Beroende av mineralstenar!

H_lena

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny på foder, och har ett litet problem ang. fodret. Det är så, att i stallet så har hon en mineralsten uppsatt på väggen som hon ständigt slickar på. Hon kan slicka upp en sådan sten på en vecka.(!) Nu undrar jag, tror ni att hon har mineralbrist och bör få extra mineraler? Jättetacksam för svar!

Sv: Beroende av mineralstenar!

Jag skulle byta ut mineralstenen mot saltsten och ge mineraler i kraftfodret istället. Då vet du hur mycket hon får i sig och behöver inte vara orolig över brister. Troligen har hon inte mineralbrist utan är besatt av stenen för att det är gott och roligt.

Det kan bero på mineralbrist, min gamla häst hade brist på koppar och hon slickade i sig en sten i veckan ungefär.
När hon fick tillskott av koppar räckte stenen i flera månader istället.

Vad är det för mineralsten du har?
Det kan ju bero på att hästen tycker att det är gott med.

Min häst slickar på sin saltsten, hon får i sig en sten busenkelt på bara några dagar. Hon får nu ingen saltsten alls, utan salt i maten. Hon drog på sig den "ovanan" när hon hade boxvila efter en operation. Så slickade antagligen på den där för att hon hade tråkigt och inte på grund av saltbrist.

Knappast mineralbrist. Mineralstenar och mineraler i sig är ju tillsatta med saker som smakar gott, vanligtvis salt. Det är därför hästar gillar detta. Varför har du egentligen en mineralsten ??

skulle ge saltsten och lösa mineraler istället.
Att hon slickar upp mineralstenen beror nog på att det ofta är mellas lr liknadne i mineralstenarna....

min kan slicka upp en saltsten på mindre än en vecka. Han tkr antagligen det är kul och gott :p

Kan vara tristess, att hon slickar på den för att hon inte har något annat att göra.

Innan jag köpte min häst kunde hon tugga i sig en saltsten på en vecka. När jag köpt henne ändrade jag hennes foderstat så att hon fick tugga ordentligt och sen dess har hon slutat med det beteendet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 301
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka