Bernstein ger lösa benbitar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
Kunskapen om lösa benbitar är dålig - iaf jämfört med höftbensproblem hos hund. Ingen vet riktigt hur vanligt det är eller i vilken utsträckning det påverkar hästen.

Dessutom föds hästar upp lite annorlunda i dag än - säg för 20 år sedan - de blir högre och växer snabbare. Samtidigt är de ädlare. Värdena på höet/betet (framförallt Ca/P-kvoten) har ändrats, åtminstone här i Mälardalen. Så det kan finnas miljöfaktorer

Det vore intressant om någon gjorde en heltäckande studie över ärftlighet och påverkan på hästen. Nu är det som Ameo skrev mest dyra ungar efter topphingstar som undersöks. Då upptäcks och åtgärdas benbitar, som hästen kanske kunde ha levt ett helt liv med utan att de skulle påverkat användbarhet eller välbefinande

Hundar ger fler avkommor än hästar= större underlag.
Eftersom det på hästar blir ett litet underlag så är det svårt att bena ut olika faktorer.
Hästar föds upp under olika förhållanden (tex mat), samma fäder men olika mödrar.

Det blir dyrt för den som betalar undersökningen 3-5000kr för en koplett röntgenundersökning.

Jag tror att det som idag är mest effektivt är att inte avla på hästar som har osteochondros d.v.s hingstar skall friröntgas samt alla ston innan de sätts i avel.

Röntgenresultaten skall vara offentliga för forskning.

Absolut inte... men det är ju ingen idé att sitta och gissa!
Jag har betäckt mitt sto med en PRE för att få in "friskt" blod och skapa en häst med bra ridbarhet som håller. :)

Jag vet att båda halvbloden vi har är friska. De är dessutom röntgade och inga fel hittades. :) Så folk får säga vad dom vill om stammarna, jag är i alla fall nöjd med hästarna och deras stammar. :D

Våran Bernstein häst är röngtad, och där fanns inga lösa benbitar.

Vet att för ganska så längesedan så fanns det en sådan här tråd uppe.
Och där var nog inte en enda med Bernstein avkomma som hade en häst med lösa benbitar....

Tycker inte det går att spekulera så här, då det inte bara hänger på ingsten, utan även stået kan ha lösa benbitar och nerärva det till sitt föl.

Det finns ju en del människor som använder ett dåligt sto, tar en snygg hingst och hoppas att de får ut en bliviande OS vinnare!

Jag tror att det som idag är mest effektivt är att inte avla på hästar som har osteochondros d.v.s hingstar skall friröntgas samt alla ston innan de sätts i avel.
ALLA halvblodshingstar som FINNS i svensk avel är röntgade! Möjligen undantaget någon enstaka riktigt gammal...

(för övrigt är båda mina halvblod röntgade, helt ua!)

Fast kan det inte finnas i generna?? En häst kan ju nedärva OSC även om den inte har det själv.

Jo jag vet att hingstar röntgas (det var väl något liv om en Hästak hingst detta år som misstänktes smygopererats?) men ston i avel är det både det ena och andra olämpliga fel på...

Man vet inte säkert hur det nedärvs. Som jag skrev ovan så finns olika teorier om detta men inget är säkert ännu.

Jag har själv haft ett sto med ocd, som jag avlade på tack vare övriga goda egenskaper. Huruvida det var klokt eller inte kan man ju diskutera nån annan gång :p (HAR diskuterats tidigare dessutom), men de två avkommor jag har är friröntgade. Och båda är efter hingstar som lämnat ocd med andra ston.

Jag har också hört att Bernstein ger lösa benbitar. Jag har t o m haft en inackorderad häst som blev avlivad när hon var 5 år pga detta. Hon var efter Bernstein. Efter detta har ägaren till stoet forskat lite och hon säger att många hästar efter honom har gett dessa symptom. Jag vet inte alls, skriver bara vad hon har sagt. Har inte själv forskat i detta. Jag har även hört att Bernstein själv är sjuk och bara får stå i sin box hela dagarna. Aldrig komma ut för han är för klen för det. Gå till den där "stobocken" eller vad den kallas för att ge spermie varannan dag. Detta har jag också hört, vet inte alls om det är sant heller.

Jag vet många hästar som haft lösa benbitar och jag kan säkert namnge 25 olika hingstar som varit fader till dessa hästar.

Rykten är sådant som sprids friskt.

Jag såg Bernstein löst springande i sin hage och märkte inga större krämpor där!

En hingst kan inte vara speciellt klen för att orka med att "hoppa på bocken" så mycket som faktiskt Bernstein gör.

Lill / Stall Nöbbeled

Måste göra ett tillägg bara.. jag har idag träffat på ännu en häst efter Bernstein som har lösa benbitar.. det finns säkert massor B. hästar som inte har dessa problem. MEN detta gav mig ännu mer fördomar mot Bernstein hästar. Jag vill inte ha en sådan, men som sagt så håller jag på med hoppning och inte dressyr. Hästen ifråga idag blev röntgad pga att han är just efter Bernstein. Och det var på så sätt det kom fram, hästen är inte halt och har inga problem med det. Kommer nog inte att få det heller..

bermstein är en fantastisk hingst, han har ett psyke utöver det vanliga.
När han var ung trampade han ner i en brunn(brunnslock) vid betäckning och blev så illa skadad att han kan inte annant göra än att stå i sin box och gå på promenader.
Vi ska vara tacksamma för denna fantastiska förärvare som är så tålig och lämnar oss så många fina hästar.
han är väl den napoleon avkomman som har det bästa temperament. han hoppar på bocken ofta med tanke på antalet ston han har. Om han ger lösa benbitar eller ej låter jag vara osagt, om man har många avkommor får väl en och annan lösa benbitar också men det kan väl även ärvas från stoet?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023