Bergart/stenar?

Pelarbasalt, väldigt häftigt. Diametern på pelarna beror på hur lång tid det tar för den att stelna, ju längre tid desto större diameter.

Jag skulle hemskt gärna vilja se Giant's Causeway och Yellowstone!
Pelarförklyftning ska finnas i Vulkan-Eifel också (Planerar att köra liite fel under semestern) men Giant's Causeway vore bättre
 
Jag satt alldeles för länge vid SGU:s hemsida i natt!

Kartvisare fick jag inte att fungera ordentligt, kankse därför att jag har ett lite begränsat "bredband" vad avser hastighet, men när jag sökte bland publikationerna, så hittade jag en digitaliserad 50.000 del över "mitt" område, och en kommentars till den kartan.

Det verkar som om en del av fastigheten befinner sig ovanpå någon variant av "Pegmatit" och en annan del ovanpå "storkornig kvartsporfyr". Pegmatiten är väl det som är huvudsakligen grått med finare korn och bryts sönder i kantiga bitar? Och kvartsporfyren är vackert rosa med vita inslag? Men det som ser "skiffrigt" ut vet jag inte riktigt vad det är än...

Fortsättning följer, när jag läst mera...
 
@skogaliten: Det har varit problem hela helgen med kartvisaren så det är inte ditt bredband (jag sitter på ett tämligen snabbt mobilmodem och det fungerar inte för mig heller).

Ni vet väl att man kan ladda ner SGU:s app också? :angel: :D

Pegmatit är en mycket grovkorning gångbergart, oftast av granitisk sammansättning (jag har en bit skriftgranit från en pegmatit i Finland, jättefin).

Porfyr finns i många varianter och färger. Den kännetecknas av större kantiga (mer eller mindre) brottstycken av berg i en mycket finkornig matris. Älvdalsporfyr är väldigt vacker och bryts fortfarande som prydnadssten.
 
Migmatiter finns på flera ställen, bla både på väst- och östkusten. Jag har varit på fältkurs på Utö och tittat på migmatiter och de finns också i Sundsvallstrakten.
Det finns ganska många migmatiter (om det är det) här. Hör de hemma enbart i kustlandskap? Det här är inland men det finns en å som varit mycket större förut. På vikingatiden var den farbar.

Vad är det som gör att de är så härligt formade? Släta men med veck och roliga knorrar?
 
Det finns ganska många migmatiter (om det är det) här. Hör de hemma enbart i kustlandskap? Det här är inland men det finns en å som varit mycket större förut. På vikingatiden var den farbar.

Vad är det som gör att de är så härligt formade? Släta men med veck och roliga knorrar?

Nä, men de är lättare att se (dvs upptäcka) vid kusten :D

Det är en blandad bergart (både metamorf och magmatisk) som blivit delvis uppsmält igen, och deformerad, och det är det som ger slingorna. De står ofta upp lite för de är oftast av granitisk sammansättning så de är hårdare en den mörka delen. Ibland kan det vara svårt att skilja den från en gnejs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp