Bergart/stenar?

Åh vilken stenkul tråd!;)

Har gått och plockat sten på våra stenrika åkrar under några dagar den senaste veckan, och är "stenförvirrad".

Där jag bott tidigare, så var de flesta stenarna, av någon granitvariant, runda, och slipade av inlandsisen, och den sortens stenar är jag van vid, men där jag bor numera, så verkar stenarna kunna ha vilken form som helst, och vara av alla möjliga bergarter, både lagrade (typ skiffer) och andra.

Och jag undrar verkligen vad som finns för sten och jord på våra marker. Det har funnits en hel del järngruvor här i trakten, och en del stenar är väldigt rostiga, hur vet man om det är malmbitar?

Finns det någon enkel handbok, typ fågelbok eller flora, där man kan se bilder olika stenarter och gissa lite grann när man är ute?
Finns det kanske något slags "Geologigrundboken för dummies" som man kan läsa?
Finns det kartor som åtkomliga för gemene man, som visar vilken berggrund som finns under just min gård?
Berggrundskartor finns att beställa hos SGU! :) Man kan även se kartor över olika malmer och ämnen också. Googla Kartgeneratorn så kommer du rätt direkt.

Jag vill minnas att jag bläddrat i en handbok i sten, tror den kan ha hetat "Våra stenar" eller liknande.
 
Åh vilken stenkul tråd!;)

Har gått och plockat sten på våra stenrika åkrar under några dagar den senaste veckan, och är "stenförvirrad".

Där jag bott tidigare, så var de flesta stenarna, av någon granitvariant, runda, och slipade av inlandsisen, och den sortens stenar är jag van vid, men där jag bor numera, så verkar stenarna kunna ha vilken form som helst, och vara av alla möjliga bergarter, både lagrade (typ skiffer) och andra.

Och jag undrar verkligen vad som finns för sten och jord på våra marker. Det har funnits en hel del järngruvor här i trakten, och en del stenar är väldigt rostiga, hur vet man om det är malmbitar?

Finns det någon enkel handbok, typ fågelbok eller flora, där man kan se bilder olika stenarter och gissa lite grann när man är ute?
Finns det kanske något slags "Geologigrundboken för dummies" som man kan läsa?
Finns det kartor som åtkomliga för gemene man, som visar vilken berggrund som finns under just min gård?

Mer eller mindre polerade stenar är alltid förflyttade. Malm är trots allt väldigt sällsynt (alltså en mineralisering som är brytvärd) så jag gissar att dina rostiga stenar antingen är lätt mineraliserade och/eller innehåller pyrit (svavelkis). Sådana "rostband" på fast berg kallas gossan och är intressanta för malmletare. Pyrit är enormt vanligt över hela Sverige.

Det finns stenböcker men jag tycker tyvärr att de på svenska är rätt dåliga. Jag har alltid med mig "Rocks and Minerals" i fält av Monica Price och Kevin Walsh, den är riktigt bra. Ev kanske den finns på svenska.

Kartvisaren på SGU är rolig men man ska komma ihåg att de kartorna är väldigt grova. Här uppe i berget har jag hittat en bergartsgräns som är flera hundra meter fel (två väldigt olika typer av berg så det är inget karteringsmisstag). De rikstäckande kartorna är mer en fingervisning än absolut sanning.
 
Åh vad kul att jobba med Geologi, @athena_arabians ! Har läst en kurs i berggrundsgeologi och det var verkligen jätteintressant (även om ingen annan förstod att det kunde vara roligt att titta på sten :D )

Min favorit är Ådergnejs :o

Geologi ÄR kul och förutsättningen för liv på planeten (ingen geologi-ingen jordskorpa, dvs ingenstans att bo).

Ådergnejs kan vara riktigt tjusig även om mina egna favoriter nog är de mörkare bergarterna. Iofs, en granitisk pegmatit kan vara väldigt vacker.
 
Utanför Vojtjajaure kapell finns en stor stenbumling som ser ut som den är sammanfogad av flera mindre stenar i knytnävsstorlek, jag kommer inte ihåg vad det kallas? Jag hittar det inte heller när jag googlar, vet du @athena_arabians vad jag menar?
 
Rapakivigranit kanske? Svårt att säga utan bild eller färg.
Nej, inte vad jag kan se på bilderna när jag googlar. Den är ovanlig för trakten så jag är lite förvånad att jag inte hittar något när jag söker för den har en liten förklaring på en skylt bredvid om jag minns rätt.

Tänk dig en stor rullsten som består av en massa mindre rullstenar som klistrat ihop, den är inte jämn och slät utan skrovlig av de mindre stenarna.
 
stenar2.jpg


Titta, vilka märkliga stenar. Basalt, stod det, som krackelerade när det stelnade.
 
Nej, inte vad jag kan se på bilderna när jag googlar. Den är ovanlig för trakten så jag är lite förvånad att jag inte hittar något när jag söker för den har en liten förklaring på en skylt bredvid om jag minns rätt.

Tänk dig en stor rullsten som består av en massa mindre rullstenar som klistrat ihop, den är inte jämn och slät utan skrovlig av de mindre stenarna.

Har funderat lite över natten, de mindre stenarna är de väl rundade i formen eller lätt kantiga? Är de rundade skulle det kunna vara klotgranit eller konglomerat (två totalt olika typer av berg). Klotgranit finns på ett fåtal ställen i Finland och Sverige. Eftersom det är en lös sten är den definitivt flyttad av isen. Som du beskriver den känns konglomerat som troligast.

Är de kantiga skulle det kunna vara en breccia (inte speciellt troligt) eller agglomerat (mer specifikt då agglomerat från det berg som sitter närmast vulkanens pipa).
 
När jag var ute och grävde ner klosterliljorna nyss började jag titta närmare på stenmuren. De flesta stenar är gissningsvis granit, men så fanns det några andra också. Någon som vet vad det är?

Granit? https://instagram.com/p/2gfuCsPIFX/

Granit, en svart och en ljus https://instagram.com/p/2gfybTPIFk/

En melerad https://instagram.com/p/2gf6RcPIF-/

Och så den finaste https://instagram.com/p/2gf9UWvIGH/


Nyfiken! har en likande sten i min trädgård som stenen på sista bilden. Vart finner man sådan stenar i vanliga fall? Vår är troligt hit flyttad då vi är om givna av granit. Trevlig tråd :)
Mvh
pudlan
 
jag bor precis på kanten av en rullstensås. Här finns alla möjliga olika stenar av olika färger och former. Plus de stora svarta som ligger utslängda.

Fascinerande för någon som bott i styv lera och varit van vid att de flesta stenar liknar varann.
 
Nyfiken! har en likande sten i min trädgård som stenen på sista bilden. Vart finner man sådan stenar i vanliga fall? Vår är troligt hit flyttad då vi är om givna av granit. Trevlig tråd :)
Mvh
pudlan

Migmatiter finns på flera ställen, bla både på väst- och östkusten. Jag har varit på fältkurs på Utö och tittat på migmatiter och de finns också i Sundsvallstrakten.
 
Åh vilken stenkul tråd!;)

Har gått och plockat sten på våra stenrika åkrar under några dagar den senaste veckan, och är "stenförvirrad".

Där jag bott tidigare, så var de flesta stenarna, av någon granitvariant, runda, och slipade av inlandsisen, och den sortens stenar är jag van vid, men där jag bor numera, så verkar stenarna kunna ha vilken form som helst, och vara av alla möjliga bergarter, både lagrade (typ skiffer) och andra.

Och jag undrar verkligen vad som finns för sten och jord på våra marker. Det har funnits en hel del järngruvor här i trakten, och en del stenar är väldigt rostiga, hur vet man om det är malmbitar?

Finns det någon enkel handbok, typ fågelbok eller flora, där man kan se bilder olika stenarter och gissa lite grann när man är ute?
Finns det kanske något slags "Geologigrundboken för dummies" som man kan läsa?
Finns det kartor som åtkomliga för gemene man, som visar vilken berggrund som finns under just min gård?

Har kollat runt lite och den bok jag använder finns på svenska men är utgången från förlaget. Vill man hålla utkik efter den så är ISBN 9789100104580 (finns säkert på bibliotek). Den är bra framförallt för den är översatt och faktagranskad av en av Sveriges bästa mineraloger, dvs det är bra fakta (plus att han är väldigt trevlig :D).

Vill man ha information mer allmänt om geologi finns det "Sveriges geologi" av Lundqvist et al, "Geologi" av Loberg och "Geologi" av Lundqvist. De två första är TUNGA, de är väldigt omfattande. Den andra är inte så bra pga dåliga bilder. Den sistnämnda är väl mest tillgänglig skulle jag säga.
 
Har funderat lite över natten, de mindre stenarna är de väl rundade i formen eller lätt kantiga? Är de rundade skulle det kunna vara klotgranit eller konglomerat (två totalt olika typer av berg). Klotgranit finns på ett fåtal ställen i Finland och Sverige. Eftersom det är en lös sten är den definitivt flyttad av isen. Som du beskriver den känns konglomerat som troligast.

Är de kantiga skulle det kunna vara en breccia (inte speciellt troligt) eller agglomerat (mer specifikt då agglomerat från det berg som sitter närmast vulkanens pipa).
Konglomerat låter bekant, jag säger inte att jag minns rätt men det känns troligt att det är något sånt. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp