Bereda skinn och göra egna tuggben?

Nä precis, jag är också inne på att torka det!
Det är bara för kamptrasan som jag tänkte garva :D Mest för att det inte ska bli sprött och typ gå av när vi kampar med det :p

Tack för boktipset! Men jag vill ju börja nu, och har inte tid att vänta på nån bok :angel:
Skämt å sido, får nog beställa den där, det verkar tipsas om den överallt!
Jag kan inte påstå att jag lusläst den, men bläddrar lite i den nu och det står bla att om man inte börjar arbeta med huden inom 2 timmar efter slakt, så bör den konserveras, för annars ruttnar den typ. Torkning, saltning och frysning är olika konserveringsmetoder. Vet att vi fick se en hög med älgskinn i skolan som var konserverade med salt i väntan på att dom skulle iväg till garveriet, mängder av grovkorningt salt på insidan!

Boken tar upp hela processen, konservering, skrapning, vilka verktyg du behöver, avhårning, garvning (alla olika metoder), färgning, infettning, tvättning osv :)
 
Jag garvar med hjälp av Donnia :D:p (400:- ~för ett helt fårskinn, lite mer om det ska vara vegetabiliskt eller tvättbart)

Det är _sjuka_ mängder jobb med garvningsprocessen. skrapa hinnor och fett och mjukgörning ggr 10. Olika processer ger olika egenskaper i skinnet dessutom.

Meeen, jag vill ju prova själv :angel:
Jag har bara en liten bit älghud, typ 45x30 cm, det borde jag ju rå på själv? :D Jag ska ju inte använda pälsen till nåt fint, bara som kamptrasa till hundarna, så då känns det inte som att man behöver lägga ohemult mycket arbete på det väl? :p Har förstått att det är skrapning och mjukgörning som tar tid, och skrapningen kommer jag nog inte ifrån men..
 
Där tror jag nog det är minst lika viktigt vilken typ av skinn du använder, de blir väldigt olika beroende på vilket djur de kommer ifrån. En del är väldigt ömtåliga.

Ja, det är nog sant!
Jag skar av en bit från bogen på en älgkviga, så jag tänker: ungt djur = mjukt skinn som borde vara hyfsat tåligt typ.. Kan inte svära på att så är fallet :p
 
Meeen, jag vill ju prova själv :angel:
Jag har bara en liten bit älghud, typ 45x30 cm, det borde jag ju rå på själv? :D Jag ska ju inte använda pälsen till nåt fint, bara som kamptrasa till hundarna, så då känns det inte som att man behöver lägga ohemult mycket arbete på det väl? :p Har förstått att det är skrapning och mjukgörning som tar tid, och skrapningen kommer jag nog inte ifrån men..

Jag garvade råttskinn (don't ask) för en massa år sedan. De saltade jag in ordentligt och bytte salt tre gånger, sen spände jag upp det i en ram och ställde i söderläge en varm vecka om sommaren. Styvt och stelt, pälsen i behåll osv, men lite skört att ha som kampleksak. Råttor har ju inte så tjock hud ;)
 
Meeen, jag vill ju prova själv :angel:
Jag har bara en liten bit älghud, typ 45x30 cm, det borde jag ju rå på själv? :D Jag ska ju inte använda pälsen till nåt fint, bara som kamptrasa till hundarna, så då känns det inte som att man behöver lägga ohemult mycket arbete på det väl? :p Har förstått att det är skrapning och mjukgörning som tar tid, och skrapningen kommer jag nog inte ifrån men..

Alltså, älg är vekt har jag för mig. Det lär bli slarvor av en älgtrasa rätt snabbt misstänker jag...

(Dumma buke bråkar seriöst med mig ikväll, är det jag eller forumet som är full? Jag ger upp inläggsförsöken snart... :cautious:)
 
Jag kan inte påstå att jag lusläst den, men bläddrar lite i den nu och det står bla att om man inte börjar arbeta med huden inom 2 timmar efter slakt, så bör den konserveras, för annars ruttnar den typ. Torkning, saltning och frysning är olika konserveringsmetoder. Vet att vi fick se en hög med älgskinn i skolan som var konserverade med salt i väntan på att dom skulle iväg till garveriet, mängder av grovkorningt salt på insidan!

Boken tar upp hela processen, konservering, skrapning, vilka verktyg du behöver, avhårning, garvning (alla olika metoder), färgning, infettning, tvättning osv :)

Tack! :)

Jag slängde den i frysen ca 1,5h efter att vi flått, så jag hoppas att det räckte.. Det var ju dock ytterligare några timmar tidigare som den sköts..
Står det något om hur länge huden ska vara fryst innan man kan börja bearbeta den? Är det bara att tina och sedan skrapa?

Får nog införskaffa den där! :up:
 
Alltså, älg är vekt har jag för mig. Det lär bli slarvor av en älgtrasa rätt snabbt misstänker jag...

(Dumma buke bråkar seriöst med mig ikväll, är det jag eller forumet som är full? Jag ger upp inläggsförsöken snart... :cautious:)

Det är bara du. Känn dig mobbad!

(men tack för hjälpen med tävlingen igår, synd att du väntade med ditt gudomliga ingripande tills det var en oviktig tävling! :rage: )
 
Tack! :)

Jag slängde den i frysen ca 1,5h efter att vi flått, så jag hoppas att det räckte.. Det var ju dock ytterligare några timmar tidigare som den sköts..
Står det något om hur länge huden ska vara fryst innan man kan börja bearbeta den? Är det bara att tina och sedan skrapa?

Får nog införskaffa den där! :up:
Inte längre än ett år ;) Risk är att håret börjar släppa när du tinar upp det efter frysning, för att undvika det kan man tina huden i saltat vatten, 1 dl salt per 10 L vatten.
Kolla biblioteket om dom kan ha den! :)

Och ja, älg är rätt poröst, därför undviker man att ex göra byxor av älg, för då får man hängrumpa och hängande knän då skinnet töjer sig :p
 
Det är bara du. Känn dig mobbad!

(men tack för hjälpen med tävlingen igår, synd att du väntade med ditt gudomliga ingripande tills det var en oviktig tävling! :rage: )

What? Det är nog jag som är full trots allt (*tittar misstänksamt på den ugnsbakta vitlöken* :cautious:), det tog mig ett tag att förstå det där. :p

Men grattis, och varsågod!
Att det var en oviktig tävling är bara för att du inte offrat tillräckligt. Fattaruingenting, eller? O_o
 
Jag garvade råttskinn (don't ask) för en massa år sedan. De saltade jag in ordentligt och bytte salt tre gånger, sen spände jag upp det i en ram och ställde i söderläge en varm vecka om sommaren. Styvt och stelt, pälsen i behåll osv, men lite skört att ha som kampleksak. Råttor har ju inte så tjock hud ;)

Haha, råttskinn alltså? :D
 
Inte längre än ett år ;) Risk är att håret börjar släppa när du tinar upp det efter frysning, för att undvika det kan man tina huden i saltat vatten, 1 dl salt per 10 L vatten.
Kolla biblioteket om dom kan ha den! :)

Och ja, älg är rätt poröst, därför undviker man att ex göra byxor av älg, för då får man hängrumpa och hängande knän då skinnet töjer sig :p

Okej - nu ligger skinnet i blöt i en 10-litershink med 1 dl salt :D
Ska kolla bibblan i morgon!

Men det är helt okej om det töjer sig lite, bara det inte blir för skört liksom...
Hängrumpa och hängande knän låter ju inte dumt annars :D
 
Jag sitter här och funderar på om man inte kan gå till USA och kolla lite hur de gör. De har ju många prylar som görs av "tuggbensskinn", det där lite genomskinliga som de gör side pulls av och lasson.

Måste ju finnas på YT också.
 
Jag sitter här och funderar på om man inte kan gå till USA och kolla lite hur de gör. De har ju många prylar som görs av "tuggbensskinn", det där lite genomskinliga som de gör side pulls av och lasson.

Måste ju finnas på YT också.

Bra idé, tack! Det ska jag kolla in :)
 
Åhå, de har Lotta Rahmes bok på biblan och de har den inne!
Biblioteket öppnar vid 10, så då ska jag hänga på låset :D

Skinnet verkar ha tinat fint, och nu har jag hängt upp det så att allt vatten kan få rinna av. Eftersom jag inte ska ha det till något fint, så tänkte jag att det enklaste vid skrapningen måste vara att spika upp det på typ en plywoodskiva?
 
Du har ingen med samiskt påbrå i din släkt, vänskapskrets? Dom har garvat renskinn i många år och borde besitta kunskaper om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp