Bereda skinn och göra egna tuggben?

Nu har jag i alla fall skrapat huden. Det var nästan inget fett på, men lite hinnor - mindre än jag trodde dock. Det gick fint att "skära" loss de flesta, även om jag gjorde några hål i huden under tiden... Nåväl, det är ju bara ett testobjekt, så det må väl vara hänt.
Tiken satt bredvid mig under hela proceduren och var mycket snabb med att sno åt sig slamsorna som blev över :p
Nu är det tvättat och hänger på tork!
 
Sådär, efter lite pussel med tiden under helgen som varit (pga älgjakt) så börjar skinnbiten minsann bli klar :D
Den är efter första tvätt och tork garvad med fett (rapsolja + äggula + lite diskmedel), sträckt (även om jag nog slarvade lite med detta momentet...) och sedan tvättat igen och torkat. Fick inte riktigt bort all överflödig olja, för när jag började mjukgöra det igår så blev jag helt fettig om händerna.. Tvättade om huden igen, och sedan har den hängt på tork över natten.
Nu tänkte jag mjukgöra den litegrann och sedan är det dags att sy ihop :D
Frågan är om det inte är enklast att sy för hand? Jag har ingen bra symaskin som fixar läder.. Tänker att om jag stansar lite hål och sedan syr så borde det ju fungera?
Vad för tråd ska en använda tro?
 
Finns skinn nålar som du kan använda. Då behöver du inte göra hål om inte skinnet är jäkligt tjockt. Dom är skärande och riktigt vassa! En vanlig liten plattång kan dock vara bra, så slipper du få så ont i fingrarna :) tror såna nålar går att hitta hos en välsorterad sytillbehörs affär. Annars går det såklart säkert att använda en syl för att göra hålen. Du vill inte ha dom för stora bara.
 
Och tråd, finns nått som kallas björntråd/extra stark tråd. Men vet inte om det kan skada hundens mun ifall skinnet går sönder vid lek men inte tråden.
 
@Trott :bow: Tack för svar!

Jag ska kolla i lokala sybutiken om de har några skinnålar då :) Även björntråd, eller om de har förslag på annan tråd. Först tänkte jag att man kanske kunde gjort lite större hål och snutit samman med läderremsor.. Risken finns ju att det kommer bli blött (dregliga hundar..) och jag tänker att insidan torkar bättre om det inte är så tätt?
Tänkte även fästa någon form av kampsnöre i, helst ett med expander. Frågan är ju om jag kan få det att hålla ordentligt, eller om det är bäst att be t ex en skomakare att sy fast det?
 
@Trott :bow: Tack för svar!

Jag ska kolla i lokala sybutiken om de har några skinnålar då :) Även björntråd, eller om de har förslag på annan tråd. Först tänkte jag att man kanske kunde gjort lite större hål och snutit samman med läderremsor.. Risken finns ju att det kommer bli blött (dregliga hundar..) och jag tänker att insidan torkar bättre om det inte är så tätt?
Tänkte även fästa någon form av kampsnöre i, helst ett med expander. Frågan är ju om jag kan få det att hålla ordentligt, eller om det är bäst att be t ex en skomakare att sy fast det?
Ja läderremmar är också ett bra alternativ. Finns att köpa på panduro bla om du inte har hemma.
Och ja du vill nog ha möjligheten att få det torrt så det inte ruttnar eller så :)
 
Okej, tillåt mig presentera:

:banana:Kamptrasa alá älg!:banana:

12145476_174247589585168_1786302864_n.jpg


Jag köpte läderremmar och stansade ut hål, och satte ihop det på det viset. Flätade en fleecefläta med handtag som jag lade inuti skinnet och så har jag trätt läderremmarna från hål till hål och genom flätan emellan varje :)

Vi får se hur länge den håller, den blev väldigt populär :D
 
Det ska bli jätteintressant att höra om det.

Nå, vi får se hur bra det blir :D
Tiken har suttit och dreglat bredvid när jag berett huden, så smaken verkar gå hem i alla fall!
Det var inte särskilt mycket fett på huden, så jag tror att det ska räcka att skrapa bort pälsen och sedan torka :)
 
Nå, vi får se hur bra det blir :D
Tiken har suttit och dreglat bredvid när jag berett huden, så smaken verkar gå hem i alla fall!
Det var inte särskilt mycket fett på huden, så jag tror att det ska räcka att skrapa bort pälsen och sedan torka :)

Men man garvar väl inte huden då, eller? Garvar är väl för vädertålighet, hållbarhet och mjukhet?
 
Men man garvar väl inte huden då, eller? Garvar är väl för vädertålighet, hållbarhet och mjukhet?

Nej, precis :)
Så jag ska bara skrapa bort pälsen och torka huden sedan tänkte jag.
Jag tror att det är lättast att röta bort pälsen, men jag vet inte hur mycket smak det ger till huden...
 
Nej, precis :)
Så jag ska bara skrapa bort pälsen och torka huden sedan tänkte jag.
Jag tror att det är lättast att röta bort pälsen, men jag vet inte hur mycket smak det ger till huden...

Det borde väl bara ge mer och bättre smak (för en hund alltså)? För det betyder väl att man låter det ruttna bort?
Jag tror inte man behöver tänka på att det ska vara dåligt för hunden. Mina hundar klarade lite ruttet kött utan problem.
 
Det borde väl bara ge mer och bättre smak (för en hund alltså)? För det betyder väl att man låter det ruttna bort?
Jag tror inte man behöver tänka på att det ska vara dåligt för hunden. Mina hundar klarade lite ruttet kött utan problem.

Nä, jag tror inte att det är någon fara för dem - mest att det lär stinka pyton när de käkar dem :D
 
få bort håret ,raka eller klipp ,en liten blåsning med gasolbrännare på kvarvarande hår om det blev mkt eller du inte vill ha det kvar.skär lagomt red remsa .Torka där det är mer än rumstemp.Hugg med yxa i lagoma bitar ocg utfodra .Ju mer det är kvar ju godare.
 
få bort håret ,raka eller klipp ,en liten blåsning med gasolbrännare på kvarvarande hår om det blev mkt eller du inte vill ha det kvar.skär lagomt red remsa .Torka där det är mer än rumstemp.Hugg med yxa i lagoma bitar ocg utfodra .Ju mer det är kvar ju godare.

Smart att bränna ner det sista håret, tack för tips! :)

Jag har inte börjat med tuggbenen än :o Det kom lite annat emellan, men nu blev jag sugen på att testa igen :D
 
Smart att bränna ner det sista håret, tack för tips! :)

Jag har inte börjat med tuggbenen än :o Det kom lite annat emellan, men nu blev jag sugen på att testa igen :D
Googlade på att göra tuggben av hud och fick upp den hör tråden :D Bloggen jag länkade till är nedsläckt och jag har tre grishudar jag vill göra hundtugg av! Hur gjorde du @AraSlei?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp