Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera
Åh, vilken rolig tråd!!
Hänger på direkt!
Har bara ett avelssto, än så länge...
Amirett T RC 1025
Connemara, skimmel (f. brun), f. 1993, Klass I. Guldbelönad.
e. Rolls Royce RC 49
u. Facett RC 419
ue. Tiger Boy RC 11
Ami är Guld-belönad på utställning. Hon har stor hoppkapacitet och enormt bra gångarter (ffa traven).
Jag och min lillebror köpte Ami 1997 av vår hovslagare. Jag var inte så insatt i connemara rasen då, men vi visste att det var en "mycket bra stam" och det var många som var spekulanter på henne, men säljaren (som också var hennes uppfödare) tyckte att det var viktigast att hon fick komma till ett bra hem. Egentligen så skulle vi inte köpt en ny ponny då, men med lite övertalning på mamma, så hamnade hon hemma hos oss... Vid köpet fick jag med en trave med Connemara Nytt, som jag började läsa och stamtavlenörd som jag alltid har varit, så var det ju jätteintressant!!
Jag var bara tolv år när vi köpte henne - 10 år sedan nu - och året därpå så gjorde vi vår första start på tävlingsbanan. En felfri Clearround på Connemara utställningen i Björbäck. Sedan höll vi på och tävla fram tills dess att jag nådde över åldersgränsen för att få tävla ponny. Då fick hon bli mamma istället.
Ami har en mycket stor hoppkapacitet. På träning har vi hoppat 1,30m. Tyvärr så tävlades hon inte så högt upp som hon har kapacitet för. Det var nog en mental blockering i min hjärna, så fort det blev högre på tävling. Tyvärr. För många som har sett henne på träning säger att hon är en SM-ponny..
Stammen ja, den är bra. Hon är e. ELIT-hingsten Rolls Royce. Morfar är Tiger Boy som både deltagit i SM i hoppning och tagit SM-guld i körning. Hennes mor, Facett, kommer från en mycket framgångsrik helsyskonskara, den välkända Tonia, som låg rankad 1:a i Sverige i dressyr under några år, hon tog SM-guld, NM-brons och deltog på EM. Monette, som tävlades i fälttävlan, var en av de främsta i Sverige på sin tid.
I somras Guldbelönades Ami på utställning med poängen: 8 8 7 8 9 = 40p.
Hittills har hon fått en avkomma, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan RC 79. Han är klass I. På fölmönstringen så fick han bl a en 9:a på typen. På Riks 2006 vann han sin klass och blev 3:a unghästchampion. Han har nu hunnit bli 2,5 år gammal och jag håller på att rida in honom.
Ami är nu dräktig igen, denna gången med Irlandsfödda hingsten Ashfield Cathal Crobdhearg, som kommer från ett mycket framgångsrikt möderne, ffa inom hoppning. Hittills har samtliga av Ash's sto avkommor tilldelats diplom (!!). Jag håller tummarna för att det blir ett stoföl...
Nu, 10 år senare, så kan man ju säga att det var nog slumpen som gjorde att Amirett hamnade hos oss. Och att vi fick ett så bra sto, som hon faktiskt är. Men man har lärt sig mycket på vägen, genom sina erfarenheter, att läsa en massa böcker, och inte minst att lyssna på alla de erfarna hästmänniskorna & uppfödarna man stöter på.
Om jag skulle valt ut ett sto idag, så hade jag tyckt det varit viktigt att stoet kom från ett bra möderne, med "säker" förärvning. Och givetvis att stoet är bra exteriört och har kapacitet för tävling, och/eller att hon nedärver det till sina avkommor. Och inte minst ett bra temperament. En annan sak som jag tycker är väldigt viktig, är att stoet ska vara friskt och hållbart!
Jag skulle inte använda ett sto i avel som inte uppfyller mina krav.