Berätta om ditt/ert stall!

nexxa

Trådstartare
Jag är nyfiken som vanligt :angel: Så ni får gärna berätta om ni kommer på ngt mer av det här :D :bump:

Vart står hästen(län?)?
Vad betalar ni i kallhyra?
Foder?
Strö?
Hö?
Hovslagare?
Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler?
Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt?
Hur många hästar har ni?
Tävlar ni? Hur mkt?

Ja och alla andra kostnader som träning, och hyra transport (om ni inte har egen)
Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ?
Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?)
Trivs du i stallet?
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet?
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"?

Berätta! :bump:

Sv: Berätta om ditt/ert stall!

Hej!
Vad många frågor! jag ska försöka svara på dom har inte så mycket att göra just nu ändå.

Jag har mina två hästar i Västmanland i ett eget stall dvs så har jag bara två boxar i ett gulligt falu rött stall med vita knutar.

Få se nu foder! dom får groov krafft den ena får korn kross oxå för han är gammal o behöver mer fett, sedan får dom betfor alger o B- vitamin.
Hö betalar jag nog 1.50 kg ,spån ligger på 45kr balen.

Hovslagare jag skriver inte ut namn eftersom jag håller på att byta hovslagare,för att jag har skaffat mig en unghäst som inte har haft det så lätt och är inte så lätt att sko, så min gamla hovslagare har problem med ryggen ja! då förstår du nog. Han tog 600kr för en skoning men chock höjde priserna, så nu har jag hittat en som tar 500 kr.

Jag har två hagar en vinterhage o en sommar hage men till sommaren så ska jag prova att skicka iväg dom nån mil bort på mini semester min gammel häst har eksem så det är ett rent test om det går bättre med mer öppna hagar o gå ute dygnet runt.

Jag får låna en paddoc en bit bort som jag andvänder i bland sedan har jag några bra tränare att välja bland, ska börja träningen med min nyinköpta häst nu till våren.
Vi har även en ovalbana inte så långt här ifrån som man får andvända om man är medlem.
Jag tror den ena tar tar 350kr den andra har jag inte så stor koll på än men man jämför ju.
Jag har tävlat en gång med min gammelhäst men tanken är att min yngre häst ska få visa vad hon går för om nått år eller så.

Förövrigt så går dom in på kvällarna jag har inte dom förutsättningarna att dom ska kunna gå ute på lösdrift hade jag det skulle jag inte tveka att ha dom ute.
Eftersom jag har ett eget stall så sköter jag allt själv men min mamma är snäll ibland o hjälper till, hon rider även min gammel häst just nu.
Det ultimata vore att ha stora hagar så dom kunde gå ute dygnet runt och vatten koppar f*n vad skönt det skulle vara jag blir så avundsjuk när jag kommer till stall som har vattenkoppar, tänk att slippa dessa tunga hinkar.

Lite har jag knåpat ihop iaf! som jag kommer på nu, om livet i lilla brunnsjö stallet.

Då hästen är med medryttaren nere i Skåne så kan jag istället berätta om det sista stallet jag stod i.

Vart står hästen(län?)?
Västra Götaland

600:-

Foder?
Havre: 0,50:-/kg, Betfor: 3,66:-/kg, Lusernpellets: 3,66:-/kg.

Strö?
Halm: 50:-/balen

Hö?
Ensilage: 1,25:-/kg

Hovslagare?
Världens bästa, 200:-/verkning, 540:-/halsvkoning, 820:-/helskoning.

Hur många hagar?
3 vinterhagar, 1 liten sommarhage.

Går var och en själva eller fler?
Alla gick i hop

Vad har ni för träningsmöjligheter?
Obelyst liten paddock, 15 min till ridhus, bra terräng att rida ut i

Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt?
Med all den service man fick i detta stall så är det absolut det billigaste jag vet om.

Hur många hästar har ni?
Jag har 1

Tävlar ni? Hur mkt?
Nej, men medryttaren gör det

Ja och alla andra kostnader som träning, och hyra transport (om ni inte har egen)
Medryttaren tränar för tränare samt har dom egen transport

Alla fodringar lunchen delades, in/utsläpp, täckespåtagning.

Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?)
Inget sommarbete, vi fick hyra av grannen nån km bort. Dom rids som vanligt, kanske lite mindre. Dom går ute dygnet runt.

Trivs du i stallet?
Ja, jag trivdes mycket bra TILLS vi fick en ny hyresgäst som intregerade, ljög om mig och ställde till det, så därför flyttade jag

Nej, vill inte rida ut med folk...dom bara sinkar mig. Den enda jag red ut med var stallägarens medryttare.

Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"?
Skulle villjat ändrat stallägarens konflikträdsla samt att hon kunnat ta tag i saker och ting fortare så ej missförstånd kunnat uppstå.

här kommer mitt bidrag ;)
Fröken_Skåne skrev:
Vart står hästen(län?)? - västra götaland
Vad betalar ni i kallhyra? 800
Foder? köper hösilage och havre från stallet 1,50/kg
Strö? köper torv från en bonde 65kr/bal
Hovslagare? 850 tar han..
Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler? två stora "rasthagar" där det går tre i ena och en går ensam, min och kompisens 2 går tillsammans i en gigantisk hage, med berg, ängar och skog :love:
Vad har ni för träningsmöjligheter? travbana, manege på g.. och hur många maneger som helst i trakterna om man haft tillgång till transport
(ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm)
Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt? typ 280, 45 min rider själv
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? billigt tycker jag, för det man får iaf ;)
Hur många hästar har ni? 1 egen
Tävlar ni? Hur mkt? nope, inte kommit så långt än :)

och hyra transport (om ni inte har egen) beror på av vem man hyr.. men vanligtvis runt 250/dygnet, blir dyyyyyrt om man behöver två dagar :crazy:
Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ? allt utom insläpp, och såklart tar var och en hand om sin egna häst med typ mockning osv.. :)
Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?) ganska små beteshagar så jag ska nog ha min nån annan stans i sommar :)
Trivs du i stallet? stormtrivs
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet? japp, allt utom tävlandet då :) .. brukar iof trivas å rida ut å sånt själv oxå...
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"? inget jag kan komma på

Vart står hästen(län?)?
Västerbotten

Foder?
Strö?
Hö?

Betalar 1600:- i månaden å då ingår allt ovanstående. (fri tillgång på hö, spån, havre, korn) KÖper dock till soja, mineraler.

Hovslagare? Du får inget namn, men han tar 500:- för skoning utan skor.

Mååånga hagar, dock små vinterhagar. kan välja själv om man vill ha den själv eller med sällskap.

Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
Vi har inget ridhus eller paddock, dock har vi bara tre kilometer till närmsta ridhus/paddock. Ridvägar finns i all oändlighet. Tränare finns det några att välja emellan. Jag tränar för en dressyrdomare, betalar 100 kr för 45 min, vilket jag tycker e normalt. Jag tycker de e billigt för då kan jag träna fler ggr, och hon e jätteduktig!! Jag rider själv.

Hur många hästar har ni?
Jag har en häst.

Tävlar ni? Hur mkt?
nej, jag tävlar inte. KOmmer ev. ställa upp på nån klubbis eftersom tränarenm håller på å tvingar mig att starta..

Kostnader för träning är 100:-/gång, å de brukar bli ca 1 gång i veckan. Transport lånar jag av en kompis, hon brukar även vara snäll å låna ut bilen åt mig, eftersom jag misstänker att min e för klen för att dra med..

Inget ingår i stallet såsom det du skriver, utan vi sköter allt själv, å det funkar bra!

Nja, tillgång till bete har vi ju, men inte bra. Brukar ta med min häst till mina föräldrar på sommaren, där finns det gott om bete, men ont om sällskap. han tränas som vanligt under sommaren, men går ute dygnet runt.

Trivs du i stallet?
Ja, det gör jag

jag rider ut med många av de andra i stallet. Men oftast med två olika. helst rider jag ut själv (!), tränar tillsammans med en annan i stallet, eftersom vi e de enda som har lite samma arbetstider.. :)

jag skulle vilja ha lite större hagar som e lite mer kuperade. kanske byta ut lite folk i stallet, men annars helt OK!

Vart står hästen?
Färingsö, Stockholm
Finns ingen kallhyra, man betalar fullpris hela tiden
Foder?
Korn, havre, krafft, betfor och minderaler ingår
Strö?
halm, torv eller spån ingår
Hö?
hö eller ensilage ingår
Hovslagare?
Får du ha vilken du vill, är väl 3 st som "delar" på stallets hästar
Hur många hagar?
Finns från rasthagar till halvstora sommarhagar, alla med gräs i
Stort ridhus, två utebanor och många olika tränare som kommer till oss
Vad betalar du för en lektion?
200-250 normalt, brukar vara runt 60 min och vi är en grupp på tre ekipage
tycker du det är dyrt/billigt?
Träningen tycker jag är rätt billig, och stallplatsen tycker jag också att vi får mycket för pengarna
Hur många hästar har ni?
en
Tävlar ni? Hur mkt?
inte så mycket, men ibland
hyra transport (om ni inte har egen)
har egen transport...
In- och utsläpp, täckesbyte, fodringar alla dagar i veckan
Stallet har bra sommarbete, så får man själv välja om hästen ska gå ute dygnet om eller vara inne på nätterna.
Trivs du i stallet?
Absolut!
ja
Ett ridhus till, för att slippa konflikterna mellan hopp- och dressyrfolket, och en skrittmaskin
:angel:

Vart står hästen(län?)?
Västra Götaland

Inget, har eget stall med 4 st boxplatser. Själva stallet kostade enligt förre ägaren ca 1/2 miljon så det bli ju lite i ränta och amortering i månaden (ca 1500:-). Hyrde ut platser ett par mån och tog då 500:-/mån och box i kallhyra.

Foder?
Fri tillgång på ensilage. 1 kr/kg. Betfor 3:20 kr/kg, Kornkross ca 2kr/kg. Lucernpellets ca 4 kr/kg, mineraler/vitaminer 180 kr / 8 kg

Strö?
Spån. En bal 65 kg, 75 kr

Hö?
Inget hö.

Hovslagare?
Har bara haft honom en gång. Han kommer i morgon och skall sko den ena och verka den andra. Tar ca 500 kr för halvskoning tror jag samt ca 150 kr för verkning beroende på hur hovarna är skötta tidigare.

Två hagar. Tyvärr ingen sommar hage så jag måste fixa sommarbete. Hagarna är inte speciellt stora. I den minsta har jag en 21-årig hingst för sig själv och i den lite större en liten ponnyhingst och en nsv valack tillsammans.

Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm)
Grannen har en paddock med belysning som jag betalar 100 kr/mån och häst. Inget ridhus på ridavstånd. Tydligen bra ridvägar, men känner inte till så många då vi är relativt nyinflyttade. Har fått nr till en tränare om jag behöver hjälp. Vet inte vad hon tar.

Hur många hästar har ni?
Jag har två egna hästar, en 21-årig hingst 75 %fbl som är T-märkt pga ringkota och en 3,5 årig nsv bruksvalack som jag skall rida in, samt en liten knabstruperhingst (115 cm) som är 10 år på foder.

Tävlar ni? Hur mkt?
Tävlar inte (ännu). Har tänkt att kanske i framtiden tävla lättare klasser med min nsv.

Kan hyra transport på en mack i närheten för 195 kr upp till 4 h annars 295 kr /dygn. Behöver inte så ofta.

Måste ju göra allt själv. Får dock lite hjälp av sambon på lördagmorgnarna.

En granne som var bonde har mark och skall förhoppningsvis ordna sommarbete i närheten. Annars så kommer jag att leta som en galning efter det, för på sommarbete skall dom få gå.

Trivs du i stallet?
Jaaa...det känns som en dröm att ha sitt eget stall precis utanför huset. I köksfönstret kan jag stå och titta på hästarna när de busar.

Har ridit ut en gång med grannarna som också har stall. Jag ramlade av och min häst försökte betäcka deras ston. Det gick som tur var bra. Rider ut själv efter det, men hoppas kunna rida ut med kompisar nu när jag har två stora hästar.

Jag skulle vilja ha större hagar och en större gödselplatta, men annars är det perfekt!

Vart står hästen(län?)?
*T-län (Örebro)
*just nu 550 kr, 750 i höst när hela stallet är klart.
Foder?
* ca 1 säck Krafft Nya Groov/mån + lite betfor & kli & miner..
Strö?
*Halm, ca 150 kr per månad eller så..
Hö?
*Hö köps på hösten, 3 ton 6000 kr.
Hovslagare?
*200 kr var 8:e vecka.. verkas bara (unghäst)
*2 vinterhagar, hästarna går 2 och 2 under vintern. Gemensamt sommarbete, en stor hage.
Vad har ni för träningsmöjlighete? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm)
*Ridhus, ridvägar i skogen/grusvägar, massor med fält och stubbåkrar.
Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
*Rider inte lektion just nu, men funderar på att hänga på i ridhuset någon gång. Kostar ca 150 kr.
*Det är billigt.
Hur många hästar har ni?
*2 st. Skrev dock bara pris för ena, då den andra står på mamma.
Tävlar ni? Hur mkt?
*Inte just något nu mer än nån klubbtävling. Har unghäst + gammal häst så det blir inte så mkt.

*Ridhusavgift 300kr/mån.. har egen transport...
*Vi har kollektiv så vi hjälps åt med allt.
*våra går på bete dygnet runt, men rids ändå. Står inne natten innan tävling/träning t.ex.
Trivs du i stallet?
*jag älskar mitt stall :love:
*Ja när vi är där samtidigt så.
*Skulle vilja ha en egen paddock och ett par ridvägar till.

Vart står hästen(län?)?
Västra Götaland, Strömstad
Betalar endast för helinackordering
Foder?
Inget, det ingår
Strö?
Ingår i hyran
Hö?
Ingår i hyran
Hovslagare?
450:-, tappsko gratis
4 jättestora sommarhagar och 5 mindre vinterhagar, det går flera i samma hage
Vi har en tränare som kommer upp varannan vecka och tränar oss i hoppning, vi har ridhus, paddock och mky bra ridvägar
Vad betalar du för en lektion?220:- per gång
Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?1,15 h och vi är 5 st
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt?Det är lagom
Hur många hästar har ni?Jag har 1 häst, på stallet finns det 35
Tävlar ni? Hur mkt?Tävlar lite grann, inte så mkt nu

Har egen
Fodring 4 ggr/dag alla dagar, in och utsläpp alla dagar, strö, foder, hö, paddock, ridhus, uppvärmd sadelkammare.
Vi har bra sommarbete, tränar som vanligt
Trivs du i stallet? JA
Tränar m dom andra i stallet och rider ut när vi är därute, men tävlar sällan tillsammans
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"?Skulle vilja ha fungerande ström i hagarna och en skrittmaskin

Kram Favina :bump:

hejhej
det var många frågor du har, men de e alltid kul att berätta lite :)

Vart står hästen(län?)?
Min flicka står i Frösunda som ligger i Vallentuna kommun(sthlm län)

Jag betalar 100 kr i månaden och min medryttare betalar 500 kr, så
det är 600 kr i stallhyra.

Foder? Strö? Hö?
I hyran ingår det mesta, som kraftfoder, skötsel mm.

Hovslagare?
För skoningen betalar jag 600 kr, jag tycker att det är billigt ( jag känner hon som skor) annars kostar det 900 kr.

Vid stallet finns det två stycken stora hagar, en vinterhage och en sommarhage. Det finns också en hage i skogen och en hage som ligger 1 km bort, så det finns gott om sommarbeten. Alla hästar står tillsammans i hagen, eftersom det är bara 5 st hästar i stallet.

Det finn paddock vid stallet och ett ridhus en bit bort, det finns jätte många och bra ridvägar, stallet är omgivet av mycket skog. Hon som äger stallet håller lektioner för de andra i stallet när vi vill, antingen själv eller tillsammans med en till häst+ryttare. Vi har också haft en tränare som är proffs med problem hästar som har varit och visat oss lite saker.

Vad betalar du för en lektion?
Lektionerna för vi gratis om hon har tid över och om hon är lite upptagen kan vi betala mellan 50-100 kr.

Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
Lektionernas längd bestämmer vi mest själv, hur länge man vill och orkar hålla på..

Jag tycker att allt i mitt stall är billigt, men det finns säkert billigare ställen men ja tycker att det är lagom.

Hur många hästar har ni?
Jag äger en häst, men det finns 5 stycken i stallet som jag sköter och rider rätt ofta. så man kan säga att jag är lite halvt medryttare på 4 stycken.

Tävlar ni? Hur mkt?
Nej, själv tävlar jag inte. Har bara ridit i ett år så jag är inte så utbildad, men ska kanske börja i sommar.

För transport brukar jag inte betala något, utan någon hyr den och den som ska använda den betalar bensinen.

Det mesta ingår. Men alla hästar går på utedrift så det blir inte så mycket jobb.

Ja, det finns många hagar i närheten så att vi kan träna dom på sommrarna. Alla hästar är ute dygnet runt, om det inte är dåligt väder.

Trivs du i stallet?
Ja, jag trivs jätte bra i stallet, jag tror att min häst gör det också.

Ja, oftast rider vi ut tre eller fyra tillsammans. Och ibland själva.

Jag skulle nog vilja flytta stallet lite närmre mig, så att det bara skulle ta 20 min att åka kommunalt dit. Nu tar det runt 2 timmar...

Nu fick du lite att läsa. =)
Hoppas att svaren duger. :D

Ha det bra. Mvh Linnea

T-Län Örebro Vart står hästen(län?)?
Vad betalar ni i kallhyra? 640:- inkl strö
Foder? ca 50 kr sen m krafft ca 300/mån
Strö? ingår i hyran
Hö? 550
Hovslagare? 240 varannan månad
Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler? finns ganska så många hagar, de är stora men vi har delat av dem i mindre, de går 2 och 2
Vad har ni för träningsmöjligheter? ridhus, 3 paddockar, terrängbana som det ska gå EM kval på nu i sommar. (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm)
Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt? Dressyr 40 min själv kostar 150:- för c tränare. Hoppning 4-5st/grupp kostar 125:- hon utb sig till c-tränare, samt hopp/terräng 5 st/grupp 250:- för b-tränare
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? normalt
Hur många hästar har ni? jag har en, men i stallet står det 7st, sen finns det ytterligare 4 stall på gården i dom står det 10 hästar så vi är 17 st på gården.+ 3 lediga platser.
Tävlar ni? Hur mkt? jo under säsong 1-3 ggr/månad

Ja och alla andra kostnader som träning, och hyra transport (om ni inte har egen)Anläggningsavgift är 1000.-/år transport finns ej att hyra o jag har egen.
Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ?ingenting, det är kollektivt. man har 2-3 pass/vecka.
Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?)tränas som vanligt, går ute längre, o i större hagar, men eftersom jag tävlar så går hon inte på direkt sommarbete
Trivs du i stallet? ja!
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet?neee, hopptränar bara. rider ut ngn gång ibland..de flesta tävlar inte, unghästar, halta hästar, ointresse och många är nya ( i mitt stall tex har jag stått där längst och jag har stått där sen i Juli 04..)så jag har inte lärt känna alla heller
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"?ett större ridhus m perfekt underlag, högre i tak, täckestork, spolspilta, ännu fler hagar..

Senast ändrad:

Min pålle står i Malmö, eller precis utanför.

Jag betalar 2000:- i hyra och då ingår halm, hösilage, kornkross, havre, mineraler och betfor.
Jag köper själv eget foder utöver det dom erbjuder i stallet. Sen är stallägaren hovslagare.
Vi har sex eller sju hagar inte så jättestora men lagom tycker jag som vinterhagar. I hagarna går hästarna två och två. Just nu står det åtta hästar i stallet.
Vi har en belyst paddock, travbana runt alla hagar och en gräspaddock som man kan rida i på våren/sommaren.
Jag rider inte lektioner eftersom min pålle är en ettåring :). Jag har bara han än så länge och priset för stallplatsen och det som ingår är väl ganska ok. Det ligger väldigt bra.
I stallet ingår morgonfodringar hela veckan och schema på insläpp kvällar och helger.
Sommarbete finns det inte så min pålle skickas iväg på hingstbete i fyra månader till sommaren.
Jag trivs hyffsat bra men det kunde ha varit bättre.
Om det hade varit lite mer äldre folk i stallet hade det genast blivit lite bättre. Folk med mer erfarenhet hade inte varit fel.

Svarade nog inte på allt men det mesta i allafall.

Jag svarar trots att jag bor i England, kanske kan vara kul att jämföra :D

Vart står hästen(län?)?
Hampshire, England

Motsvarande ca 1500kr/månad/häst

Foder?
Hackad lucern 5kr/kg, havre 3kr/kg

Strö?
60kg/bal

Hö?
36kr/bal (man köper per bal här, inte per kg)

Hovslagare?
660kr för ett fullt set. Tappskor är gratis. Endast verkning kostar 180kr.

Vi har 4 stora kuperade hagar. Ca 15 acres styck - vet inte hur mycket det är i hektar? De roteras regelbundet så att de inte blir nerbetade, och mockas varje dag. Hästarna går uppdelade på ston/valacker, ca 20 hästar i samma hage.

En hoppbana (30x50), en dressyrbana (20x40) och jättebra ridvägar!

Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
180kr för en halvtimmes privatlektion. Eller 445 för en timme.

Det är normalpris i mitt område. Jag tycker det är prisvärt och bra.

Hur många hästar har ni?
Jag har två stycken, det står totalt 40 i stallet.

Tävlar ni? Hur mkt?
Nästan varje helg under sommarhalvåret, mest hoppning men även dressyr, fälttävlan och Showklasser.

Jag har egen transport liksom de flesta andra i stallet. Försäkringsreglerna är så krångliga att de inte täcker om man liftar med andra. Trailern står parkerad gratis vid stallet.

Morgonfodring. Allt annat måste köpas till. Men man kan få fullskötsel, inkl ridning. Det kostar 285kr/dag, eller 100kr utan ridning.

Vi har bete året runt! Mina går oftast ute 24/7 maj-okt och står inne på nätterna nov-apr. Jag brukar ställa av dem i januari/februari istället för på sommaren.

Trivs du i stallet?
Japp!

Ja eftersom det är ett så stort stall finns det alltid någon att rida med. Många åker på samma tävlingar också, ibland hyr vi en 10-hästarsbuss för att göra det mer ekonomiskt (och smidigare)!

Jag skulle vilja ha en spolplats med varmt och kallt vatten och ett ridhus så man kan rida/träna när vädret är ruskigt. Och ett varmt omklädningsrum så man slapp förvara stallkläderna hemma.

/ Helena

Vart står hästen(län?)?
Västmanlandslän, 1,6 mil från Västerås C.
600 kr, blir 1400 kr/mån med allt
Foder?
Hö, betfor och mineraler
Strö?
Spån
Hö?
Blandar 2 sorter, ett oanalyserat och HorseHageca 550kr/mån
Hovslagare?
650 för helskoning
8 hagar, 8 hästar men det är 4 hagar som används. 2 går själv, Sen går resten 2 och 2 nu.
Har tillgång till paddock och underbara ridvägar! :love: Är meningen att jag ska rida för Prosit här på Buke och ge henne 100 kr/gång.
Hur många hästar har ni?
Jag har två. Men hingsten står hos min morbror och honom betalar jag inget för än.
Tävlar ni? Hur mkt?
Nej

Transport kostar 250 kr/gång (dygn) att hyra.
Ut o insläpp, täckesbyten, 4 fodringar.
Har tillgång till det, antingen här eller i gamla stallet
Trivs du i stallet?
Ja absolut! :love:
Ja, eller själv, beror på vilken tid jag är där.
Ingenting!! Det är perfekt! :love:

Vart står hästen(län?)?
I Västmanland, på landet utanför en liten ort som heter Ramnäs (knappt 3 mil utanför Västerås)
Vad betalar ni i kallhyra? Foder? Strö? Hö?
1300 inklusive hö, havre, mineraler samt halm i boxen (som f ö 17 kvm stor!!!) Tillkommer således övrigt kraftfoder, men jag kör med krossat korn och det är rätt billigt.
Hovslagare?
800 helskoning, 500 halv. (Nu på vintern har jag halv)

3 vinterhagar fördelat på 12 hästar. De 3-åriga unghingstarna (5 st) går för sig i en hage, de 4-åriga unghingstarna (2 st) går i en hage och så har vi valackgänget (resterande 5 hästar) som går i en egen hage.

Riktigt bra ridvägar är det ont om, men det går att rida grusväg, traktorväg, skogsstig och ta sig en bra långa sträckor. Sen har vi "fältet", som fn är en riktigt trevlig upplevelse :)
Ridhus ligger 10 min transportfärd bort och hästen min är lättlastad så det är inga problem.

Just nu tar jag inga regelbundna lektioner.

Hur många hästar har ni?
Jag äger en halvblodsvalack, och så ingår även en fodervärdsponny i familjen. I stallet finns totalt 12 hästar inhyrda.

Tävlar ni? Hur mkt?
Inte för tillfället. Hästen är relativt nyinköpt och jag har själv inte tävlat tidigare. Tänkte dock satsa på lite hoppning framöver. Lär dock inte bli mer än 2-3 lokala tävlingar per säsong.

Lån av transport ingår i hyreskostnaden.

I princip allt, mot utbyte att jag tar 2 "kvällsfodringar" och 1 insläpp per vecka. Morgonfodring/utsläpp brukar jag ta ca 1 per månad.

De går i "sommarhage" (lite större, mer bete och framför allt, mer omväxlande terräng) och tränas i princip som vanligt.

Trivs du i stallet?
Otroligt bra!! :love:

Jepp! Vi har superkul tillsammans och är som en familj.

Ett ridhus - NU! Och faktum är att det är ett på G. Vi (eller rättare sagt hon som driver stallet) planerar att bygga om den gamla maskinhallen på gården till ett ridhus modell mindre - men det är iaf ett ridhus nära!

Vart står hästen(län?)? Södermanland
Vad betalar ni i kallhyra? 700:-
Foder? Lite olika än så länge eftersom vi inte fått tag i fast foderleverans. :crazy:
Strö? Inte en krona
Hö? Mellan 50 öre till 2.50 kilot, beroende på vem som kommer. (det billiga höt är bättre än det dyre, men läget är som det är och det finns verkligen INGET hö häromkring :()
Hovslagare? 500 :- gång med skor runt om.
Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler? Det finns 2 stora vinterhagar och 3 gigantiska beteshagar. Har ingen aning om hur stora de är exakt, men det duger gott och väl åt 3 hästar (stallet ska egentligen ha 6 hästar)
Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Ridvägarna runt om är helt ok, har inte hunnit utforska dem ordentligt än eftersom min häst inte är sittbar ;) I sommar får vi egen paddock och ridhus finns på 2 minuters promenadbit med tränare i stallet som man kan snacka in sig hos sen när det blir dags.
Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt? Rider inga lektioner nu, men när det blir kommer det kosta mellan 150-250 beroende på tränare och grupp, då kommer dressyr vara enskillt och hopp i grupp.
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? Jag tycker tränarna är billiga här, stallhyran är däremot dyr.
Hur många hästar har ni? En
Tävlar ni? Hur mkt? Nej.

I mitt stall ingår inget. Vi hjälps åt och turas om så gott vi kan med insläpp, utsläpp fodring osv. Oftast så sköter dock den andra familjen allt, så länge en inte måste åka ut ensam för då följer jag med. Tycker det är trevligt på det viset, jag får vara massor med min häst och sköta allt jag vill/kan på egen hand. :)

Sommarbete har vi som sagt på gården där pålle står, så vi behöver inte åka iväg. Får se hur vädret blir i sommar men jag hoppas på att de ska kunna gå ute hela sommaren och ändå träna (han ska ridas in i vår)

Trivs toppen i stallet, det enda som skulle kunna ändras på är duschmöjligheterna men det ska tydligen bli fixat i sommar då hela golvet i stallet ska gjutas om, då åker det in en dusch i samma veva, paddock och andra ändrigar som vi inhyrda vill ha fixat kommer att lösas i sommar (på stallägarens bekostnad :angel: )
Jag älskar stallet, skulle inte flytta om jag så blev erbjuden.

Vart står hästen(län?)? I Vallentuna 3 mil utanför StockholmVad betalar ni i kallhyra? Vi betalar 2700 för allt!Foder?
Strö? Ingår
Hö? Ingår
Hovslagare? Det fixar var och en, min kostar 850 kr
Hur många hagar? 2 Stora vinterhagar, Två små, en sjukpadock.
Oändliga sommarhagar, Alla parasit fria eftersom man använder sig av växelbete med får.

Hur stora? Går var och en själva eller fler? Ston går för sig och valacker för sig.Fem ston och fem valacker

Vad har ni för träningsmöjligheter? Vi har en padock, vi tar dit de tränare vi vill ha. Två av oss trailar hästar varannan vecka till tränare med ridhus.Super ridvägar. Stallets ägare äger stora marker runt omkring.

(ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?
Jag tränar för en tränare 30 minuter varje vecka hon tar 50 kr. Då är jag själv. Varannan vecka rider jag för en annan tränare ca 45 min, mer orkar inte min unghäst, hon tar 100 kr plus ridhushyra 50 kr.

Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? Det är nog rätt billigt.

Hur många hästar har ni? Det finns 10 hästar i stallen.
Tävlar ni? Hur mkt? Inte mycket! De flesta hästarna är mer "kramhästar" än ridhästar. Jag själv siktar på LC-LBdressyr i år på min femåring. Vi försökte oss på LC förra året men han valde att vägra gå in på banan ( :angel: Pinsamt. Han har gått en clearround i hoppning men lillhusse på ryggen och matte (mig) brevid. Vi har lite skojtävlingar i stallet...

Ja och alla andra kostnader som träning, och hyra transport (om ni inte har egen).... Kli, 100/ år, Morötter 150/ månad, massage en gång i månaden, Viktigt för en unghäst tycker jag. 350 kr, tandläkare 800 en gång om året.
Mockning fem dagar i veckan. In och utsläpp, ev.täcken av och på. 4 fodringar / dag. Vi har ett schema på eftermiddags och kvälls- och helgpass. Jag har 2 pass i veckan. Piece of kake...

Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?) Superbete! Det är olika hur mycket de tränas. De flesta får vila helt två månader.

Trivs du i stallet? Absolut!
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet? japp!Så mycket jag kan, men de flesta rider så himla lite...
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"? Ett ridhus skulle vara skönt nunär det är 29minus...

Vart står hästen(län?)? Västernorrland

Vad betalar ni i kallhyra? Vi betalar inget, det är våran egen gård. Men det kostar 1200 kr/månad inkl strö och fyra fodringar/dag, in & utsläpp, täckesservice för de inackorderade (de tar endast 1 utsläpp/månad på en helgdag).

Foder? Våra hästar äter krafft groov+krafft protein+betfor, havre+betfor X 3, havre+krafft protein+betfor. Det kostar ca 1500 kr/månad för alla fem hästarna.

Strö? spån

Hö? fyra av hästarna äter hösilage och en äter hö. Totalt ca 2500 kr/månad för alla hästarna.

Hovslagare? Var 6:e vecka för de som är skodda kostar 550 kr och verkning vid behov av åringen för 200 kr (varit var 4e vecka då vi korrigerat en sned hov, nu räcker var 6e).

Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler? Vi har tre stooora och två mindre vinterhagar samt tre enorma sommarhagar. Totalt antal ha hagar är ca 10 ha.

Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Egen träningsbana (fd travgård) på 1700 m, ska bygga paddock 20 x 60 m i vår. Mkt bra uteridvägar. Ridhus ca 6 km bort, lastar & åker dit ca 2-3 dgr/v.

Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt? För hemmatränaren 140 kr för 45 min enskild ridning. Dyrare för helgtränare som gästar klubben då & då.

Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? Lektionen? Tycker det är ett helt ok pris för en bra & engagerad tränare.

Hur många hästar har ni? fem

Tävlar ni? Hur mkt? Ja. Ganska ofta då det är säsong.

Ja och alla andra kostnader som träning, och hyra transport (om ni inte har egen) Har egen transport på avbetalning.

Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ? Allt utom mockning/rdining för de inackorderade.

Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?) Vi brukar låta dem gå på bete dagtid och sova inne om nätterna. Rider som vanligt nästan hela sommaren.

Trivs du i stallet? JA! :love:

Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet? Ja, rider ofta med min kompis som är inackorderad hos oss samt ofta med sambon förstås. Rider inte så ofta med den andra inackorderingen då vi har helt olika tider. Kommer heller inte att rida så ofta med den nya inackorderingen som kommer i april då han håller på med körning/träning av travhästar. Men vi kommer ju naturligtvis att umgås i stallet och jag har lovat att ridträna hans travare.

Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"? Ridhuset närmare? Två inackorderingar till så vi får lite bättre ekonomi på stallet!

Vart står hästen(län?)? Stockholms län.
Vad betalar ni i kallhyra? 1000 kr i kallhyra.
Foder? Ingår inte, köper kraftfoder, morotssäcker, tillskott osv själv. Kostar ganska mycket! :o
Strö? Ingår inte, köper torv själv. Kommer inte ihåg exakt vad det gick på, men det var inte billigt...
Hö? Köper själv, ca 2 kr/kg.
Hovslagare? Beror på lite, men vintertid med fyrbroddat + snösulor runtom så går det väl på drygt 1000kr/gång.
Hur många hagar? Hur stora? Går var och en själva eller fler? Små vinterhagar där de går 2 eller tre i varje. Enorma sommarhagar där de verkligen kan få leva livet :love: , och gå i stora flockar.
Vad har ni för träningsmöjligheter? Betalar extra för det och har då tillgång till stort ridhus, stor ridbana osv. Massor med bommar, hindermaterial osv. Finns superbra ridvägar som är anlagda!
Vad betalar du för en lektion? Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt? Sammanlagt för min lektion så betalar jag ca 600 kr/gång. Rider då tillsammans med en eller två andra och lektionen håller på så länge som vi och hästarna orkar. Tränaren är inte tidsbegränsad. Kan vara allt från 1,5 timme till det dubbla, det beror lite på vad vi gör.
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? Det är ganska vanligt pris tror jag.
Hur många hästar har ni? Jag har bara en egen häst, men det står 11 i stallet.
Tävlar ni? Hur mkt? Ja, vi tävlar ganska mycket. Blir väl varannan/var trejde helg under större delar av säsongen.
Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ? Ingår ingenting, förutom boxen. Det är ett kollektivstall. Men det finns spolspilta med varmt/kallt vatten, uppvärmd foderkammare, uppvärmd sadelkammare, uppvärmt fikarum osv.
Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?) Det finns superbra beten i stallet, och man får välja om man vill ha hästarna ute dygnet runt eller om de ska stå inne.
Trivs du i stallet? Ja! :love:
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet?Ja, jag rider tillsammans med de andra i stallet, men vi tränar/tävlar inte ihop.
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"? Ja, det skulle gärna få vara mitt eget stall! :d Och ett eget ridhus, och större vinterhagar osv.

Vart står hästen(län?)?Stockholm, Haninge
Vad betalar ni i kallhyra? 1500
Foder? Ingår inte
Strö? Ingår inte
Hö? Ingår inte men kan köpa till hösilage för 1,50 kr/kgHovslagare? Fixar var och en. Min kostar 700, 4 skor och verkning
Hur många hagar? 5 Vinterhagar 1-2 sommarhagar 2 sjukhagar Hur stora? Vet inte riktigt med vinterhagarna, det varierar, men hästarna kan busa o springa. Sommarhagarna är mycket större betet räcker hela sommaren Går var och en själva eller fler? Ston i en hage och vallacker i en hage. Fast just nu har vi 2 islandshästar som får gå i en hage själva tills vidare
Vad har ni för träningsmöjligheter? (ridhus,paddock,kör/ridvägar,tränare mm) Padock precis vid stallet. 15 min skritt till ridhus och bra ridvägar. + en STOR cross och folkrace bana som vi får rida hur mycket vi vill på. Vad betalar du för en lektion? Rider ej nu då hästen är dålig Hur lång är den och rider du själv eller flera samtidigt?Rider ej nu då hästen är dålig
Och om det är normalpris för att vara just där ni bor och tycker du det är dyrt/billigt? Tycker det är billigt!
Hur många hästar har ni? 10 st i stallet, själv har jag bara en.
Tävlar ni? Hur mkt?Rider ej nu då hästen är dålig

Vad ingår i stallet (fodringar,utsläpp,insläpp mm) ? El o sånt. Sen morgonfodring och utsläpp varje dag + lunchfodring vardagar.
Har ni tillgång till bra sommarbete,skickas de iväg, eller tränas de som vanligt (står inne på nätter osv.?) Har ej provat på sommarbetet men det ska vara bra, och stort är det.De flesta (alla?) hästar går på sommarbete, alltså ingen stor inne på nätterna. Vet inte om hästarna ställs av då.
Trivs du i stallet? Ja
Rider du ut/tränar/tävlar med/samtidigt som de i stallet? Rider ej nu då hästen är dålig
Vad skulle du vilja ta bort/ändra/ta dit för ngt för att det skulle vara "perfekt"? Mer trav och galopp vägar. Mer hinder till padocken och mindre trafik längst vägen + en upplyst otrafikerad väg till ridhuset :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: escodobe
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar