berätta om dej!

S

Svea_ox

hej! jag skulle gärna vilja veta lite om dej och din häst. Vilken träningsform använder ni? gärna ras och bild är ett stort+

Sv: berätta om dej!

Jag: började med shetlandsponny när jag var 9 år, fortsatte med fjording och sen blev det travhästar vid 13 års ålder. Vid 22 års ålder hade jag islandshäst ett tag och då hade jag börjat gå över mer och mer till klassisk ridning och sen distans. Köpte min arab när jag var 23 (1998) och nu tränar och tävlar vi distans och western. Har varit NH:are sedan 1997.

Spirre: arabvalack född 1995, skimmel, 156 hög, e. Ibn Halim, ue. Hadban Blue. 75 % egypt, resten lite blandat. Väldigt kvadratisk med långa ben och kort rygg. Mycket känslig, intelligent och smidig, välbalanserad. En gentleman enligt mina stallkamrater. Arbetsvillig. Högt ansatt hals och har tendens att bli stjärnkikare. Något "skyggig" och har stark flockkänsla. Mycket energisk och vallar gärna andra hästar i hagen.

Bild på oss till vänster och på min hemsida: http://hulkki.z.se/spirre

Träningsform? Tja, grunden utgår från så god ridning jag möjligen kan lära mig, dvs en blandning av idéer från NH, klassisk dressyr och western. Min filosofi är att grunden är viktigast och att den är lika oavsett gren. Tränar mestadels varannan dag då Spirre är uppe i kondition. Blandar distans- och westernträning, hoppar ibland, tömkör ibland.

/Camilla

Jag rider också arab. Det är ett äldre skimmelsto. Hon är väldigt jobbig ibland, och visar INGEN respekt för mig. Men jag tror det börjat bli bättre när jag är konsekvent och sträng mot henne.
Det är även bra att träna horsemanship och longera. Det vore kul att få lite tips och råd om detta, eftersom du också rider arab.

Och ibland så rider jag islandshäst, och ska träna lite grunder i western med henne. du och jag är även ganska lika. ( jag började också att rida shettis sen islandshäst och sen arab)
Kul att du svarade och lycka till med Spirre!

sandra
:banana:

Hej Sandra!

Rent generellt så är det bra att sätta regler och sen hålla på dem, som du säger - vara konsekvent. Strängheten ligger för mig bara i att jag verkligen ser till att få som jag vill ha det och i övrigt låta hästen vara häst. Med Spirre är det också viktigt att han får arbeta och lösa problem, aktiveras hela tiden, mestadels mentalt men också fysiskt. I ridningen rider jag mycket övergångar och växlar övning hela tiden (ställer stora krav på min fantasi!).

Jag longerar och jobbar mark väldigt lite nuförtiden, därför att Spirre fungerar så bra där och jag vill inte att det ska gå slentrian i arbetet. OM vi har problem att lösa så går jag tillbaka till det men inte annars. Däremot TRÄNAR jag aldrig horsemanship - jag LEVER horsemanship med min häst. Det genom syrar hela min tid och träning med hästen.

Det här med respekt - jag tror många går omkring och tror att det blir bättre med tiden och ändrar egentligen inte så mycket på det de gör utan tar för givet att det ska ta lång tid. Så kommer en duktig hästmänniska, tex ens tränare, och hästen visar respekt direkt, eller hur? Det innebär att du också kan få din häst att visa respekt direkt, det sitter bara i ditt kroppspråk och vad du har bestämt dig för och hur du har tänkt ut det hela. Jag antar att din häst visar andra hästar respekt och att hon inte är helt respektlös för hela världen? ;)

/Camilla

Jag blandar raser friskt :smirk: Hittar jag en bra häst tar jag mig an den. Jag har haft några varmblod och gillar dessa enormt. Dottern har en nu som jag tror kan bli mycket bra i western. Hon är kort och väl sammansatt med extremt bra rörelser för ridning.

Förra veckan skickade jag tillbaka halvblodet jag haft i 2 år på foder. Hon passade inte till western utan mer dressyr och hoppning men jag tränade henne rent i grundridning med westernfilosofin som ledstjärna. Nu är hon färdig för andra uppgifter.

I fredags kom en ny häst, ett halvblod på 4 år som ska ridas in. Om två veckor kommer min nya stjärna dock, en ettårig Welsh Cob unge som blir min nästa tävlingshäst.

Jag rider med AR som grund och tävlar sen i western. Hantering med NH filosofi (fast det var inte så känt när jag började för 35 år sedan:))
:cool:

Mors...

Här har det passerat en hel del hästar... både mina och andras. Men det tar lite för lång tid att gå igenom dem alla...

Jag gör som Piraja... Blandar frisk och tar det ur de olika stilarna som passar bäst för den häst jag har för tillfället.

På min förra häst var det körning och western...

På min nuvarande passar inte western riktigt lika bra men istället gör hon stora framsteg när jag rider enligt den akademiska läran.

För mig har jag individens utveckling enligt dennes förutsättningar som ledstjärna. Inte något mål inom någon tävlingsgren i sig. Det kommer automatiskt med hästens utveckling. För att inte tala om vad man utvecklas som ryttare.

Den jag har nu är egentligen inte en häst med hög ridbarhet alls ...
Troligen kommer jag att köra in henne i stället.
Hon skulle göra sig utmärkt framför en vagn....

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
781
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30