beräknad körtid

vinkelina

Trådstartare
hur länge tar det att köra 75 km på 80 väg med personbil+släp om man har en häst i?

skall iväg på en träning, och måste veta hur mycke ja ska beräkna i resetid

nä, ja åker inte så ofta, så ja har faktist ingen aning

Sv: beräknad körtid

Hur långt är det till träningen?
Tiden beräknas enklast med formeln S/V
S=sträcka
V=hastiget
Sen får man kanske lägga på någon minut, beroende på om man har tänkt att stanna efter vägen eller liknande.

80 km/timme, det innebär att 75 km tar ungefär en timme....
För att köra 80 i snitt krävs att man kör en bra bit snabbare i toppfart... ;)
Jag skulle säga en timme om det är motorväg eller rak och glestrafikerad landsväg från dörr till dörr, på normalkrokig och -trafikerad landsväg närmare en och en halv.

är väl normal landsgväg....

så då stämmer mina kalkyler ganska bra, tänkte starta kl 16 senast o träningen börjar kl 18

Ja, därför säger jag en timme. Men om jag kör landsväg dörr till dörr tar det faktiskt inte mer än under timmen, även om jag håller hastighetsbegräsningarna.

Så som exemplet är upplagt (det enda vi kan svara på) är det ju faktiskt 80-väg hela vägen...

Jag är ju sådan att jag vill ha god tid på mej. Mitt motto är:" Bättre att komma 10 minuter för tidigt än 1 minut för sent".

Så jag hade nog beräknat en och en halv timme. Man vet aldrig vad man kan råka ut för på vägarna.

Kan du köra i 80 km/h då? Köer, kurviga vägar, rödljus, korsningar??? Utgå från hur lång tid det tar att köra med vanlig peronbil och lägg till lite.

Jag vill alltid ha gott om tid när jag kör och beräknar olika lång tid beroende på hur vägen ser ut. Sedan räknar jag alltid 30 min för att lasta (inkl. koppla transporten som står vid stallet) och 30 min för att lasta ur och göra i ordning.

Ex; 3 mil till veterinärklinik - räknar 1 tim, tar oftast 45 min (liten kurvig väg - kan hamna bakom en traktor)
14 mil till tandläkarklinik - räknar 3 tim, tar oftast 2,5 tim (motorväg till största delen - kan vara köer)

Senast ändrad:

Det finns en formel för att räkna ut h=tid, s=sträcka eller v=hastighet och för att få reda på ett av dem, måste man veta de andra två. Formeln är

S
_____
t x v

Om man vill veta sträckan så håll över S vilket betyder att man räknar tiden gånger hastigheten. Vill man veta tiden håller man över t och räknar då sträckan delat med hastigeten. o s v. Det man måste tänka på att använda samma enhet. (Vill man veta km/h kan man inte använda mil/minut bara för att ge ett exempel.)
Denna formel kan man änvända när hastigheten är konstant, vilket den aldrig är när man kör, utan man får räkna ett medelvärde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 165
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 674
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka