Beräknad fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dramatik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 6 269
Sv: Beräknad fölning?

Jag har hört att det är många som gör som Du och räknar just 11 månader sådär på datumen och tycker att det stämmer väldigt bra...och att det oftast är så att det dröjer ytterligare någon dag till fölning....

Här hemma har det alls inte stämt utan vid 5 av 7 möjliga tillfällen har fölningen skett på dygn 330 eller TIDIGARE..och endast 2 gånger efter 330 dygn. Båda gångerna vi fått vänta mer än 330 dygn har det varit hingstföl....alla andra gånger stoföl.

Jag räknade 330 dar från mitt sto betäcktes. Hon betäcktes bara en gång (ett språng, naturligt) och resultatet beräknas komma den 8 maj.
Fick 2 föl 05 båda två blev sto föl ochvar ganska exakta. Det ena stoet fölade på beräknad dag (klockan 6 på eftermiddagen) det andra stoet fölade två dar sent men lyckades ända föla ute mellan gångarna vi kollade henne.
Vi fick faktiskt två sto föl av två möjliga :banana: Vet inte vad jag vill ha nu :confused:

Jag har två arabston som ska föla, först är:
Nia Gara som är betäckt med RA Khudos.
Det andra stoet är:
RA Kharachi som är betäckt med RA Diibay.
tror det blir så :love: föl

Jag har två arabston som ska föla, först är:
Nia Gara som är betäckt med RA Khudos.
Det andra stoet är:
RA Kharachi som är betäckt med RA Diibay.
tror det blir så :love: föl

Såg att jag missade datumen
Nia Gara är beräknad 3 maj (340 dygn) och Kharachi :rofl: 20 maj (340 dygn)

Midsommarhelgen kommer min fölis!!!!! Men på stoet så ser det ut att komma mycket tidigare för hon är så stor om magen.;)

Alizia skall ha denna veckan.
Wazilia den 20 maj.
Be cool skall ha midsommar helgen.

Mitt fullblodssto är på 330 dagar den 11 juni, pappa är Camaro M. Förra året gick hon över 21 dagar (med stoföl), så vi får se om samma sak händer igen. I såfall fölar hon väl i månadsskiftet juni/ juli.

Hade ett till sto dräktigt, som skulle fölat i mitten av maj, men hon kastade sin fölunge i februari. Som tur var var det varken abortvirus eller virusarterit.

Mitt sto är beräknad 26 april men brkar komma någon vecka tidigare.
Är dräktig med Vita´s nova hanassi (rp)
Önskar ett brunt stoföl med bläs...drömma går ju. Bara den är frisk.
Stoet har hittills bara gett fuxföl med alla hingstar.

Onödig parentes;

Mitt gamla sto gick också alltid över med stoföl. Ungefär två veckor.
hingstar klämde hon fram vid beräknad tidpunkt.
Ska bli spännande att se vad hennes första dräktiga dotter bahagar göra. :) (ber. 1/5)

Jag räknar från senaste betäckningsdatum och drar sedan bort en månad.

Ex. betäckt den 12 juni föla den 12 maj. Har aldrig brytt mig om att räkna exakt men i runda slängar borde det bli runt 335 dagars dräktighet beräknat på detta vis.

Gira :banana:

Så har jag också alltid räknat. Mitt ena sto har tre gånger på raken fölat nästan exakt efter 11 månanader (skillde en dag nån av gångerna och annars på dagen), men sist gick hon 11 månader och 16 dagar. Så vi får väl se vad det blir i år nu då ;)

Mitt stoföl ska oxå föla 26 April och de andra 19 Maj

jag har räknat på 330 dygn från sista betäckningsdagen
hoppas det blir ston,kan nästan inte vänta längre .Dom är förstfödersker är det någon som vet brukar dom stämma på dagen.

Min dam ska föla runt den 10 Juni, längtar så:)

har räknat alla mina på 330 dgr från sista språnget.

6 maj (arab)
10 maj (travare) inte min...
12 juni (travare)
10 juli (travare)

Hoppas på fyra friska fölisar :)

Har räknat 335 dgr på mitt hbl-sto, blir då 30e mars. Kan ju hoppas på 1 April :angel:

Mitt sto är beräknad att föla 13 maj. Hon är fyra år e BH Hertug-TipTop o betäckt med Bocelli.

De två förstföderskor jag har haft har gått över 10 resp. 16 dagar om man räknar exakt 11 månader, båda hingstföl, andra året kom det första stoets föl 10 dagar före 11 månader (stoföl), det andra stoet får sitt andra föl i år (29/4), så jag får vänta och se.

Ett äldre sto som fått många föl som jag lånade gick också över tiden hos mig, hon fick två hingstföl hos mig 14 resp. 21 dagar över tiden.

Kompisens sto har fått 13 föl, de tre sista har kommit exakt på dagen ( 1 sto + 2 hingstar), stämmer det i år så fölar hon på tisdag, 3/4:) .

Jag har en känsla av att hingstfölen oftare kommer senare än stofölen, det stämmer hyfsat på de hästar jag känner till.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 431
Senast: cili
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Teilani
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka