Beräkna vikt!

Linda.B

Trådstartare
Finns det några enkla metoder för att själv räkna ut sin häst's vikt?
Är dessa viktband pålitliga? //Linda

Sv: Beräkna vikt!

Vissa veterinärer använder sig av måttbanden, andra säger att dom inte stämmer för fem öre. Jag vet inte om jag tycker de är jätte bra, men har ett sådant, som vikten stämmde hyffsat överens med, mot vikten, som visades på vågen på djursjukhuset, men som sagt, vet inte alls som de stämmer lr inte.

I en bok som jag har så finns det ett sätt som jag tycker är bra när det gäller att beräkna vikt.
Man behöver: måttband(vanligt måttband som bör vara 2-3 meter (mitt är 30 meter ) något att skriva på och en miniräknare.
1, Man mäter hästens bröstomfång i cm (precis bakom armbåge, bogblad och manke)
2, Man mäter längden från armbåge till bärbensknöl i cm.
Sedan behöver man kunna räkna.

Bröstomfång x bröstomfång x längden
8900
= vikten

ex.
165 x 165 x 125
8900
= 382 kg​

Hoppas att det kan vara till hjälp om ni inte förstår så hör av er så kan jag kanske fixa bilder

Nej måttbanden är inte alls tillförlitliga, beror helt på vilken kroppsbyggnad hästen har hur mkt de visar.
Lätt i kroppen (= grund i bålen) så visar de betydligt mindre än verkligheten och likadant tvärtom.
Som ett roligt exempel kan vi ta min flugviktare, min lilla muskulösa hingst på 170 cm som enligt måttbandet för tillfället väger 476kg, inte riktigt korrekt dessutom är han inte smal utan målet är några kg fett till bort på honom för optimal matchvikt, vilket på det måttbandet nog blir på ungefär 450kg men själva verket stämmer det nog bättre mellan 550-600kg. Så de kan visa helt fel.

Jag har gjort en undersökning i skolan och kommer fram till att det beror alldeles på hur hästen ser ut. Jag undersökte med tre metoder: måttband, Formel 1 (landsmärkesomfång och mankhöjd), formel 2(bukomfång o längd. Sen °vägde vi. På vissa hästar stämde måttband bäst och på andra stämde någon av formlerna. Som sagt det beror helt på propotionerna.... Inte alls lätt.:(

På mina hästar så har det fungerat bra. Jag tycker att det är mer tillförlitligt med två mått men det sår även i boken att det kan bli missvisande beroende på extriör. Tyvärr så får jag inte in nån bild:mad:

Jag tycker viktband är bra för att bedöma skillnad. Sen kan man ju känna efter revbenen och bedöma hullet. Pälsen säger en del om välmåendet samt hovarnas kvalitet. Har ännu inte behövt någon exakt vikt för något. Viktigt att pållan mår bra och ev maskmedel kan man beräkna ungefär.

På mina hästar så har det fungerat bra. Jag tycker att det är mer tillförlitligt med två mått men det sår även i boken att det kan bli missvisande beroende på extriör. Tyvärr så får jag inte in nån bild:mad:

Ojoj vad jag läste fel :P Trodde du skrev att du inte har någon bild.
Jasså, får du inte in en... Mysko det.. Länka till den då?

//Malin

Jag provade att mäta och räkna och min ena häst skulle enligt det där väga ca 700 kg :crazy: och hon vägde på våg 585 kg....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Får vi träna och tävla med hästar i framtiden och kommer den ideella ridsportföreningen att finnas kvar? Din röst behövs i debatten om...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: MML
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: sweep
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010