Beräkna stallhyra

A

anni0001

Hej

Vi har nyligen renoverat ett kostall till häststall. Har byggt (enligt konstens alla regler, lagar och mått) 2 boxar där mina två egna hästar står men har även fått förfrågningar om jag vill ta emot inackorderingar (dvs bygga två boxar till eftersom det är vad som ryms för närvarande)

Hur i hela friden beräknar man vad man ska ta i stallhyra?? :crazy: Är så mkt mer än "bara" höpris, spånkostnader osv.

Det som finns/erbjudes är
Box med vattenkopp
Ut-insläpp
Morgon, lunch, middag och nattfodring
Lägga på täcke på morgonen, ta av på kvällen
Spån

Fina hagar (18 ha mark att ta hö och bete på)
"ligghall" på 30 kvadrat både sommar och vinter (beteshagen sammansluts med vinterhagen så de kan ta skydd mot sol eller snöstorm)
Chans att hänga upp täcken mm på tork (+ skåp för sadel, träns mm)

Till sommaren byggs 20x40 paddock, belyst
Uppvärmd sadelkammare (STOR!)
Duschplats för hästarna

Massa fina ridvägar

1 mil till ridhus eller 2 mil till ridklubb m ridhus

Man måste ha bil för att ta sig hit om man inte får åka med skolbussen men då måste man få hämtning sedan
Bor i Hälsingland, ute på landet
Kommer ta eget hö när bondens arrendetid går ut.
Kan erbjuda mig att mocka (mot betalning) och fixa korn, havre, betfor om man önskar - annars får de fixa kraft själva.

*förvirrad*

Sv: Beräkna stallhyra

JAg skulle försöka att beräkan vad jag har för kostnader för verksamheten. Vad kostar det för mig att ha stallet i ränta amorterning renovering mm. På så sätt gå igenom alla delar av gården. När jag vet vad det kostar skulle jag dela det på antaltet hästar. För det som är rena arbeten försök ta fram ett tid som åtgår för jobbet och mutiplicera med en ventig timkostanad.

Hoppas att du blivit lite klokare.

Inte under 2300 kr/månad. Och då har du ändå en mkt låg timpeng.
Ingår sevicen 5 eller 7 dgr /vecka ?

Det känns väldigt avancerat att räkna ut hur stor del som stallet är av den totala gårdsytan för att kunna beräkna amorteringskostnader på just stallytan... vi har ju köpt en gård med fäx på 300 kvm och hus på 240 kvm plus annan ek.byggnad och 18 ha mark och har ju ett enda lån. Att räkna ut de pluttiga kvadraten som stallet består av tillsammans med allt annat för att få ut några korvören i amortering, det blir nog överkurs. Men jag förstår tanken.

och vad exakt ÄR en vettig timkostnad? Jag beräknar att det tar i snitt 30 min per häst att bara släppa ut och in/på av med täcken. Sen är det tid för fodring etc. Men det är just SUMMORNA jag är intresserad av.
Att hyra en box - kostar??
Timkostnad för "arbetsinsats" så som mock, fodring, täcken, ut/in etc??

Vad beräknar man generellt i underhållsmaterial? 100-200-300 kr /månad? jag vet inte... stallet och hagarna är sprittnya så än behövs inget drastiskt underhåll.

Spånet - sälja till inköpspris eller lägga på? hur mkt lägga på?

det får man bestämma individuellt. Kanske kan man turas om med någon helg med in och utsläpp.

Absolut minst 2000 kr/mån, då har du knappt någon "lön" av de pengarna. Räkna vad el, vatten och liknande kostnader hamnar på, vilket höpris är det under året? Därefter ska du själv ha betalt för vad du gör vilket du måste beräkna vad som är lagom timpeng.

Jag tar 1500/mån vilket precis går ihop med kostnaderna, alltså för lågt. Jag hade för bråttom när jag satte min hyra så den får jag gradvis höja nu de kommande två åren.

Angående underhållet ska du tänka att du måste ha en buffert till det när den dagen kommer. De pengarna ska vara inräknade från början. Jag hade räknat med ca 300-500 kr/mån för det. Tro mig, det blir mer än vad man tror. Att rekomendera är att ha service fem dagar/vecka, det är tyngre än man vill tro från början. Jag har sju dagar/vecka vilket jag också blir tvungen att ändra. I ärlighetens namn är det för att jag är för pedant. De inackorderade gör inte som jag vill och mockar knappt ur boxarna vilket gör att jag hellre fixar det själv.

Jag hade räknat med att ta ca 2500 allt som allt, om man ser till vad du skrivit.

Trådkapning, ursäkta...
Jag har tänkt att hyra ut några boxar med ungefär samma förutsättningar/service som TS, men med endast 5 min skritt till ridanläggning med två ridhus, ca 4 km utanför stor stad i södra Sverige, med ca 80 000 invånare, flera bussar stannar 200 meter ifrån stallet.

Jag har funderat omkring 2000 per månad inklusive moms, men det kanske är åt helskotta för lite??? Det blir ju bara 1600 kvar efter momsen... Jag har ingen aning om vad folk betalar här i trakten (nyinflyttad), men vet att det är lååång kö till boxarna på ridanläggningen. Måste nog göra en Wallraffare på ridanläggningen o kolla vad det kostar där.

// Smirk

Det är lätt att kolla vad ett stall kostar om du går in på en sida där dom säljer färdiga stall.

För övrigt tycker jag mig se att det är lättare för stallägarna häromkring att hyra ut sina plattser enbart med en kallhyra.
Då ser inte hästägarna av någon konstig orsak inte kostnaderna som tillkommer för foder och strö i stället för att klumpa ihop dom trotts att summan blir den samma. Folk verkar inte heller vilja betala en vettig summa för tjänster som in och utsläpp och fodringar heller så att dela på dessa är oxå att föredra.

.
Räkna kostnader för boxar som ska byggas, underhåll ( ca 5000 kr/år hos oss)
el, foderkostnader ,strö och ditt eget arbete, du måste också ha en försäkring om ngt skulle hända dina inackorderades hästar , du är ansvarig om det t.ex är ngt fel på hagarna eller boxen så att hästen skadas.I ditt arbete ska du också räkna in arbetstid för lastning/lossning av spån,hö,foderhantering, tömma gödselstacken,måla/tvätta stall, kratta gårdsplan,laga staket etc.
Ett gott råd: Inkludera inte för mycket service från början. Det är mkt svårare att ta bort än lägga till.Bättre att folk får köpa till tjänster.Du kan nästan ta lika mycket betalt om du har service 5 dgr istället för 7.Du kommer att upptäcka att arbetet du gör värderas inte så högt.-Du är ju ändå där...
Passar du dig inte så har du snart ett oavlönat halvtidsjobb med att linda,täcka,fixa för andras hästar.
Till stall jupp :2300 inkl moms.Men jag hade inte gjort det för den summan.
Jag har gjort det men tycker inte det är värt det för de kronorna i månaden.Vilket annat jobb som helst har mer betalt än att ha ett par inackorderingar.

Ursäkta om jag lånar tråden lite bara men har en fråga ang det tråden handlar om. hur mkt skulle man kunna ta för detta?

Lösdriftsplats med tillgång till boxar om man vill ta in hästarna
Hösilage (fri tillgång), Halm/Spån, havre, betfor, mineraler, ev utsläpp om man tagit in hästarna i boxarna över natten.
Kolosala hagar, Super ridvägar, 5 min skritt
avstånd till paddock (ska fixa egen)
5 min kör väg till 3 ridhus.
Tyvärr ingen buss förbindelse.

Jag hade räknat ut en kallhyra och sedan lagt på de faktiska kostnaderna vartefter inkl. lön för att du utför arbete åt dem.

Jag står själv i ett stall med fina stora gräshagar och ridhus på gården för 600:- i kallhyra, ca 15 km från en större stad.
De som bor där vill egentligen inte ha inackorderingar alls, men de kom på att de är borta en hel del samt att de arbetar sent på kvällar, vilket gjorde att de frågade mig om jag ville flytta dit. Jag tar in mina två hästar + deras två hästar varje dag och fodrar dem, de gör samma sak på morgonen med mina två. Åker de bort sköter jag deras hästar, åker jag bort sköter de mina hästar, så det är en win-win deal. Inköp och inlastning av det vi köper gör vi tillsammans. Totalt räknar jag med ca 2200:-/månad i driftskostnader för varje häst inkl. allt, dvs kallhyra, foder, strö och container ( vi betalar för bortforsling av gödseln), men då kvittar vi som sagt våra tjänster mot varandra.
Om det t ex tar 5 min/ dag per häst i 30 dagar att släppa ut en häst så är det 2,5 timmar/ månad, så jag tycker inte 2500:- är orimligt i sådana fall, såklart mer om man lägger mer tid på deras hästar.

Jag har en unghingst på en lösdrift, där ingår allt inkl. daglig tillsyn, det kostar 1750 + moms/ månad.

Hej

Vi har nyligen renoverat ett kostall till häststall. Har byggt (enligt konstens alla regler, lagar och mått) 2 boxar där mina två egna hästar står men har även fått förfrågningar om jag vill ta emot inackorderingar (dvs bygga två boxar till eftersom det är vad som ryms för närvarande)

Hur i hela friden beräknar man vad man ska ta i stallhyra?? :crazy: Är så mkt mer än "bara" höpris, spånkostnader osv.

Det som finns/erbjudes är
Box med vattenkopp
Ut-insläpp
Morgon, lunch, middag och nattfodring
Lägga på täcke på morgonen, ta av på kvällen
Spån

Fina hagar (18 ha mark att ta hö och bete på)
"ligghall" på 30 kvadrat både sommar och vinter (beteshagen sammansluts med vinterhagen så de kan ta skydd mot sol eller snöstorm)
Chans att hänga upp täcken mm på tork (+ skåp för sadel, träns mm)

Till sommaren byggs 20x40 paddock, belyst
Uppvärmd sadelkammare (STOR!)
Duschplats för hästarna

Massa fina ridvägar

1 mil till ridhus eller 2 mil till ridklubb m ridhus

Man måste ha bil för att ta sig hit om man inte får åka med skolbussen men då måste man få hämtning sedan
Bor i Hälsingland, ute på landet
Kommer ta eget hö när bondens arrendetid går ut.
Kan erbjuda mig att mocka (mot betalning) och fixa korn, havre, betfor om man önskar - annars får de fixa kraft själva.

*förvirrad*

Vi har ett stall med 8 boxplatser och har inackorderingar hemma i stallet.
Detta ingår hos oss:

- Boxplats
- Spån
- Hö 10kg /dag per häst.
- Havre 3kg/dag per häst.
- In - Utsläpp alla dagar
- Fodring morgon, lunch, eftermiddag, kväll alla dagar.
- Mycket utevistelse.
- Spolspilta.
- Täcken av och på.
- Belyst ridbana på 25x60m.
- 5min till en ridanläggning med 2 ridhus och 2 ridbanor.
- Stora hagar.

Vi har ett stort rymligt nybyggt stall. Duktiga och kunniga hästmänniskor är vi som har stallet.

Vi tar 1.900kr per månad vilket inte är speciellt mycket med tanke på det som ingår.

tack för alla bra svar! nu vet jag lite mer hur jag ska tänka och att vara noga med att verkligen ta betalt så att man är säker på att åtminstone inte gå back - jag har inte tänkt bli rik på kuppen utan det är bekanta som frågat om de får ha häst hos mig - men jag vill ju heller inte ha merkostnader för att ha andras hästar här.

ang in- och utsläpp så vill jag inte ha folk som ränner på gården i tid och otid och släpper ut/in hästar olika tider. Kan man isf KRÄVA att ALLA hästar ska ut mellan 7.00- 8.00 och in mellan 18.00 - 19.00?
Annars sköter jag det helst själv men ska de ha hästar lindade eller femtielva täckesbyten så får de sköta sånt själva...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 982
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama