Sv: Beräkna stallhyra
Givetvis kan du kräva att vissa rutiner skall följas. Tex tider för in- och utsläpp. Sen är det upp till de som söker stallplats att välja om de gillar reglerna eller inte. Gillar de inte dina regler så får de helt enkelt titta på ett annat stall.
Du måste dock även titta på marknadspriserna på stallplatser på din ort. Det går ju inte att ta högre hyra än alla andra med jämförbara stall.
tack för alla bra svar! nu vet jag lite mer hur jag ska tänka och att vara noga med att verkligen ta betalt så att man är säker på att åtminstone inte gå back - jag har inte tänkt bli rik på kuppen utan det är bekanta som frågat om de får ha häst hos mig - men jag vill ju heller inte ha merkostnader för att ha andras hästar här.
ang in- och utsläpp så vill jag inte ha folk som ränner på gården i tid och otid och släpper ut/in hästar olika tider. Kan man isf KRÄVA att ALLA hästar ska ut mellan 7.00- 8.00 och in mellan 18.00 - 19.00?
Annars sköter jag det helst själv men ska de ha hästar lindade eller femtielva täckesbyten så får de sköta sånt själva...
Givetvis kan du kräva att vissa rutiner skall följas. Tex tider för in- och utsläpp. Sen är det upp till de som söker stallplats att välja om de gillar reglerna eller inte. Gillar de inte dina regler så får de helt enkelt titta på ett annat stall.
Du måste dock även titta på marknadspriserna på stallplatser på din ort. Det går ju inte att ta högre hyra än alla andra med jämförbara stall.