Beräkna stallhyra

Sv: Beräkna stallhyra

tack för alla bra svar! nu vet jag lite mer hur jag ska tänka och att vara noga med att verkligen ta betalt så att man är säker på att åtminstone inte gå back - jag har inte tänkt bli rik på kuppen utan det är bekanta som frågat om de får ha häst hos mig - men jag vill ju heller inte ha merkostnader för att ha andras hästar här.

ang in- och utsläpp så vill jag inte ha folk som ränner på gården i tid och otid och släpper ut/in hästar olika tider. Kan man isf KRÄVA att ALLA hästar ska ut mellan 7.00- 8.00 och in mellan 18.00 - 19.00?
Annars sköter jag det helst själv men ska de ha hästar lindade eller femtielva täckesbyten så får de sköta sånt själva...

Givetvis kan du kräva att vissa rutiner skall följas. Tex tider för in- och utsläpp. Sen är det upp till de som söker stallplats att välja om de gillar reglerna eller inte. Gillar de inte dina regler så får de helt enkelt titta på ett annat stall.

Du måste dock även titta på marknadspriserna på stallplatser på din ort. Det går ju inte att ta högre hyra än alla andra med jämförbara stall.

ang in- och utsläpp så vill jag inte ha folk som ränner på gården i tid och otid och släpper ut/in hästar olika tider. Kan man isf KRÄVA att ALLA hästar ska ut mellan 7.00- 8.00 och in mellan 18.00 - 19.00?
Annars sköter jag det helst själv men ska de ha hästar lindade eller femtielva täckesbyten så får de sköta sånt själva...

Där hade jag hellre tagit på mig att ta in- och ut hästarna. Sedan får du nog räkna med att folk har andra tider, annars måste du vara ytterst tydlig om sista tid i stallet etc.
Jag skulle själv aldrig ställa mig hos någon som krävde att jag skulle vara hos hästen före 19, jag kommer när det passar min familjesituation.
Däremot tar man självklart största möjliga hänsyn för att inte störa.

1900:- med eller utan moms?
Hur många inackorderingar vill betala moms, egentligen? Det verkar som att man hamnar i ett sämre "konkurrensläge" om man vill redovisa sin verksamhet.
De flesta vanliga hästägare har inte någon nytta av kvittot således vill de hellre förhandla fram en hyra utan moms.

Att att bedriva kontinuerlig uthyrningsverksamhet av flera boxar med ett litet men dock vinstsyfte är olagligt, och bortsett från det vore det alldeles förfärligt pinsamt och jobbigt om skatteverket skulle få reda på ens förehavanden. Det finns ju alltid någon moralens väktare som är villig att skvallra.:o

Skulle vara intressant om någon (anonym kanske) vill berätta om stallverksamhet utan redovisning, i vilken omfattning och hur länge det har funkat...
// Smirk

1900:- med eller utan moms?
Hur många inackorderingar vill betala moms, egentligen? Det verkar som att man hamnar i ett sämre "konkurrensläge" om man vill redovisa sin verksamhet.
De flesta vanliga hästägare har inte någon nytta av kvittot således vill de hellre förhandla fram en hyra utan moms.

Att att bedriva kontinuerlig uthyrningsverksamhet av flera boxar med ett litet men dock vinstsyfte är olagligt, och bortsett från det vore det alldeles förfärligt pinsamt och jobbigt om skatteverket skulle få reda på ens förehavanden. Det finns ju alltid någon moralens väktare som är villig att skvallra.:o

Skulle vara intressant om någon (anonym kanske) vill berätta om stallverksamhet utan redovisning, i vilken omfattning och hur länge det har funkat...
// Smirk

Förstod inte riktigt detta inlägget som verkar ha varit menat till mig. Du får gärna förklara.

nej men självklart kommer ägarna få vara i stallet efter kl 19 eller före kl 7 om de vill, jag menade att jag vill att hästarna ska komma ut och in ur stallet samma tider varje dag = rutiner. Om hästarna ska bli utsläppta eller intagna när det passar så kan det ju bli ett evigt hattande, för som du säger, oftast åker man när man har tid men om man har ansvar för 3 andra hästar så kan man ju inte komma kl 21 när man har "sin" dag för insläppet. Att en häst går ut genom stalldörren för att ridas kl 21 är ju helt annat än om tre hästar ska in, fodras, täckas av etc. (vi har sovrumsfönstret bredvid stallingången) Men framförallt för att jag vill att hästarna ska fodras på regelbundna tider.

(tror att smirk borde ha skrivit *KL*)

Jag har redan en registrerad firma och fakturerar ett antal tiotusen varje månad så självklart måste jag ha moms på hyran och betala skatt etc. Så i slutändan blir det inte mkt kvar av 2000 kr+moms.
Vill man inte betala så kan man heller inte ha hästen hos mig.

JAg skulle försöka att beräkan vad jag har för kostnader för verksamheten. Vad kostar det för mig att ha stallet i ränta amorterning renovering mm. På så sätt gå igenom alla delar av gården. När jag vet vad det kostar skulle jag dela det på antaltet hästar. För det som är rena arbeten försök ta fram ett tid som åtgår för jobbet och mutiplicera med en ventig timkostanad.

Japp och du ska förstås även räkna med kostnaden för att bygga de extra boxarna, med en rimlig avskrivningstid.

Räkna ihop alla kostnader samt en vettig timlön för fodringar osv, lägg på för skatter och moms. Sen kan du jämföra med marknadshyrorna i området och konstatera att de bara är ungefär hälften av vad du räknat ut som rimlig stallhyra :grin:

Mitt råd är att inte ha några inackorderingar! Istället för att ägna massor av tid åt att serva andra och gå back på köpet, så kan du lägga tiden och pengarna på att njuta av ditt nybyggda stall och dina egna hästar :laugh:

När jag läser vad du gör och vad det kostar att stå i ditt stall så tänker jag att du är ny som stallägare ? Med tiden tröttnar man på att utföra en massa sysslor när intäckter/utgifter går i stort sätt jämnt upp.Men det brukar ta ett par år innan man inser att så är fallet.För inte kan du ta ut ngn lön för ditt arbete med en hyra inkl allt på 1900 ?Enl min erfarenhet så är det många som fulla av entusiasm tar emot inackorderingar till självkostanadspris när de skaffar eget stall för att efter ett antal år säga aldrig mer.

Jag var bara nyfiken på om moms ingår i 1900 per månad, då blir det ju inte många kronor kvar, hur har du bestämt din hyra, tjänar du nåt på det, eller blir det näst intill idéell verksamhet...???

Sen följer en allmän fundering som går ut på att det är svårt att få folk att vilja betala moms för sin stallplats, då går de hellre till "grannen" om de kan slippa momsen där och komma undan några hundringar billigare.
Vilket gör att det blir svårt att få hyresgäster för stallägare som vill redovisa sin verksamhet. Vilket i sin tur gör att man kanske struntar i momsen...
Moment 22, typ.

// Smirk

Jag skrev mitt första inlägg här för att endast berätta vad som kan ingå och vad som ingår i våran stallhyra. Min familj byggd en hästgård för 2 år sedan och det är min mamma som har bestämt stallhyran och räknat på det.

Vi har absolut inga problem med våra inhyrningar och har inte svårt för att få hyresgäster utan dom står nästan i kö.

Jag var bara nyfiken på om moms ingår i 1900 per månad, då blir det ju inte många kronor kvar, hur har du bestämt din hyra, tjänar du nåt på det, eller blir det näst intill idéell verksamhet...???

Sen följer en allmän fundering som går ut på att det är svårt att få folk att vilja betala moms för sin stallplats, då går de hellre till "grannen" om de kan slippa momsen där och komma undan några hundringar billigare.
Vilket gör att det blir svårt att få hyresgäster för stallägare som vill redovisa sin verksamhet. Vilket i sin tur gör att man kanske struntar i momsen...
Moment 22, typ.

// Smirk

När jag läser vad du gör och vad det kostar att stå i ditt stall så tänker jag att du är ny som stallägare ? Med tiden tröttnar man på att utföra en massa sysslor när intäckter/utgifter går i stort sätt jämnt upp.Men det brukar ta ett par år innan man inser att så är fallet.För inte kan du ta ut ngn lön för ditt arbete med en hyra inkl allt på 1900 ?Enl min erfarenhet så är det många som fulla av entusiasm tar emot inackorderingar till självkostanadspris när de skaffar eget stall för att efter ett antal år säga aldrig mer.

Nej som sagt så byggde min familj en hästgård för 2 år sedan. Vi är varken nya som stallägare eller hästägare. Vi har haft hästar i 12 år och har hållit på väldigt länge. Jag är tävlingsryttare i dressyr och håller även dressyr lektioner för ponny ryttare och min pappa är tävlingsryttare i western. Min mamma har även ett stort företag och två butiker som säljer häst och ryttar utrustning.

En lön för mitt arbete ? Nu är det ju så att vi är en familj och alla hjälper till med stallet och eftersom att vi har det precis utanför huset så går det ganska fort och är inte överdrivet att göra. Vi delar upp sysslorna och det fungerar bra.

Jag tycker absolut att man ska ta moms på stallhyran. Det behövs om man ska få någon ordning på hästbranschen! Om folk börjar ta skäliga priser kanske folk börjar inse att de tjänster de önskar faktiskt kostar. Sen tror jag som Anna att går man ändå bara jämnt upp är det mer värt att ha stallet själv. Det jag skulle kunna tänka mig är en bra anledning till att ha inackorderade är antingen att man tjänar pengar på det (vilket är svårt...) eller att man behöver hjälp med in/utsläpp, fodringar eller liknande.

Vi har ett stall med 8 boxplatser och har inackorderingar hemma i stallet.
Detta ingår hos oss:

- Boxplats
- Spån
- Hö 10kg /dag per häst.
- Havre 3kg/dag per häst.
- In - Utsläpp alla dagar
- Fodring morgon, lunch, eftermiddag, kväll alla dagar.
- Mycket utevistelse.
- Spolspilta.
- Täcken av och på.
- Belyst ridbana på 25x60m.
- 5min till en ridanläggning med 2 ridhus och 2 ridbanor.
- Stora hagar.

Vi har ett stort rymligt nybyggt stall. Duktiga och kunniga hästmänniskor är vi som har stallet.

Vi tar 1.900kr per månad vilket inte är speciellt mycket med tanke på det som ingår.

Hej Mickis, vi blir snart grannar, en liten skog emellan bara :)

Jag har funderat på det här med vad det egentligen kostar eftersom vi kommer att hyra ett ställe där jag får göra i ordning hagar och bygga stall, eller egentligen lösdrift till mina fyra islänningar. Min egen självkostnad på detta blir när jag köper bra foder och räknar kapitalkostnad på dränering, röjning, stängsling och vindskyddsbygge långt över 2000 kr/häst och månad. Ni måste rimligen subventionera rejält för era hyresgäster!

Nu är det värt nästan vad som helst för mig att äntligen få ha hästarna utanför fönstret igen, men det är lite tankeväckande att det skulle vara billigare att ha dem inhyrda på granngården som är såååå mycket flottare!

Har ni kö på platserna finns det säkert utrymme för hyreshöjning, jag tycker det låter extremt billigt för att ligga ett stenkast från stan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 982
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama