Beräkna höjd på unghästar?

S

sln

Jag har alltid undrat hur man ska beräkna höjd på föl/unghästar.
I många annonser står det "beräknad höjd bör bli" men hur beräknar man sådant?

Om en unghäst är 140 vid 1 år, hur hög skulle man beräkna att den skulle bli i slutet då?

Sv: Beräkna höjd på unghästar?

Det sägs väl att dom har växt 90% av sin höjd vid 1 års ålder. Det är väl inte alltid tillförlitligt och det beror nog en del på vilken ras hästen är. Sen växer ju vissa hästar tidigare och vissa senare.

Sv: Beräkna höjd på unghästar?

Ofta är det nog en gissning utifrån växt fram till nu och ett snitt på släktens mankhöjder. Det bril troligen inte alltid som man tror kan jag tänka.
Mitt sto (SWB) har blup på minus -0.6 och hingsten +1.1 och då kanske jag skulle tro att avkomman skulle bli 165. Nu är mamman 169 och pappan 170 och 8,5 månadersavkomman nog 149 (fram) cm, jag höftar på att hon växer om både mamma och pappa. OM hon varit ett år idag så hade hon enligt 90 % märningen blivit 163,9, men det är några månader till ettårsdagen.
Sedan finns det tattarmått, tror de ska vara 1,5 år när man mäter. Frågan är om det stämmer på alla typer av hästar.
/U

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 471
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst