Beräkna fodertat på begränsad fri tillgång?

I

Isislover

Ni som har era hästar på begränsad fri tillgång. Hur räknar ni ut resten av fodret?
Jag ska flytta min islandshäst till ett stall där de funderar på att ha begränsad fri tillgång till ensilage ute. Frågan är bara vad jag ska ge honom när han står inne på box under natten. Med tanke på att han är lättfödd så misstänker jag att han själv kommer att fylla energibehovet och kanske proteinbehovet via ensilaget. Så det enda jag kan ge honom inne är halm och mineraler. Eller tänker jag fel?
Även om jag får en analys på ensilaget så är det ju svårt att veta hur mycket han trycker i sig under dagen.

Sv: Beräkna fodertat på begränsad fri tillgång?

Beror lite på vad det är för kvot på silaget. Min står nu på "begränsad fri tillgång" hon får så mycket hon vill äta i hagen.
Hon får 8-9 kg i hagen på morgonen och det finns kvar vid 16 på em. Kvoten är en 8a och hon får i sig allt genom att äta 11-12 kg,
så då behöver jag inte lägga till protein.

Du kan inte ha honom själv ett par dagar för att uppskatta på ett ungefär vad han äter tror du?

Jag skulle nog göra som du tänkt.
Kanske behövs det inte ens mineraler? -det ser du när analysen kommer.
Men halm inne räcker nog om han nu är lättfödd.

Min förhoppning är att de ska skaffa sk småmaskigt nät att ha på rundbalen de ställer ut. Stallägaren har själv ett sto som inte kan gå på helt fri tillgång på ensilaget så hon har funderat lite själv på hur hon skulle lösa det och jag tipsade om småmaskigt nät.
Jag kommer ha halm i boxen i småmaskigt nät så han har att pilla med på nätterna.
Ja jag får invänta analysen och se hur den ser ut.
Men vad tusan ger man som krubbskrammel när de andra får mat, om det nu är så att han kanske inte ens behöver tillskott på mineraler?

Jag har mina hästar i tävlingsstall, två fjordingar, dom får morot som "krubbskrammel" uppskattas av hästarna, jag har inte fri tillgång på silage även om jag ger mitt hösilage i småmaskigt nät , dom är väldans duktiga på att peta ut höt ur maskorna , inga problem att få munnen full.Men det är säkert olika för olika hästar.Tänkte nästan ta hem näten o koka dom så dom krymper lite.:banana:

Det är ju lite klurigt om man inte har hästen själv, att veta vem som ätit vad.
Jag har (tyvärr) min själv av den anledningen eftersom jag känner att jag måste hålla koll på vad han sätter i sig för att kunna hålla en bra vikt, även så kan man ju lite mer styra in svårighetsgraden till just den hästen vilket inte alls skulle passa många andra.
Om värdena är bra utifrån hästen däremot, låga värden/hög kvot, så det inte är hela världen att hästen hinner sätta i sig en del, då skulle jag bara höfta utifrån värdena. Räkna på några fantomsiffror ex. 12 resp. 14kg silage/dag och se hur det faller ut, om det överhuvudtaget kommer behöva kompletteras något och om det blir någon obalans.

Själv skulle jag ha försökt hålla fri tillgång på grovfoder även inne, med hjälp av slowfeedingnät inne också och kanske upplandat med halm, för risken är väl att de lär sig tekniken väldigt snabbt annars när de kommer ut och är på hetsätar-humör, att de bara sätter i sig ännu mer ute om maten tar slut inne.

Jag är säkert helt korkad men vad menas med begränsad fri tillgång?? Fri tillgång är ju fri tillgång, men BEGRÄNSAD fri tillgång..... :confused::confused::confused:

Man kan ge hästarna grovfodergivan i ett finmaskigt hönät, vilket ökar tuggtiden, men hästen har tillgång till en mer eller mindre obegränsad mängd hösilage. Man ger hästen tillgång till en obegränsad mängd hösilage, men hindrar den något från att äta det fort, därav namnet :)

Jag tänker ha ett småmaskigt nät i boxen också. Han kommer bara att få halm inne, då jag misstänker att han kommer att få i sig så det räcker när det gäller energi ute.

Låter klokt! :) Men det kan ju vara skönt att ha lite hum om proteinet då utifrån en uppskattning av hur mycket hö den får i sig, får väl försöka kolla hur mycket hästarna äter i förhållande till varandra, och en uppskattning om hur mycket de gemensamt äter per dag, för att få fram någon hyfsat rimlig siffra för hur mycket din får i sig. (På sikt, när det börjat stabilisera sig, kanske inte första veckan.) Har du några värden på silaget?

Nej jag har inte fått någon analys ännu. Vi flyttar dit på lördag, då ska jag höra om jag kan få en analys så jag har lite att räkna på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama