Beräkna dräktighet..

Shibalina

Trådstartare
När man beräknar datum för fölningen, brukar man då räkna på 330 dagar från sista betäckning? Eller är det 335? Vet givetvis att den faktiska dräktighetstiden varierar mycket mer än så. Men hur brukar seminveterinären räkna?

Sv: Beräkna dräktighet..

Jag tror dom flesta som varit med ett tag inte räknar dagar alls.
M
Jag brukar tänka en månad bakåt. Oftast så går de mer än 11 månader i alla fall, så att räkna exakta dagar är bara förvirrande.

När man beräknar datum för fölningen, brukar man då räkna på 330 dagar från sista betäckning? Eller är det 335? Vet givetvis att den faktiska dräktighetstiden varierar mycket mer än så. Men hur brukar seminveterinären räkna?

Jag räknade på 330 dygn på mina förra gången och på mina stämde det väldigt bra ett föl natten mellan 329 och 330 och det andra natten mellan 330 och 331 så mina båda ston hade nog läst på i handboken ang dräktighetslängd :D
Så jag kommer helt klart att fortsätta beräkna på 330dgn (naturligtvis kollar man stoet noga redan en bra bit innan den dagen) men för att få ett hum om när det kan vara dags i den tidigare planeringen verkar det stämma här hemma i alla fall (får väl äta upp det nästa år antagligen och de väljer att gå typ 380 dagar i stället:cool:)

Jag räknade på 335dagar (efter sista betäckningen)
Hon fölade på dygn 332.
så kommer räkna på 335 till nästa gång med.

Okej, tack för era svar. Jag har också räknat bakåt en månad. Men nu när jag var på seminstationen för en slags uppsamlingskontroll där alla ston betäckta under säsongen var välkomna, så hörde jag att många pratade om exakta datum. Det hade jag inte ens tänkt på att fråga. Mitt sto blev seminerat 17 maj så alltså har jag tänkt att det blir i mitten av april..

Vilka punktliga ston ni har, gylle och Chikengirl:).

Men är det så att stona ofta brukar följa ung samma mönster ang dräktighetslängd från gång till gång?

Mina ston fölade förra året på dygn 330 och 332. Så jag räknar på 330 dygn.
Mitt tredje sto har hittills fölat på 316 dygn (2 föl)

Vissa ston följer mönster, andra inte, vissa säger att stoföl kommer oftare i tid eller tidigt, medans hingstföl kommer sent.
Det stämde ju iaf på mina då alla 3 var ston..

Ska bli intressant vad tredje stoet gör nästa år, har fått två stoföl på 316 dygn och om hon går i över nu så kanske det är en hingstunge? :o spännande

Vad intressant! Återkom gärna om resultatet! Om det blir sto eller hingst och hur länge hon gick. Mitt sto har fått två föl tidigare och de har båda varit hingstar. Enligt de förra ägarna så fölade hon punktligt båda gånger. Fast jag vet inte exakt på vilket dygn.. Jag ser gärna en tidig fölning om det stämmer att det då ofta är ston.. Vill helst ha sto;)

Jag räknde på 335 dagar "bara för att ha ett datum att säga", men sen så kan det ju som de flesta vet variera.

Mitt sto fölade första gången på dygn 343 och fick en hingst, andra gången på dygn 330 och fick ett sto. Tredje gången fölade hon på dygn 343 och fick en hingst igen.

Maria

Då verkar teorin om tidig fölning--> sto och senare fölning--> hingst stämma för dig.. Ja, kan vara bra att ha ett datum att säga och jag har, bara genom att tänka bakåt, sagt 17 april, vilket blir dygn 335. Spännande att se hur det blir. Hoppas att hon inte väljer att hålla sig till typ dygn 380 iaf:crazy:

Mitt sto fick sitt första föl, hingst på dygn 317, det andra, sto, på 315, sitt tredje, också sto på 328, väntar nu sitt fjärde, får se när den tänker titta ut men jag räknar 330 dygn - nån vecka eller 2... :laugh:

Kan då tillägga att båda mina var stoföl, får se om det blir annorlunda iår (ett av ovanstående sto är dräktigt igen med samma hingst) hon beteer sig annorlunda i humöret denna dräktighet så jag har vissa aningar om att jag har ett hingstföl på g där, vill dock inte att hon går längre då hon redan ligger på relativt sen fölning (7 juni tror jag det var 330) så hon får gärna fortsätta att hålla sig till 330 i år också. Förra gången var hon förstagångare och efter vad jag hört går ju dessa ofta längre.

Mitt ena sto har fått två föl hos oss och vi räknade på 330 dygn. Första kom precis på natten melan 330 och 331 (sto).
Andra kom dygn 337 (hingst född i kalla mars).

Mitt andra sto har fått ett föl här och hon fick ett sto på dygn 328.

Jag räknar på 330 och sedan kollar jag stoets symtom.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 741
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V