Ber om råd

Trine

Trådstartare
Har idag varit och kollat på en häst som för ca 2-3 år sedan hade Erlichias. Hästen är nu 6 år och symtomfri ( vad man vet).

Finns det risk för återfall eller? Hur hade ni gjort?
Hade ni köpt hästen som för övrigt är fullt frisk och helt underbar att hantera och rida.

Tacksam för svar...

Sv: Ber om råd

Nej, det hade jag inte.

Mitt sto friskförklarades från borrelia, men hon blev aldrig sig själv igen, hon fick problem med mysktiska hältor och problem med lederna ett par år efter.

Hade ett Hbl för några år sen med samma problem, han blev heller aldrig helt bra, fick stå på sjukhus i en vecka och dom trodde han skulle dö, men han klara sig, så vore ja i dina kläder så skulle ja nog va försiktig!!! :grin:

Håller med föregående, var försiktig.

Fästingsjukdomarna är lömska.

Kanske är att köpa problem..
(beror ju på priset och att du faktiskt fått reda på att den varit sjuk)

Om jag har förstått saken rätt så ju yngre hästen var när den fick smittan desto mindre är risken att det blir några konsekvenser senare, viktigt är också att hästen verkligen fick behandling med antibiotika. Min häst fick ehrlichios förra året, vi upptäckde det snabbt och hästen fick behandling samma dag, hon var helt symptomfri efter 5-dagars behandling och har aldrig haft några problem efter det. Men gör en noggrann veterinär besiktning och fråga veterinären om råd innan du bestämmer dig.

läs på om sjukdomarna borrelia och erlichios. prata med en veterinär, h*n kanske har erfarenhet av hur det ser ut åren efter.. tänk på att det är 2 olika sjukdomar! borrelia som de andra nämner är "något annat" :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 594
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 875
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Budget samt tid för hund
  • Valp 2025