Beordrade han att diskmedel skulle hällas i hästens mun?

Sv: Beordrade han att diskmedel skulle hällas i hästens mun?

Friad i tingsrätten.
Att hästen fick en blandning av vatten och diskmedel i munnen var för att stimulera salivutsöndringen. Hästen hade en förtjockad tunga och tryckte tungan mot bettet. Det ledde till att den blev ostyrbar vid ridning, hävdar han.
Värmlands tingsrätt tycker inte att det handlar om djurplågeri. Man konstaterar att människans utnyttjande av tamdjur innehåller ett visst mått av tämjande under fysiskt och psykiskt tvång. Mannens behandling av hästen framstår möjligen som brysk och hårdhänt men inte otillbörlig.
Hmm, ibland undrar man om tingsrätternas kompetens i djurskyddsmål.
PL
 
Sv: Beordrade han att diskmedel skulle hällas i hästens mun?

*kl* Varför är jag inte förvånad.

Jag har ju som jag sagt tidigare varit i nära kontakt med denne man. Gjorde för skoj skull en sönkning på dennes namn på internet och fann ett 10 tal inlägg på olika sidor där olika människor köpt hästar från honom och varit missnöjda.
Säga vad man vill om honom men han har sålt några riktigt gfina hästar där jag VET att ryttarna varit nöjda. Det brukar väl vara så att de som e missnöjda hörs mest. (Själv är jag mer än nöjd med mina hästar)

Ingen av oss har varit där det enda vi har att gå på är en tiningsartikel och ett par som kanske kände någon som eventuellt sett vad som hänt.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Näst efter fotboll är ridsporten den mest skadedrabbade sporten i Sverige - och särskilt utsatta är flickor mellan...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Det blev en kväll som kusken Peter Cederin sent ska glömma, V65 på Färjestad i går. Under uppvärmningen segnade...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Från början skulle Bergsgården vara en hobby för skattekonsulten Nils Magnus Nilsson. Men efter tre år har han...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Föreningen Kvarntorps häst- och aktivitetscentrum lämnar över sitt ridhus till kommunen. Orsaken är att pengar...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp