Benzyl Benzoatare!

Sv: Benzyl Benzoatare!

Jag beställde två flaskor i april från Chemist Direct för 250 kr inkl frakt!
Har sålt den ena flaskan vidare och lyckats få mera av min faster som bot i England (för CD hade införst stoppet till Sverige när jag försökte beställa mera).
Jag har spätt ut det lite grann med vatten och det fungerar super på mitt sto, som var rätt illa däran förra året.
Nu går hon ute dygnet runt (i träfri, rätt blåsig hage) med Boettäcke (inkl. juverskydd) och tar man av täcket syns det inte att hon har eksem!

/Malin

Det står på hemsidan att det inte finns i lager.. Jag får leta vidare.
Killitch verkar så förbenat dyrt, när man kan få tag i rena varan billigare så att säga. Men det kanske är värt det ändå, idag var det sår i svansen och pannluggen :crazy:

Jag beställde hem Killitch från CD i våras och betalade då ca 820:- för 2x1 liter, men då inkluderade det frakt för ca 110:-. Priset per liter (inkl frakt) blev 410:-. Betydligt lägre än samma el likvärdiga produkter köpta i Sverige (exkl frakt), om än inte i närheten av BB-lösningen. Köper du fler flaskor är fraktkostnaden ändå densamma och då blir priset per liter ytterligare lägre.

Que es CD?
Jag tror jag måste beställa lite nu, alla andra medel börjar ta slut. Fylla på förråden igen!

Låter spännande! Men den flytande varianten - går den alltså inte att få tag i någonstans? :( Läste på CD, men där var den ju fortfarande inte i lager :(

/snurpe

Jag börjar inse att jag hade tur som beställde mina i slutet av april tror jag. Då var det inga problem som helst att beställa vare sig på Chemist Direct eller PCP Online. Nu verkar det vara lugn i helvete att få tag på.

Såhär i halvtid:
Status på hästen sommar 2009: Avskavad man med stubb och sår i mankam öron och pälslösa fläckar hela ansiktet. Råttsvans, stripig sak utan tagel på svansroten. Svulle och eländig. Sår överallt. Funderade på avlivning på hösten av humanitära skäl.

Status igår: Blänkade vit man och svans utan det minsta antydan till vare sig klåda eller sår. Manen är kanske 40cm lång och svansroten är tjock och tät. All päls kvar på hela kroppen, enbart lite rinnande ögon pga flugorna i värmen. Hon är numera en mycket lycklig häst!

I Looooove BB och kommer aldrig någonsin köpa någonting annat :love:
(förutsatt att det kommer in i lager igen då när mina flarror är slut)

*KL*

Vår russvalack har eksem av varierande grad. I år har han faktiskt lämnat manen i stort sett i fred och han har till och med kunnat gå utan eksemtäcke sedan slutet av juli. Det enda "nya" jag har gjort är att jag började ge linfröolja förra sommaren och har fortsatt med det sedan dess. Jag hoppas att det är det som hjälper.

Den senaste tiden har han dock börjat skrubba svansen lite mer så jag tänkte att jag skulle prova Killitch eftersom jag läst här att det är effektivt mot klåda och verkar på direkten. Nu har jag smort in det i 3-4 dagar och jag tycker att han kliar sig mer och mer efter det! Är det någon som har varit med om det?

Carina på Silver Arabians
PS Har slängt in samma fråga i två trådar, för att öka chansen för svar. Ber om ursäkt för det...

Ibland verkar det som att bensylen svider, då kliar min också mer. Då har jag på mer sällan så brukar det ge sig. Hittar jag bara rätt applicering så dämpar bb klådan direkt.

Min har börjat få stå utan eksemtäcket inne nu, provat för ngn vecka sen men då kliade han svensen, men inatt gick det bra. Och går inte se på honom det är en eksemhäst, helt underbart. Och inte smort ett dugg sen i våras =)

Ibland verkar det som att bensylen svider, då kliar min också mer. Då har jag på mer sällan så brukar det ge sig. Hittar jag bara rätt applicering så dämpar bb klådan direkt.
Ja, jag har förstått att det kan bli så, men han började klia mer redan första dagen jag smorde... :(

Har du även använt exemtäcke (före BB och efter?)
Vi har inga knott nu. Han har gått med eksemtäcke tidigare, men har kunnat gå utan sedan slutet av juli. Jag tvättade av man och svans med såpa igår och han kliade sig inte alls under de fyra timmar han var inne på kvällen...

Fast 'inga knott nu'. Är du helt säker på det? Knotten brukar vara med ända tills det varit några frostnätter. När Lillens eksem debuterade var sent på hösten som 1½ åring, jag begrep ingenting varför han kliade, det var ju 'inga insekter'.

Men det var det ju, knott. Inte så jag alls märkte det, men sett det där senare år med. Att även om jag tror alla insekter är borta, så knotten försvinner inte helt förrän efter ett par frostnätter, även om man tycker det är knottfritt. Och det räcker ju tyvärr med bara några knott.

Så, om kliet kommer tillbaka igen efter tvätten skulle jag lägga på täcket igen.

Verkar lika svårt i år att få tag i , är det någon här som har hittat det i år och kunnat beställa, var isåfall?

Enkel googling och Hyperdrug pharmaceuticals LTD i UK har Easivet Benzyl Benzoate Application 1L för strax under 14 pund. Ligger under horse - fly control - sweet itch. Enligt hemsidan skickar de overseas:

Do you send goods outside of the UK, and what are the shipping charges?
Yes goods may be sent outside of the UK, the checkout should calculate any charges for shipping for these orders, if it does not we need to get a price for your location, continue with the order and we will contact you by email, with a quote for shipping, and you can then decide whether to proceed with the order

Jag har kvar av mitt lager, men är ju bara maila dem och dubbelkolla så det inte är problem skicka just bb 'overseas'.

Tack, har mejlat dem och frågat om frakten.

Det blir ju en del dyrare än där jag har köpt sist men det är väl för att den är "hästanpassad " nu ;)

Jag har ju också kvar en del från förra året men inte så att det räcker till alla som vill ha hela sommaren.

Fick svar från där jag har köpt sist :

Unfortunately, we still cannot get hold of stock of Benzyl Benzoate.
We have been trying for months now, but have not been successful.

If we do magically manage to get hold of some Gabbi, we shall email you as soon we know.

Regards

PCP Direct

Unfortunately Benzyl Benzoate is restricted in the UK at the moment meaning we can not supply it at, we hope to be able to sell it again in the near future. If you would like i can keep your e-mail on file and we e-mail you as soon as we put it back on our website.

Sorry for any inconvenience caused.

Kindest regards

Alex

Chemistonline[/I

så med andra ord är det nog bara att passa på att köpa där det går.

Jo, fast 'sista svängen' det gick att få tag på hade de ju hottat upp priset REJÄLT på 'vanliga BBn' med. Frågan är om det inte var lika dyrt eller dyrare då. Knepigt det där.

Jag har provat att beställa från Hyperdrug i år. Tycker inte att det är så mycket dyrare för själva produkten om man jämför mot tidigare år, jag har tidigare köpt från Chemist online och chemist direct men de har ju inte längre. Flaskan är ju på en liter och 14 pund för en liter tycker jag är ett helt ok pris. Jämfört med tex Kill Itch som ligger på ca 30 för en liter. Däremot upplever jag utan att ha letat upp tidigare års beställningar att frakten är dyrare. Jag passade på att köpa 5 liter så jag har ett förråd och betalade för det 43 pund i frakt nu. Har inte haft några problem, fick en snabb och bra packad leverans. Fördelen är att det här är plastflaskor så det är väl inte lika stor risk att de går sönder i frakten vilket jag har råkat ut för tidigare vid något tillfälle. Jag har dock inte hunnit prova produkten än, det framgår inte på flaskan hur många % BB det är i den men jag antar att det borde vara 25%?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: hekla
·
V
Foder & Strö En vän till mig läste idag i en tidningsartikel om hur giftig vitsippan är. Där stod endast ur människans synvinkel och att ett barn som...
Svar
6
· Visningar
5 368
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024