Bent på Falsterbo

Tez1

Trådstartare
Hej,

Var någon där och tittade på Bents föreläsning/uppvisning(eller vad det var)

/T

Sv: Bent på Falsterbo

Jepp, jag var där.

Helt fel form för en föreläsning med bildvisning. clinicen hölls på en del av banan som gjorde att många i publiken inte såg (skymdes av domarhus), och Bent rörde sig inte heller.

Bent red inte själv utan hade en elev (Marius) som visade upp. Det som hände var att bent berättade om de olika "mästarna" genom århundradena och vad hästarna användes till förr. Illustrerades av Marius på en spansk häst. För att illustrera skiftena mellan århundradena bytte Marius hatt.

Låter inte så uttömande eller som nån bra reklam för AR?

/T

Det var ju inte heller utlyst som reklam för AR! Det var dressyrens historia och det förmedlades alldeles utomordentligt.
Synd bara att inte alla såg bilderna Bent hänvisade till. Nu visste jag ju ändå vilka bilder det var efter hans beskrivningar (bara det visar väl att man är lite knäpp :p?) eftersom det måste ha varit bilderna som finns i böckerna. (Någon som såg bilderna o kan bekräfta denna tes?)

Jag tyckte nog att han på den halvtimmen fick fram det väl hur ridning o synsätt o användningsområde ändrats. Men om den kanske oavsiktliga (?) ironin kring lättskrämda hästar gick fram hos berörda är väl mer tveksamt. Sen visade han även former mott rollkür hållet o konstaterade i samma andetag att uppfinnaren av detta redan då insåg att det inte var alena saliggörande eller en bra träningsform...

Hattbytena tyckte jag var fiffiga, dessutom så såg man tydligt på både ryttare o häst hur ridning ändrades allt eftersom!:)

Själv hade jag ju hoppats på några fler hästar o en ridande Bent. Kanske nästa år?:bump: Men dressyrbanan fick uppleva hur en fin piaff ska kännas i alla fall;)

Jag håller inte alls med.

Clinicen kände jag var för de redan frälsta. Det var svårt att hänga med i hans tal, han pratade för fort. Och alldeles för mycket fakta för en utomhusarena som är så stor. Det hade gjort sig mycket bättre i föreläsningssal.

Piaffen var bitvis mycket bra, men mycket annat var inte ens en tredjedel så bra som det som visades upp på tävlingsbanan. I mina ögon. Galoppen spänd och bytena sprättiga. Terre a terren missade stora delar av publiken eftersom ekipaget i stort sett bara visade upp sig på en viss del av banan. Synd, för det vore jätteintressant att se.

Jag har rätt stor koll, trots allt, på det som varit före oss - för att inte vara AR-ryttare - men jag tror han hade fångat fler öron genom att inte ha så mkt material med sig.

Clinicen med Borba och K v K tyckte jag var flera hästlängder bättre, och Borba är också en klassisk ryttare. (Eller hur man nu uttrycker sig?).

Gärna! :laugh:

Kristian red en spansk hingst han haft i träning något år och Julio red ett halvblod, Valdemar, som han tränade någon dag varje månad om jag inte missuppfattade.

De red med varsitt headset och presenterade hästarna och deras styrkor och svagheter.

Föga förvånande upplevde Kristian att den spanska hästens styrkor var det samlade arbetet, så det visade han inte upp. Han berättade också att hästen vill ha för "hastiga ben" så han jobbade jättemycket med att sakta ner tempot hos den. Och sen hade hästen problem med kort hals, så Kristian försökte göra allt för att få ut den genom att få den att tänja sin ryggrad bättre. Han berättade att det var oerhört viktigt att sitta mitt över hästen, men svårt. (Och det gällde inte bara den hästen alltså). Han berättade också att det tog väldigt lång tid för hästen att komma upp med ryggen, men det var inget han stressade fram, utan lät det komma pö om pö.

Julio berättade om halvblodet att han red den 2-3 dagar per månad och att han jobbade mycket med energin hos den. Den ville gärna bli lite "efter" och slö. Så han jobbade med övergångar. Han fick igång fin energi efter ett tag och hästen växte verkligen. Jättekul att se duktiga arbeta med "vardagsproblem"!

Kristian visade också hur han arbetade med galoppombyten, som han nyligen börjat med, och hur han genom att göra ett galoppombyte och sedan be om skritt för att den inte skulle hetsa upp sig. Så fort han kände att hästen var lugn och inte hade "kvicka ben" (dvs att den vilade på steget) bad han om galopp igen.

Julio visade upp lite galopparbete (han red mest in energi i traven) och efter något byte sa han att det fick räcka - han ville inte kräva mer av Valdemar. Han arbetade mycket med att hästen skulle bli lättare och lättare under arbetet och att han skulle ha mindre och mindre i handen.

Under applåderna då det var slut såg man verkligen skillnaden på de två hästarna. Valdemar passagerade lugnt och fint till applåderna, den spanska hingsten hade så "forta ben" att man knappt hann se vad den gjorde. Men Kristian bara skrattade.

Jätteintressant clinic tyckte jag, av två personer som uppenbarligen tycker det är roligt att jobba ihop!

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 194
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka