Benställning

Fislisa

Trådstartare
Hej
Detta är inte min häst, och det ända jag vet om den är att den är 10år gammal, är inte inriden och har haft fång.

Vad säger er denna benställning, har det någon betydelse för framtida hållbarhet?
Kan det ha hänt av skada, fång?
Eller är den född sådan?

Är enbart nyfiken och tycker sådant här är intressant

DSC_0051_zpslhgs5fad.jpg
[/URL][/IMG]
 
Benställningen har den haft sedan den föddes. Vissa avvikelser hade ev kunnat rätas upp innan tillväxtzonerna slutits men t ex parallellförskjutningen hade varit svår att göra något åt.
Är hästen stor och tung kan det absolut finnas ökad risk för förslitningsskador när den blir äldre, men om det är en normalstor hobbyhäst hade jag inte grunnat så mycket på hållbarheten. Det är väl framförallt hovslagaren som får hålla tungan rätt i munnen när hen verkar.
 
En fråga från en okunnig, vad är det som är "fel" med benen?
Det undrar jag också!
Förklara gärna:)

Det är helt omöjligt att säga utan att ha sett hästen röra sig framifrån och bakifrån på en rak linje först. Men den ser inte helt korrekt ut på bilden, frågan är om det är bilden eller verkligheten som är sanningen.
Det ska vara en rak linje i mitten på benet sett rakt framifrån ner genom alla leder och ner i mitten på hoven, mina ögon säger att så inte är fallet på bilden.
Om linjen är bruten så blir det snedbelastning på den de lederna där linjen bryts. Sned belastning leder till ojämnheter i leden vilket orsakar smärta och hästen kan bli halt.
Men det är en hel vetenskap att veta vad som har betydelse för hästens hållbarhet och vad som inte har det, och det finns mängder med undantag som fungerar utmärkt ändå. Och massor med helt korrekta hästar som ser bra ut som inte håller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 556
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: tara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 194
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp