Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har ett antal år gjort som första bilden visar och har även haft ett snöre under svansen, nu gör jag som på bild nr tre för jag upplever att täcket ej glider på samma sätt.
Vad anser ni är rätt och fel och i så fall varför?
Jag gör alltid som bild nr 3.
Varför? gammal vana! har blivit lärd att det är så man kryssar baksnörena för att täcket skall ligga still och gjordana/snörena inte skall skava.
Jag gör som nr 3 för jag har blivit lärd så och för att jag tycker det sitter bäst så, täckena flyttar sig inte osv. Mamma gör som nr 1, hon är väl lärd så o omöjlig att lära om, så jag brukar gå o ändra, inbillar mig att täckena gärna glider lite då.
Gjorde innan som bild ett. Då det var så jag från början fick lära mig. Sen kom det en och sa att det var bättre som bild 3. Så nu kör jag den varianten. Mest för att jag e lat och tar upp båda snörena samtidigt hänger den ena på den andra och sen knäpper dom.
Alltid som bild 3!! Speciellt när det är elastiska bensnören! På förra stallet fanns pückon som spände som bild 2 på min hästs täcke med just elastiska bensnören, det fortsatte trots ideliga påminnelser + att jag både skrivit och ritat på boxtavlan hur det skulle vara. Täcket gled alltid snett då och en dag hade han till och med fastnat med benet så att bensnöret satt nere i karleden! Utsläpparen den dagen foick sig en rejäl utskällning av både mig och hyresvärden efter det och jag hoppas att hon lärt sig att spänna korrekt nu! Hästen gick det tack och lov bra med, han hade vett att stå lugnt tills han fick hjälp
Juridik & Ekonomi Jag tror inte att jag kommer skaffa någon mer häst utan lägger stövlarna på hyllan när de här är borta och lägger ner det helt. Tror det...
Hästmänniskan Sen är det också så att de hästar oavsett ras som är mer utåtagerande oavsett om det gäller rädsla, stress, frustration etc ”måste” man...