Benskydd till kallblod?

skiesabove

Trådstartare
Ska snart ta hem en foderhäst som har riktigt grova ben. När jag är ute i skogen med en häst vill jag helst ha bra senskydd/kotskydd på, det är en billig försäkring.

Men hur hittar man frambensskydd som är nog breda men inte för höga? Han är en nordsvensk på 163cm med riktigt kraftiga ben.

Några tips?

Sv: Benskydd till kallblod?

Mät benen och sen åker du till en välsorterad ridsportsbutik och mäter benskydden så ska du nog hitta några som passar.

Har visserligen en ponny men har samma problem. Än så länge så är Woofwears strykkappor klart bäst. Veredus senskydd funkar ok. Bak är Eskadrons låga strykkappor super (men gissar att bak är betydligt lättare).

Kan hästen ha M i NEW-skydd finns de i M fast extra breda till grova hästar. De är dock lite för långa för min men han är bara 155 hög.

Mät benen och sen åker du till en välsorterad ridsportsbutik och mäter benskydden så ska du nog hitta några som passar.

Finns inga sådana butiker i Norrbotten, och jag vet redan att M på Hööks är för litet och L för långt. Jag hoppas att någon kommer att svara med att dom känner till något specialmärke/specialwebshop just för detta :-).

Det är jag ganska övertygad om att det inte finns ;)

För alla ben ser olika ut...
Däremot har ju märkena olika passform och en del passar bättre på smala/normala ben och andra på normala till grövre ben.

Min islänning har korta tjocka små stubbiga ben och till honom fungerar det bra med NEW terrängskydd och Eskadrons senskydd i stl S/ponny.
Men de märkena borde ju rimligen passa grövre ben även i större storlekar.
Hööks benskydd brukar alltid vara smala i passformen så dem kan du nog utesluta.
Men fortfarande lär du ju mäta benen för att veta vad just din häst behöver.
Dalmars benskydd kanske kan passa din häst, de är nog tillräckligt breda men de kanske är för långa.

Eskadron, eller liknande kopior, brukar passa de flesta hästarna just eftersom de inte har någon speciell passform utan snarare bara är ett hårt skal som man spänner fast med elastiska kardborreband.

Det är ju just dom gjutna skalen som har en väldigt specifik passform. Och om skyddet går på breddmässigt, så är det för högt och gör så att hästen inte kan böja benen ^^.

De som har ett kraftigt kallblod förstår vad jag menar :-).

Vi vet exakt vad du menar men du vill ju inte lyssna ;)

Känns inte som det, då folk föreslår Eskadronskydd/liknande... Inte en chans att få på ett sånt :). Dom passar på en kallblodstravare, men inte en rejäl bit till bruksnordis.

Visst, jag kan linda benen, som dom gör på min ridskola (enbart nordsvenskar, hon har testat massa olika skydd men gett upp). Men att linda när man ska ut och plöja skog känns lite lätt riskabelt.

Däremot så är jag tacksam för tipset om Dalmar, ska se om någon återförsäljare vill mäta dom åt mig :).

Kanske för att vi vet att tex Eskadrons skydd passat på flera grova hästar?
Min kompis tex har bruksnordisar och på hennes hästar funkar vissa modeller av Eskadrons skydd.
Eskadron har liksom fler än 1 modell på benskydd.
Det är olika passform på olika märken och modeller en del är mer förlåtande medan andra bara passar långa och smala ben och en del andra bara passar korta och grövre ben.
Precis som det är med kläder till männiksor, en del märken har passform som passar mig och andra passar inte alls trots att det är samma storlek.

Åhå! Vet du vilken modell hon använder?
Dom enda Eskadron jag sett "live" var väldigt smala, och på bild ser alla likadana ut :P.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 234
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka