benskydd i terrängen

meadow

Trådstartare
Vad har ni på era benen på era hästar under själva terrängmomentet?
var ute lite med min gamla hopphäst förra året och det fanns flera olika varianter: senskydd, lindor, hela skydd mm. Såg väldigt snyggt ut med lindor och schabrak i matchande färger. Men håller det i terrängen?
Vad har ni och vad tycker ni är bäst resp sämst ?

Sv: benskydd i terrängen

Jag skulle aldrig linda min häst under terrängmomentet, det känns för riskabelt. Dels för att lindor inte skyddar på samma sätt, men även för att det kan hända att tejpningen eller kardborren inte håller.
Nej, det ska vara riktiga fälttävlansskydd som går runt hela benet, och gärna med inbyggd skena i, som extra skydd.
Jag har Picassos skydd och dom är jag så himla nöjd med. Dom sitter hur bra som helst, är jättesnygga och inte så väldigt dyra.
Köpte dem på www.awom.se och jag kan rekommendera till alla att köpa därifrån. Jättesnabb leverens och bra service.:)
Lycka Till!

Aldrig lindor! Jag har sett lindor gå upp och det är ingen höjdare, förutom att det inte skyddar.
Min ponny som går ft har New:s lightweight-skydd. De väger i princip ingenting, ens efter vattenhindret. De sitter bra också :)

Fick hem mina nya förra veckan, köpte också Picasso for horses...verkar kanon! Har inte provat dom i terrängen ännu men...Som sagt inte svin dyra, snabb leverans och bra service...
Men måste säga att jag hadew NEW innan (som jag var dum nog att sälja ihop med hästen ) Och dom är verkligen kanon....
Men betydligt dyrare så nu provar vi picasso ett tag =)

Sparris, tror du att det räcker med vanliga benskydd på träningen på lördag? eller måste jag inhandla nya terrängskydd? Vet ju inte ens om jag kommer starta någon fälttävlan. Ska ringa i veckan om tider så jag hör av mig till dig senare när jag vet. Du är väl fortfarande intresserad av att vara med på lördag?

jaja klart ja ska me!!! Jo då det räcker allt, på Charlie hade jag senskydd fram å ett par höga skydd bak....du kan låna dom bakskydden om du inte har några!! Ses imon eller??

De jag sett som lindar terrängen (väldigt få) tejpar runt lindan för att den inte ska ha en chans att gå upp och ofta har de extra skydd utanpå lindan. Jag skulle dock inte rekommendera lindor som skydd i terrängen.
När jag tävlade fälttävlan hade jag NEW skydd fram och höga "travarskydd" bak samt hela boots som träs på fram eftersom boots med ngn slags knäppning kan gå upp eller släppa i spännet.

Skulle aldrig rida med lindor i terrängen, känns som det tveklöst sämsta alternativet om det skulle gå upp, isåfall bättre med senskydd.
Jag har NEW-skydd runt om + boots. dom sitter som berget och blir inte tunga efter vattenhindret. rekommenderas!

Skulle aldrig våga rida med lindor i terrängen, av samma anledningar som andra redan nämt. Vill ha rejäla skydd runt om och har alltid använt Professional choice och har aldrig - peppar, peppar - haft en skråma på hästarna även om de slagit i ngt hinder.

jag rider deb. ponny och har precis börjat med ft så jag rider med enkla rosa boots i gummi (fram) och Equi-guard expert senskydd i fram (röda).. enkelt och bra.. dom väger typ ingenting inte ens efter vattnet och är hållbara..:) och inte så dyra...:p har hon brodd bak så har hon Equi-guard boots bak också..:)
skulle aldrig rida med lindor i terrängen.. knappt i banhoppning....
och när jag går upp i lätt klass så blir det investering i nya bättre skydd...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 257
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
Utrustning :) Hur tänkte du när du skaffade benskydd, senskydd, boots, lindor eller vad du använder? Använder du olika skydd vid olika tillfällen...
2
Svar
27
· Visningar
5 162
Senast: Louice
·
Utrustning Min häst skall förhoppningsvis börja sättas igång efter en hälta och två veckor i sjukhage. Jag vill optimera och ge henne alla...
Svar
3
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar