Benskydd eller Benlindor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare loveratte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 763
L

loveratte

Är lite nyfiken på vad du använder?
Om benskydd, vad för några?
Om Benlindor, elastiska eller fleece (eller om det finns något mer?), med eller utan padd?

Just lindor är jag lite osäker på, har sett många olika dåliga lindningar och då känns det som benskydd är bättre för hästens ben.

Själv använder jag Equi-Guard senskydd fram och strykkappor bak.

Berätta vad ni tycker

Sv: Benskydd eller Benlindor?

Det beror på vad för slags arbete hästen ska utföra. Jag använder senskydd+strykkappor vid hoppning och uteritt. Vid dressyr lindar jag benen med elestiska lindor och paddar, jag skulle aldrig använda benlindor utan padd.
Fleecelindor tycker jag ska användas som stallbandage, men det är upp till var och en. Anledningen till att jag lindar är att jag eftersträvar ett stöd för framförallt kotan, och det får man bäst av elastiska.

Tycker att om man inte vet att man lindar bra, så ska man låta bli, det kan göra större skada än nytta med ett par fellindade lindor. Använd hellre benskydd!

Jag gillar Veredus och har dem i många olika modeller, med eller utan ludd.
Den nackdelen jag kan komma på med Veredus är att sömen på kardborrbandet på baksydden går upp efter ett tag. Men då ska man ha använt dem MYCKET. ;)
Jag gillar även Eskadron jag har dem i nästan alla färger och de håller verkligen jättebra och färgerna bleks inte. Enda nackdelen är att st L passar inte en riktigt stor häst. :(

Ibland rider jag med Skydd fram och lindor bak det beror lite på vad jag är ute efter. Jag har en häst som får bättre teknik bak när den är lindad.

Om Benlindor, elastiska eller fleece (eller om det finns något mer?), med eller utan padd?
När jag rider med lindor så använder jag Equilines, Eskadrons eller Whitakers med "inbygd" pad. Jag tycker de funkar bra och är smidiga att hantera.

det baror på vad jag ska göra. När ja dressyrar har jag lindor (fleece utan padd eller sånna där med fleece under och elastisk ytterst) Vid hoppning och uteritt har jag sensjkydd både fram och bak. Har alltid boots fram eftersom hon gärna trampar sig.

jag gillar dom här Jacssons (från Granngården). :)
Dom är hälften flecce, hälften elastiska !
Fleece innerst & elastiska utanpå !
Är det någon mer som använder dom ?
Har ni paddar under då ?/Vad för paddar ?

jag använder allt :)
Ute i skogen blir det oftast vanliga strykkasppor fram och ev bak. När jag hoppar är det sen skydd fram, Eskadron lr Verdus, beror på vilket shabrak jag har, måpste passa med färger ;) på tävling har jag JW skydd runt om. I dressyren använder jag elastiska lindor runt om med padd, eller ibland fleece lindor utan paddar.

Såna Lindor där hälften är fleece & hälften är elastiska,
Har ni paddar under då ?
(vid ridning)
& alltså, Det är fleece innerst &
utanpå dt virar man det elastiska ! ;)
Förstår ni ?? :crazy: :p haha.
Alltså ska man ha paddar under ?
SNÄLLA SVARA !!!!!!

Jag kör på Eskadron bakstrykkappor och några vanliga, märkeslösa strykkappor fram. Skydden har jag nästan alltid förutom när jag vill vara extra fin vid vissa träningar osv., då har jag lindor.

Lindar till ridning gör jag utan padd, med fleece eller acryllindor. Jag är inte ute efter något "stöd" utan det är endast i estetiskt syfte. När jag lindar för natt blir det tjocka och stora paddar med fleecelindor till.

Om jag lindar så ska ju lindorna helst matcha med schabraket. :D

Min uppfattning är att man endast ska använda lindor om man behärskar att linda - annars använder man skydd.

För att lära sig att linda ben ska man ta hjälp av någon som är duktig som man kan lära sig av (erfaret travfolk vet oftast vad de gör). Sedan är det bara att träna, träna & träna tills det duger!

I dag finns det många fina skydd som är nästan lika bra som lindor (eller mycket bättre om man inte kan linda).

__MercI__ skrev:
Såna Lindor där hälften är fleece & hälften är elastiska,
Har ni paddar under då ?
(vid ridning)
& alltså, Det är fleece innerst &
utanpå dt virar man det elastiska ! ;)
Förstår ni ?? :crazy: :p haha.
Alltså ska man ha paddar under ?
SNÄLLA SVARA !!!!!!

Nä du behöver inte ha paddar under, poängen med dessa lindor är att fleecen ska fungera som padd. Allt i ett!

Uteritt: Eskadron flexisoft senskydd, låga bak, boots fram
Markarbete/hoppning: Veredus senskydd m läderinsida, låga bakskydd, boots fram
Dressyr/tömkörning: höga strykkappor runt om från Eskadron, boots fram
Lindor ibland vid markarbete, dressyr och lindar även ibland om jag bara ska skritta en runda på vägar (så lindorna inte kan fastna i nån gren eller liknande!)

alltid lindor (nästan)

paddar i fleece/teddy från mias
lindor i fleece (olika märken)

äger faktiskt en uppsättnign med skydd,sådan som går runt hela benet lr vad man ska säga i neoprene från event,bra dom oxå,men e så van vid att linda att det går fortare än att ta på skydde :)

När jag lindar använder jag alltid padd under. Brukar ha antingen fleecelindor eller lite kraftigare "halvelastiska" ridlindor (typ acryl)

loveratte skrev:

Just lindor är jag lite osäker på, har sett många olika dåliga lindningar och då känns det som benskydd är bättre för hästens ben.

Själv använder jag Equi-Guard senskydd fram och strykkappor bak.

Berätta vad ni tycker

Jag anpassar efter arbete.
hårda dressyr pass: lindor och ALLTiD med paddar. Padd är det enda som fördelar trycket under lindor - de med fleece är bogus - det går inte att linda jämt utan padd, tryckmässigt!

strykkappor/andra skydd efter behov i terräng/hoppning osv.
använder Events kopior av Professionals Choice, då de är lite billigare men fortfarande ger bra stöd - inte bara ögongodis som H***s equi guard version tex.

På sommaren blir dessa skydd ofta för varma, då har jag vanliga strykkappor runt om (högre bak än fram) från Källquists.

beror på vad jag ska göra, om jag ska ut och cantra på nån stubbäng använder jag alltid padd, fleecelindor och damasker över runt om + boots runt om, annars använder jag fleecelindor runt om, vid hoppning har jag elastiska lindor fram och ett apr bruno delgrande strykkappor bak. dom bästa fleecelindorna är från mia´s eller eskardron

jag använder vanliga senskydd fram och korta bakstrykkappor bak vid dressyr, hoppning, galoppträning och uteritt mm
i terrängen använder jag NEW lightweight-skydd runt om och boots fram.

lindor har jag bara på prisutdelningar och andra tillfällen när man ska vara fiiiiin (typ programridningar osv)

Tack för alla svar :) alltid kul och höra hur folk resonerar och tänker. Ni som inte har svarat är fortfarande välkomna ;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka