Bensinen tog slut, Fodernördar se hit

Är själv frälst i allt som har med foderlära att göra men är ändå lite tveksam ang min häst.

Har varit konvalescent nu sedan november och är halvt igång nu. Har varit väldigt pigg under igångsättningen och vila två dagar = hyper. När jag skaffade honom för ett år sedan var han väldigt bekväm och rätt fet. Fick jaga fram honom både på rygg och från marken och det var inte mycket som satte fart på honom.

Idag vid longering över cavaletti så efter bara lite trav så blev han seg som sirap igen, piggare än för ett år sedan men ändå inte med det lilla extra.

Han är fin i hullet men inte speciellt musklad. Toppigt kors och överlinje men jag tycker det mer beror på brist på arbete än proteinbrist.

Han har även börjat fälla=kräver mer protein.

Instinktivt skulle jag vilja tillföra mer energi för att "boosta" upp honom men vet att det inte gör någon speciell skillnad utan då blir han väl bara fetare.?!

Kan han få mer "energi" vid motion av ökad proteindos?

Ligger nu på:

98 MJ
577g smrp

Sv: Bensinen tog slut, Fodernördar se hit

Jag skulle ge honom mer protein. Han kanske är typen som behöver ligga på en hög kvot? Potatisprotein eller krafft muskel skulle jag gett.

Tror däremot inte att han borde få energiboost av att äta mer protein, vetenskapligt? Men man vet aldrig...
Min vart i alla fall pigg som en spigg när jag började ge sojamjöl/muskel istället för lucern, men hon är ju å andra sidan
en räserponny som gärna fräser på i ridhuset, men det blev närapå ohållbart ett tag när jag slutade med allt kraftfoder
förutom sojan, hon satte ibland av i full galopp i ridhuset och bockade av lycka...

I och med att du haft lite problem med honom med skador kanske ett tillskott för leder och muskler skulle hjälpa?
Chondrogen är som raketbränsle på hästar som haft problem med kroppen.

Luzernpellets med 160g smrp ska inhandlas i veckan, får kraffts e- vitaminpellets och glucosamin just nu men ska kolla upp chondrogen också. Kan iofs vara fällningen som tar mkt på honom i nuläget.

Han kanske bara blir trött för att han är otränad? Min tjej får soppatorsk när hon tar i mer än hon egentligen orkar (eller när man kräver lite mer än hon orkar) Då är det mycket korta intervaller, då man ställer högre krav, som gäller. Det är så lätt att ta "ett varv till" när det går bra eller om man vill att det ska gå bättre. Jag tror att det kommer ge sig med tiden. Ta det lite vackert med uppträningen nu så att hästen inte gör sig illa.

Detta är helt ovetenskapligt, men... Jag har upplevt på ett par av mina hästar att protein och pigghet har hängt ihop, främst då att de blivit lite sega om de fått för lite. Det har inte rört sig om några anmärkningsvärda mängder för att få upp humöret igen.

Om det var min häst skulle jag alltså testa att ge lite mer protein.

Ja jag har också den känslan att har du för lite byggstenar så minskar uthålligheten i musklerna. Ska köpa nu i veckan så får vi se

Uthållighet:confused: efter några varv i trav:rofl:

Nog låter den som om den behöver en del havre.

då får du även med proteinet.

Den har väl tappat lite i kondis o är tillbaka till flegmatismen.

Jag skulle rida ut o nog inte longera under igångsättning o på så sätt motivera den bättre. galoppera hemåt.

Jag skaffade mitt sto i slutet av maj 2011. När jag fick hem henne gick hon på bete direkt. Där hon stod innan hade hon inte fått kraftfoder. I alla fall, Hon va fin i kropp och så under sommaren(när hon gick på betet). När hon då i slutet av augusti gick ner från betet fick hon inte lika mycket protein i sig. Hon åt Hö och Sedan 1kg Havre om dagen. En tjej som jag rider för sa att hon hade blivit "ful i kroppen och muskler". Och hon va riktigt seg! Då fick jag tippset om Groov 125! Superbra! Jag började med det och hon blev riktigt fin i kroppen och byggde muskler fortare! Och fick allt protein hon behövde och hon blev piggare dessutom! Hon äter det fortfarande och det fungerar super!

ursäkta mig men du behöver inte håna hur jag uttrycker mig i text.

Vill inte rida för mkt innan han byggt upp sin överlinje och definitivt inte galoppera på hemvägen.

Förstår väldigt väl att inte hästens uthållighet bedöms efter ett par varv i trav, jag utvärderade hans ork efter veckans motion. Och då tog den slut dagen då han longerades över upphöjda cavaletti.

Någon havre ska han inte heller ha utan har nu köpt krafft muskel och ökat övrigt.

Ligger nu på 103MJ 733g SMRP.

Går i 20 hektar kuperad hage nu också så får en chans att bygga upp kondition och muskler i lugn och ro.

Du kan ju skriva då så man förstår. Här har man bara texten att gå efter.

nu förstår jag inte om du direkt började med upphöjda bommar:confused: varav ovilligheten. du kanske ska se det så- att det tar emot av ngn anledning- hästen är inte sig lik.

Rakt fram kan det vara lämpligt o galopp hemåt är väl ypperligt om hästen upplevs som trött:confused: Vill den inte då heller är den nog knappaat fräsch.

inte 17 hjälper en överkonsumtion av protein för att den ska bli piggare. Behovet av det lilla den gör , rättfärdigar knappast heller foderstaten.

Du skriver ju det själv
överlinje men jag tycker det mer beror på brist på arbete än proteinbrist.

låter som den kör hårda galoppjobb- minst.

uteritter tills den fått tillbaka kondisen är väl bäst o longering brukar inte vara den bästa igångsättningen. Klättring ger både flås, styrka o genomarbetade muskler.

Jag som har sett hästen i verkligheten,kan hålla med J att¨främst arbete från marken är bäst för just denna hästen i dagsläget. Uteritter är såklart ett bra tips i regel,under igångsättning och muskeluppbyggnad men man måste också se till hästens dagsform,och i dagsläget är det inte det bästa för honom att ridas för mkt. Som J skriver behöver han få en bättre överlinje innan. Och sen att longering inte skulle vara den bästa igångsättningen..kanske inte varje dag,(vad jag kan se har J inte longerat varje dag?) men som komplement till övrig träning/igångsättning är det väl hur bra som helst..:confused: Speciellt då med lite cavaletti som gör att hästen måste lyfta på benen lite och aktivera ryggen, sänka sig och arbeta överlinjen..Det går att motivera en häst över cavaletti också. Det gäller bara att göra det till något positivt och inte tjata ut det!:)

Tömkör den rakt fram ute, gå till bästa backen o sitt upp o klättra den- som en hund med packväskor.

en häst som en gång varit välmusklad får tillbaka dem fort- OM man tränar den.
det man ska undvika är att skritta på den när ryggen är slapp. muskelarbete korta stunder med ryttare på i trav o galopp o i rätt form då förstås....

man måste ha tålamod med att bygga muskler och kondition på hästar som inte är i form.
du måste tänka dig själv i situationen - hur mycket hade du orkat efter en tids vila ?
Allt handlar om tålamod.

jag rekommenderar backträning och snöpulsningen eller vattenpulsning, då tvingas hästen lyfta på rygg och därefter byggs ryggmuskler och korsmuskler upp. öka tiden allt mer och mer för var gång.
för kondition rekommenderas korta snabba intervaller efter en tids grundträning. börja med ett få antal som sedan ökas i antal och längd på intervallen.

annars är det alltid roligt med en kompis som följer med på en ridtur - då brukar orken ökas på en gång ;)

jag har alltid gett mina hästar havre (hel eller krossad beroende på hästen) krossad korn, vit&min.
havre är bra för den ger så kallad "snabb" energi och sedan kommer kornet och kompletterar med den "långsamma" energin.

ett annat tips är ju extra b-vit nu under pälsfällningsäsongen för det tar extra mycket på hästarnas energi, och sedan extra e-vit som är bra till hästar som har svårt att bygga muskler.

jag tog hem en muskelfattig och mager varmblodskille mitt under en vinter för några års sedan som fick gå på det jag angav nyss och han blev jätte fin i muskle, hull och päls. sen tog jag av honom travskorna och bara "luffsa" med honom, skogsmullade och bara lät han vara häst.

allt går med tid och tålamod - lycka till :D

tack för tips m.m
Kommer att hålla träningen på ett medel just nu och inväntar ny gjord till honom samt en annan pad sen ska det skrittas ut i backar osv. Promenerar även med honom i dessa backar när tid och väder finns(då inspänd)

*KL*

Att hästen blir seg och ser lite lankig ut trots att den får sitt proteinbehov uppfyllt "på pappret" kan ju också tyda på att grovfodret inte i verkligheten innehåller så mycket protein som analysen säger.

Foderanalysen berättar bara om det foder som följde med till labbet, inte om hela partiet.

Därför måste man fodra med öga och känsla även när man har analys och uträknad foderstat, och därför tycker jag att TS gör rätt som ger proteinfoder när hästen nu både är lankig och saknar gnista.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka