Benpålagringar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rosen

Trådstartare
Är det inga som har erfarenheter av hästar som har fått diagnosen benpålagringar? Hur har dom klarat träning? Går det ofta illa för hästar med benpålagringar så att man måste ta bort dem?

Hade haft min häst i fem månader när jag åkte in på klinik med honom pga hälta. Det visade sig att både kotorna fram hade pålagringar samt båda knäna. Hur bakbenen såg ut vet vi inte, då vi inte röntgade dem. Men hältan berodde inte på dessa och när den väl var utredd har hästen inte haft några problem.

Är därmed ett utmärkt exempel på att benpålagringar inte behöver ställa till med problem.

Om de ställer till med problem, beror på var de sitter. Om de sitter mellan två ben är det värre än om de sitter vid sidan.

Min häst har behandlats för kotledsinflammation och efter röntgen hittade veterinären en liten början till benpålagring i kotleden. Om förändringen är aktiv så att benpålagringen fortsätter så trodde veterinären att det skulle vara kört för min häst. Det blev som en chock för mig att få det beskedet eftersom min häst bara är 4 år och jag har bara haft honom i 5 månader. Det känns hoppfullt att höra att det finns hästar som fungerar bra fast de har benpålagringar. Jag hoppas ju på det bästa med min häst. Det kommer att bli nervöst de närmaste veckorna för då kommer det att visa sig om hästen håller eller inte.

Benpålagringar hittas ofta som bifynd när hästen har ledinflammationer. Det är långvariga inflammationer som orsakar pålagringarna, inte tvärt om.
OM hästen håller sig frisk i fortsättningen så kan den säkert fungera bra även med benpålagringar.
Men jag kan håll amed om att det int elät nåt vidare kul med en 4-åring som redan hunnit få det...

Låt din pålle vila ordentlgit så att den eläker ihop ordentligt. Försök reda ut VARFÖR den fått inflammationerna från början och ÅTGÄRDA detta, för bästa möjliga chans till framtida hållbarhet.
Och var rädd om din pålle! :)

När dessa pålagringar uppstått på min häst vet jag inte. Han var 16 när jag köpte honom och enligt veterinären hade han haft dessa en längre tid. Jag ringde till förra samt förrförra ägarna men de visste, konstigt nog *ironisk* inte vad jag talade om. Via gemensamma "bekanta" kom dock möjliga orsaker fram till dessa pålagringar.

Nu är min häst inte så ung som din och pålagringarna sitter på "bra" ställen, men jag tycker ändå inte att du skall förlora hoppet utan precis som ameo säger tycker jag att du skall ge din häst tid.

Var sitter din hästs pålagringar? Jag menar, var exakt på leden finns de?

Lycka till!!!

Min häst hade pålagringar redan som tioåring, pga han reds i fel form, för hårt och hoppades allt för mkt som unghäst. Han triangelmärktes, och kom till mig. Han har ridits fullt ut till han var 19-20, nu är han 22 och nästan pensionär. Men det är inte pga pålagringer, det beror på andra åkommor.

Så en häst med pålagringar kan mkt väl fungera som ridhäst. Men man måste alltid tänke på det, ge extra tid till uppvärmning, kanska inte hoppa så mkt, och absolut inte nöta runt i ridhuset på böjt spår hela tiden. Om man anpassar träningen så går det bra.

Tänk på att en häst med pålagringar inte mår bra av att vila, ledarna behöver rörelse varje dag för att inte stelna till.

Vi har haft två hästar i stallet med pålagringar .

Den ena har bak o hoppas inte men rids normalt skogsmulletempo annars .
Den andra hoppades ganska friskt o stod en dag o kunde inte stå på ett ben , hon kan inte ridas mer

Hade din häst blivit triangelmärkt p.g.a. benpålagringarna eller var det något annat?
Jag har bara ridit skogsridning och är i nybörjarstadiet för westernridning. Så det som kan ha blivit för mycket för min häst är nog att jag red för länge varje gång. Jag red ut och hästen var inte tillräckligt musklad för att klara så långa ridpass. Det är ingen hopphäst så jag har inte hoppat med honom.

Jag har en travare som har pålagringar i ett framknä. vetrinären rådde mig att inte starta henne mer , men gärna rida och köra för fick hon bara gå i hagen kunde hon lätt verka stel.

Ja, det var därför, men egt. så var det onödigt tkr jag, hade jag ägt honom då så hade jag nog låtit honom vila istället. Han var helt enkelt inte fräsch nånstans, och jag är inte övertygad om att det var pålagringen som orsakade hältan. Men det var det som fanns som "bevis" så att hästen kunne triangelmärkas.... :smirk:

Om hästen är fyra år, så låter det osannolikt att det beror på slitage. Den har med stor säkerhet fått prestera mer äv vad den har klarat av, kanske haft inflamatoner i leden som inte har uppmärksammats och därför utvecklat sig till artroser. Himla tråkigt att få det på en så ung häst! :(

min gammla ponny hade benpålagringar och ´han fungerar hur fint som helst..

det beror väl på hur de har uppstått och va..

De var när han röntgades inför försäljning,som vetrinären såg det.
Han var aldrig halt under de sex år jag hde honom..

Sv: Re: Benpålagringar!

Min häst har behandlats för kotledsinflammation och efter röntgen hittade veterinären en liten början till benpålagring i kotleden. Om förändringen är aktiv så att benpålagringen fortsätter så trodde veterinären att det skulle vara kört för min häst. Det blev som en chock för mig att få det beskedet eftersom min häst bara är 4 år och jag har bara haft honom i 5 månader. Det känns hoppfullt att höra att det finns hästar som fungerar bra fast de har benpålagringar. Jag hoppas ju på det bästa med min häst. Det kommer att bli nervöst de närmaste veckorna för då kommer det att visa sig om hästen håller eller inte.[/?

Sv: Benpålagringar!

Min häst (val f-91) dömdes ut för tre år sen pga pålagringar i båda hovlederna fram. Han håller inte för mer än promenadridning, men är pigg och glad för övrigt. Han får stanna kvar här så länge han mår bra!

Sv: Benpålagringar!

Förra vintern köpte jag ett 11 årig halvblodssto, vi åkte för ca. 2 månader sen in till kliniken och kollade henne för hon hade en rörelsestörning. men vi trodde inte att de skulle vara speciellt allvarlig men hon hade pålagringar i ett bakknä och kroniska inflammationer så hon fick somna in för två veckors sen :( hon skulle aldrig ha blivit bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka