en senskada är väl ändå ingen slaggprodukt, utan en blödning. en slaggprodukt är något som uppkommer vid förbräning av en annan substans.

kanske det, men terapeuten kallade det slaggprodukter. är inte allt slaggprodukter som stannar kvar?
Jag gick med henne varje dag framför vagn för att skritta av henne slaggprodukterna och det hjälpte bättre än den dära vilan som veterinärerna alltid envisas med.

Vad vill du kalla en senskadas slaggprodukter?

/jenny

En undersökning presenterad i Ridsport för några nummer sedan visade just att senskydd ger en stötdämpande effekt.

ska man skratta eller gråta, nu har alla benskyddsidioter ett försvarstal redo.

tyvärr har de inte läst allt annat om NATURLIG hästhållning såsom stråfoder, utevistelse, hagkompis, sommarbete mm :)
men det kommer kanske en revolutionerande artikel i ridsport om 10 år.

en senskada skulle jag kalla en blödning. genom att röra på en häst (i måttlig mångd) med senskada, (efter en viss läkningsprocess) ökar blodtillförseln som hjälper till att läka senan

men det som är kvar när senan läkt, det är väl slaggprodukter. på min häst kunde man nog känna det, för det var lite hårt precis under senans bristställe, och efter 2 veckor med skritt 2 ggr om dagen ungefär så försvann det. jaja...jag kalar allt som har stannat kvar i kroppen för slagg, sånt som man vill ha ut genom cirkulation. :) blodslagg kanske? :confused:

det som känns är förmodligen svullnad under läkningsprocessen, blod och ärrvävnad, men om du vill kalla det slaggprodukter så visst kan du det

Det var inte ett försvarstal det var ren fakta som presenterades och mätningar som har gjorts.

Du kan väl lära dig tränsa och sadla på rätt sätt först innan du uttalar dig om något du inte ens har fattat :devil:

Synd för dig att du har så fel....

jag vet, jag har oxå ridsport.

Det finns även undersökningar som ger att benlindor försvagar hästen långsiktigt, varför har det inte slagit igenom?

Problemet är inte att folk använder benskydd när det behövs, utan slentianmässigt varje dag oavsett skritt tur i skogen eller hårdträning på banan.
samt.. om hästen ex stryker sig, då kanske det är fel på balansen? hoven, benställning, hovslagaren, ryttaren underlaget eller annan orsak. Man kanske skulle börja se slag på benen som något som bör åtgärdas, istället för att ropa jippi o ge sig ut o köpa de snyggaste benskydden.

En annan rolig grej är att "alla" som tävlar hoppning oavsett nivå har magplatta.
Tänk på 70 talet så många hästar som nästan dog av att de nuddade magen med sina egna ben.. hrmpf* Det finns mycket som många vill ha, men lite som egentligen behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 882
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025