Q

Queen

Jag har några frågor angående benlindor.

1. När ska man använda benlindor och varför?

2. Vilka benlindor ska man alltid ha till hands och varför?

3. Vilka benlindor använder man till vad och varför?

Ingen som vet...?
Jag har sökt på tidigare inlägg och försökt förut men aldrig fått några direkta svart så nu ber jag någon erfaren hästägare att hjälpa mig med svaren på mina frågor!

1. När ska man använda benlindor och varför?
Man kan använda dem för stöd och värme..Värme kan påskynda läkning och det ökar även genomströmmningen i benen.Tex vid gallor är vämade lindor positivt då värmen hjälper till att frakta bort sammlad ledvätska.När en häst tex skadat ett ben belastar den ju de andra sidans ben mer och då kan hästen behöva stöd där oxå..så om hästen är halt eller så på H fram lindar man även V fram.
Vilka benlindor ska man alltid ha till hands och varför?
De lindor jag alltid har till hands är så kallade stall bandage antingen i fleece eller ylle..och till det regäla paddar..Sen är det oxå bra att ha fetvadd till hads om det ev gäller sårskada då man kanske behöver lägga ett jodspritsomslag för att dra ut smutts ur så tex.
Vilka benlindor använder man till vad och varför?
Eftersom du frågar på hästvård så svarar jag inte för ridning...De lindor jag finner bäst att använda för stallbandage är de som är oelastiska så som fleece/ylle mm..det är lite klurigt att linda med elastiska lindor och jag tycker inte det är bra för hästar att gå med elastiska lindor på för länge då dessa ofta ger ogämt tryck och är lite opålitliga då de ger med sig så mycket om hästen skulle svullna av under natten tex.Antagligen därför dessa lindor som har hög elastisitet kallas för löpbandage eller arbetsbandage..
stallbandage.jpg

Så här tycker jag att ett stallbandage ska se ut..men märk väl att dessa är lindade åt fel håll..om dessa skulle släppa faller dem in mot hästens kropp vilket ökar risken för att hasten traslar in sig i lindan..Jag lindar ut från hästens kropp så att lindan faller utåt i stället..för att säkra lindan kan jag oxå slå några varv med tape runt för att föräkra att den sitter kvar..

Benlindor används i olika syften antingen i stallet eller vid arbete.
Vid arbete så använder man oftast elastiskalindor el fleeclindor och paddar under. Man lindar för att skydda mot slag och för att man vill ge stöd.

I stallet har man oftast längre och lite tjockare paddar och fleec el yllebandage. Man lindar då för att öka cirkulationen i benet som blir av värmen som bandagen ger.

Lindor som kan vara bra att ha hemma är självklistrande lindor som kan användas vid sårskador. Finns att köpa i hästaffärer och på apoteket.
Detta var mycket kort om lindor! Det finns många olika sätt att linda beroende på syfte.
/M

Det krävs lite träning för att linda bra. Det är viktigt att de blir lagom hårt och sitter bra. En fellindad linda kan skada mer än den hjälper.

Sv: Benlindor

som stallbandage använder man lindorna som stöd och värme för att motverka gallor,svullna ben,påskynda läkning etc.

avänder alltid stallbandage under nätterna när jag är på tex. träningsläger för att se till att hästen inte får svullna ben när den presterar hårt under dagarna...

när man rider använder man lindorna som skydd...

Jag tycker att Acryl bandage med tunna paddar funkar best när man rider... men man kan också ha fleece lindor eller elastiska lindor... de elastiska måste man ha paddar under precis som akryl bandagen.
till stallbandage brukar jag använda fleece lindor el acrylbandage med tjocka paddar under...

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 417
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka