Benjaminfikus

Ms Sally

Trådstartare
Jag har möjlighet att köpa en Benjaminfikus billigt som är närmre takhög, men i ganska risigt skick. Den lever förvisso men är ganska gles och trist.
Kan man få en sådan att hämta sig och bli glad, tät och grönskande?

Hur gör man i såfall?

Sv: Benjaminfikus

Det är normalt att Benjaminfikusar tappar blad ibland. De gillar att ha gott om utrymme i krukan, så ge den en rejäl sådan med ny fräsch jord och vattna lagom så ska du se att den tar sig! De sätter nya blad i de gamla "fästena" så du behöver inte vara orolig så länge kvistarna är vid liv.

Jag har en benjaminfikus som hängt med sedan åttiotalet och den har varit väldigt trångbodd ett tag, då växte den knappt något och fällde många blad på vintern. Skyller det på lite ljus, torr inomhusluft och då liten kruka dessutom. Nu har den fått ny stor kruka och har knappt tappat några blad alls i vinter, utan är väldigt grön och frodig - finare än den nånsin varit tror jag. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka