Bengal eller ocicat

B

bergkarl

Vi funderar på att köpa en ny katt och har fastnat för en bengal eller en ocicat. Den är inte tänkt att ha till avel, utan bara som sällskap. Vi har en gammal kastrerad bondkatt. Vi skulle alltså behöva en katt som kommer väl överens med andra katter. Är det någon skillnad mellan bengal och ocicat?

Den katt vi har nu är innekatt under den största delen av året. Han är bara ute då vi är på landet på somrarna. Vi bor då mitt i skogen och det är långt till närmaste väg. Fungerar det att ha en bengal eller ocicat ute på detta sätt?
 
Sv: Bengal eller ocicat

Det jag tänker på om både bengal och ocicat är att de är aktiva raser båda två. Jag tror inte att raserna i sig har vare sig lätt eller svårt att komma överens med andra katter, däremot kan nog en äldre (mindre pigg?) katt tycka att en ung katt av aktiv typ är ganska jobbig. ;) Men där kan man ju själv engagera sig i att roa den unga katten.
 
Sv: Bengal eller ocicat

Många uppfödare vill inte att man har katten som utekatt (dvs ute utan koppel eller inhägnad rastgård/tomt). Hör er för med de ni är intresserade av. Visst är uppfödaren helt maktlös när det gäller vad ni gör med en köpt katt, men det känns direkt oschysst att lura sig till det och just utevistelse är en av de känsliga frågorna. Man lägger oerhört mycket energi och känslor på de små liv man föder upp så att allt känns bra när kattungarna bor hos sina nya ägare är väldigt viktigt.

Min uppfattning är att bengaler är mer högaktiva och inte sällan mindre gosiga. De är med, men helst inte i knät. Ocis är kanske lite mer människokatter på det sättet. Beror på vad ni vill ha (jag har själv korater som är lite mer klistrade på sina människor, det är inte alla som gillar det men jag tycker det är kul med katter som interagerar väldigt mycket).

Ffa bengalen dras med att det poppat upp många nya uppfödare, och en hel del oseriösa. Köp aldrig en katt utan officiella papper eller följda hälsoprogram! Det är att kasta dyra pengar på en katt där man inte kan få de "kvalitéer" man är ute efter när man väljer en raskatt (tex att noggranna hälsoutvärderingar gjorts och att kattungen fått bästa möjliga start i livet).
 
Sv: Bengal eller ocicat

Det blev en bengal!

Vi har nu haft honom i två veckor och han och vår gamla katt kommer mycket bra överens. De ligger och sover bredvid varandra och den gamla katten tvättar kattungen.

Jag har badat kattungen i badkaret. Han verkar inte tycka så illa om vatten men jamar en del. (Han är över huvud taget väldigt pratig). Den gamla katten hatar själv vatten och blev bekymrad och försökte rädda kattungen genom att sticka ner tassen och försöka dra upp honom. Jag var tvungen att ta upp kattungen för den gamla kattens skull.

När vi kom hem med kattungen dröjde det nästa två dagar innan katterna fick träffas. Han hörde kattungen jama och kände säkert lukten av honom också. Han hade aldrig någon lust att gå in i rummet där kattungen var. När de träffades första gången fick den gamla katten räkor (det absolut bästa han vet). Han alternerade mellan att äta och morra. Det blev inte så mycket morrande eftersom det är svårt att äta räkor och morra samtidigt. Efter att vi fört ihop dem på detta sätt några gånger så morrade och fräste han inte så mycket längre. När kattungen sprang emot honom morrade han lite, men kattungen brydde sig inte om det utan strök sig mot honom och efter några gånger började han dessutom spinna. Även katter har väl svårt att vara sura när de möts av en sådan oförblommerad kärlek :-)

Den gamla katten är trots sina elva år ganska lekfull. Han brukar ha springrace och älskar fjädrar och buntband. När han ser kattungen leka vill han att de ska leka med varandra, men det går inte bra. Den gamla katten är för stor och stark. Kattungen blir rädd och kryper under någon möbel som den stora katten inte kommer in under. Kattungen verkar dock snabbt komma över sin rädsla och är fort framme och styker sig mot den gamla katten. Så fort kattungen vuxit till sig kan de säkert leka tillsammans.

Man kan helt enkelt konstatera att min oro för att det inte skulle gå bra att sammnföra den gamla katten med en ny katt var helt obefogad. Den gamla katten har genom åren träffat den honkatt som mina föräldrar tidigare hade och det har aldrig gått bra. De har träffats dagar i sträck men aldrig kommit överens. Han var själv en halvstor kattunge när de träffades första gången och hon var riktigt elak mot honom. När han blev större så gav han igen och det var hon som gick och gömde sig.

Kattungen kommer gärna och lägger sig i knät och spinner. Vi får väl se om det håller i sig.
 
Sv: Bengal eller ocicat

Min underbara bengalhona är supergosig och en riktig livsnjutare. Hon älskar att ligga och sola sig i fönstret hela dagarna. Jag har ett sånt där gluggfönster pga snedtak så fönstret är insjunket i väggen drygt en halvmeter så att man kan sitta/ligga i fönstret. Perfekt tycker fina katten. :love:

Jag var mycket medveten om att bengaler är aktiva och läste på och hälsade på hos uppfödare och tyckte att det kunde passa mig. Och visst kan hon leka ibland, men mest av allt ligger hon och latar sig knät eller bredvid en i soffan, sängen eller i fönstret.
Så det är nog väldigt mycket upp till individen. Jag hade turen att träffa en bra uppfödare som visste vad jag var ute efter och kunde säga direkt vilka av hennes katter som passade in på det.

Jag kan säga att min lilla Chita är betydligt mer social och gosig än många andra katter jag träffat/haft. Hon kommer direkt när jag ropar, även om hon låg och sov nån annanstans så kommer hon som ett skott och gosar ner sig i knät.

Dessutom är hon jätterolig att leka apport med, och hon bär gärna runt på sina möss och samlar i högar på olika gömställen. :p Och såfort man sätter in något nytt i lägenheten ska det undersökas noggrannt i minst en vecka.

Jag var lite rädd för det oavbrutna gapandet när jag skulle skaffa en bengal (träffade en bengal som skrek som en galning hela tiden, hur jobbigt som helst!), men den uppfödaren jag valde sa att hon inte uppmuntrade/lärde dem att gå runt och skrika, utan om hon pratade med dem så svarade de, men annars var de tysta. Så min tjeja går inte runt och gapar vilket jag tycker är jätteskönt. Hon svarar ibland när jag ropar eller så "klickar" hon på fåglar i fönstret. Men jamar högljutt gör hon aldrig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp