Benet gick urled!!!

Mayalv

Trådstartare
Hundarna va ute och lekte som vanligt. Helt plötsligt skriker min stora hund som en stucken gris, jag tittar på henne och till min fasa så är vänster fram helt felvinklat och hon kan inte ställa sig upp. Benet var helt urled och såg ut att vara helt av. :eek: . Hon fortsatte skrika och jag satt med henne medan min sambo ringde djursjukhuset. Hon reste sig efter en stund och benet "ploppade" själv tillbaka. Hon haltade en låååång stund och enligt djursjukhuset skulle vi vänta två timmar och sedan om hon inte va bättre skulle vi komma in. Hon blev bättre men är givetvis öm och lite stel fortfarande. Har haft kontakt med personal på djursjukhuset som anser att jag ska avakta så hon inte blir tokhalt. Ngn som varit med om liknande? Har benet efter det haft lättare att gå urled? Kan bara gå till mig själv som har ett knä som hoppar urled i tid och otid för att det är paj.. Nu är jag jätteorolig för att låta henne leka på samma sätt...:crazy:

Sv: Benet gick urled!!!

har inte hänt mig personligen, men min kusin hade en spaniel-liknande liten loppa från spanien som fick frambenet (armbågsleden tror jag det var) ur led flera gånger. antagligen hade den hunden för grunda "skålar" i armbågsleden, så när det väl hade hopppat ur en gång så hände det sen flera gånger samma vecka :crazy: så tillslut valde dom att ta bort henne. jättetråkigt, det var en superfin hund!

nu tror jag iofs att hennes fall var rätt extremt, men det skadar ju inte att vara lite försiktig...

urk.. va hemskt. Inte speciellt upplyftande. Dock har hon bra armbågar osv så det i sig ska väl inte vara ngt problem. Men vet som sagt att när de väl gått urled så händer de ju lättare nästa gång.

Har en ny fråga.. hoppas någon ser den.

Hunden tycks nu vara återställd och haltar inte synbart. Hon är nu otroligt lekfull och tycks va helt tokig för att jag hållt henne stilla. Så frågan är nu, hur skulle ni gjort? Hållt henne stilla eller låta henne leka korta stunder? Hon verkar ju va betydligt bättre men man kanske ska avakta lite till?

Jag skulle ta henne på en promenad så hon fick gå av sig den värsta överskottsenergin och sedan se om hon kan leka lite mer dämpat. Dvs säga försöka undvika tokrusen och tokrycken.

Min hund har höft- och armbågsproblem och min vet sa att tio minuters lek med en annan snabb hund kan orska mer skada än en promenad på 1,5mil...

Samtidigt vill man ju att de ska kunna leka och ha kul.

Eller åk till "sjön" och låt dem leka i vattnet, simma.

Såg nu att det bara gått en dag sedan det hände, jag skulle undvika lek någon dag till för säkerhets skull.

mm.. jo de är väl så jag tänker också. Svårt att hålla henne lugn dock. Van att springa och leka samt träna på dagarna så hon tycker ju att de här med att va stilla är ytterst onödigt. Bara man reser sig från en stol inomhus nu så bokstavligen flyger hon i luften och vill att man ska leka med henne.

Jaja nä ska försöka hålla henne i skinnet. Åker till vet. imorgon då vi ändå hade en bokad tid för en vanlig koll. Så då får dem kika på benet också. Hövva... Inte bra för mina nerver att oroa mig så mkt.

Yes, ska be dem kolla allt. Är smått hypokondrisk åt hundarna (inte när de gäller mig men tror alltid att hundarna är nära döden). Hon är ny röntgad (fick resultaten för 1 mån sedan) men vi får väl köra igen nu då, när detta hände.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 896
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 153
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar