Benet är fortfarande svullet?

squarepants

Trådstartare
Min häst fick för ca 2 veckor en inflammation i underhuden i sitt ena bakben.
Hon sattes på penicillin och inflammationhämmande i 5 dagar, febern gick snabbt ner och hon har inte fått något "återfall".
Benet har läkt ut helt och det är endast en sårskorpa kvar som snart trillar av.
Men det jag funderar på är att benet fortfarande är väldigt svullet?
Hur lång tid borde det ta innan den går ner?
Hon har ingen feber och är inte halt.

Jag kan tycka att svullnaden har "sjunkt" lite i benet, om ni förstår, att den har gått ner emot hoven liksom. Men jag tycker liksom att det borde lägga sig snart?
Ska ringa och rådfråga vet. men tänkte kolla här först om ni har något att säga :)

Bild på benet som det såg ut för 1vecka sedan.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14433892.html
pic_show_id14433892.html

Förklaring på hur det såg ut och hände:
Jag kom till stallet en dag och bakbenet såg ut som en ballong, 40.2 grader feber och jag fick panik och tänkte "Lymfangit!"
Tog ut veterinär och hon sa att det är troligtvis en inflammation.
Huden på bakbenet blev geggig, hon tappade pälsen och huden ramlade av i stora, geggiga slamsor.
Efter några dagar så började sårskorpor bildas i små "fyrkanter" (som på bilden) och var vätskigt och äckligt.
Efter penicillinet, daglig rengörning och inget bandage så blev det torrare och efter ett tag så återstod bara torra fyrkanter av skorpor.
Jag har skrittat regelbundet sedan penicillinkuren tog slut.

Sv: Benet är fortfarande svullet?

Att en svullnad "åker ner" i benet är helt normalt. Det kan ta TID innan svullnaden ger sig, även om den sitter till där "huvudskadan" inte uppstod sas.

Min häst fick en fläkskada ovanför vb-knä, och värst svullen var hon runt hasen. Denna svullnad drogs vi med i 4 månader innan den försvann. :crazy:

Jag har samma problem.

Sårskada förra måndagen. Inga problem, ingen svullnad och ingen hälta. Tvättade och höll det rent. Red som vanligt.

Förra fredagen var benet (bakben) dubbelt så stort. Ringde vet som satte in penicillin.

I lördags var benet ännu mer svullet och då fick hon en mindre penicilinchock. Vi satte in Fenylbutazon istället och på ett dygn gick svullnaden ner lite.

Igår (onsdag) hade det fortfarande inte blivit mkt bättre så nu ger vi penicillin igen.

Det var längesen jag hade lymfangit-häst, är det normalt att svullnaden sitter i så länge. Såret är ju nästan läkt?

Ja det kan nog ta sin lilla tid, jag står fortfarande med en märr med svullen has efter 1,5 månad från att hon blev friskförklarad i stort sätt. Man får ge det tid, min står i hage och skrittas lite för hand då och då.

Tidigare har hon ju stått ända sedan juni med svullen has men då mycket nedsatt rörelseförmåga i hasen vilket hon inte har nu.

Liknande trådar

Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 136
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
9 137
Senast: Rubinola
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka