E

Ela20

Hej!

Min häst har en bencysta,fick veta det förra mars och han hade första gradens hälta så dom på strömsholm sa att han skulle stå i vila ett år,jag fick absolut inte göra nånting bara gå med han lite inte ens en kvart och absolut inte mycket,nu som sagt har de ju gått ett år och han haltar inte mer och dom på strömsholm sa att när de gått ett år får jag testa rida han om han inte haltar men om han haltar när vi tagit nåt skrittsteg så får han aldrig mer ridas (vi har inte börjat ridit än men han haltar inte nu ska vänta ett par veckor till för då har de exakt gått ett år) Men vetrinärena sa att även om han inte kan ridas mer så har han Många många år kvar att leva,men till min fråga nu Vad är bencysta egentligen? Nån som kan förklara lite mer exakt va de är? Vetrinärena förklara ej vad det var.

Sv: Bencysta

Bencystor botas med laser -aftonbladet-
Professor Arne Lindholm har dragit igång ett forskningsprojekt på att behandla bencystor med laser.
- Bencystor är svåra att operera. Om hästarna är halta av det är utgången för bencystor dålig.
Arne Lindholm behandlade en häst med bencysta med laser och fick gott resultat. I Italien har man också provat laser på bencystor vilket var positivt. Men detta är för lite. Han behöver nu flera hästar att behandla.
- Vi håller nu på med behandling med laser på dessa och vill ha in ett antal hästar för ytterligare laserstudie.
Bencystan ska vara diagnosticerad med röntgen. Den kan sitta distalt men även i knäled.
- Vi gör det gratis och tror på goda resultat. Behandlingen tar två till tre veckor.
Har Du en häst som har diagnosticerad bencysta så är Du välkommen att ringa Arne Lindholm 08-592 540 85 eller fråga efter Ulf Svensson på Mälaren Hästklinik 08-592 540 10.

måste bara fråga hur du kan ha väntat ett år med att kolla vad det är din häst lider av?... alltså att du inte frågat vet. vad det innebär tidigare. Har inte hästen fått vara ute mer än en kvart om dan på ett år?

måste bara fråga hur du kan ha väntat ett år med att kolla vad det är din häst lider av?... alltså att du inte frågat vet. vad det innebär tidigare. Har inte hästen fått vara ute mer än en kvart om dan på ett år?

Raderat**** hade inte läst ordentligt :P

jag har en bekant vars häst fick diagnosen bencysta som 2 åring. hästen stod på boxvila i nästan 1 år och därefter liten hage som ökades väldigt sakta. idag är hästen 15 år och går msv dressyr utan problem, så det finns hopp ;)

Jag väntade inte ett år på för att få reda på va de var..På en gång han började halta för ett år sen tog ja kontakt med vetrinärer ingen visste va de var...Hur många vet som helst hade jag sen åkte vi ner till kliniken då fick han medicin om han inte vart bättre efter en månad skulle vi ner igen å vi åkte ju såklart å då röntgade dom han å då vart de konstaterat att de var bencysta. Jag tar jämt min älskling till vet på en gång om ja märker att nåt inte står rätt till..Tar alltid det säkra före de osäkra.

Klart hästen har fått varit ute mer än en en kvart på ett år...han står ju inte inne heller bara på nätterna....Han är i hagen men när ja skrev att han inte fick va ute så mena ja på promenader å så..Klart han är i hagen.....Han fick bara motionera max en kvart...Men nu e allt bra,har fått vetat att hästen mår bra å ja får börja rida lite försiktigt igen....

min vänninas häst fick faktiskt strikt boxvila i närmare 1 år. inga promenader ingenting, det fick inledas i "små" portioner efteråt samt en liiten sjukhage som sakta utvidgades. men frisk blev hon ;)

oj oj det vet jag faktiskt inte alltså om forskningen är ny.. hmmm

Jag skrev sökordet på google och en artikel i aftonbladet dök upp, jag kopierade den och satte in den här..:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka