Benbuljong

Nej, har man koll på fysiologi så ter det sig helt galet. Jag kan väl dock tycka att hemgjord buljong iaf inte är samma lurendrejeri som de där dyra kapslarna som diverse kändisar gör reklam för..
Hemmagjord buljong är i min värld ganska självklar. Jag tighger ju till ocvh med ben av mina jagande vänner för att kunna koka soppa. Köttsoppa gjord på rent kött är inte gott. "köttsoppa" gjord på bara ben är gott.

Jag har ett par märgben i frysen som kommer att bli bas soppa med massor av rotfrukter och grönsaker :d

För mig är buljong en ingrediens. Inte något man äter eller dricker rent?
 
Hemmagjord buljong är i min värld ganska självklar. Jag tighger ju till ocvh med ben av mina jagande vänner för att kunna koka soppa. Köttsoppa gjord på rent kött är inte gott. "köttsoppa" gjord på bara ben är gott.

Jag har ett par märgben i frysen som kommer att bli bas soppa med massor av rotfrukter och grönsaker :d

För mig är buljong en ingrediens. Inte något man äter eller dricker rent?

Ja, alltså jag pratar inte om matlagningsaspekten överhuvudtaget. Självklart är det gott med hemgjord buljong.
 
Alltså, vad är detta?!? Bara för att mat äter något går man inte automatiskt den byggstenen rätt in i kroppen... Maten man äter sönderdelas i tarmen, kollagenet lär inte hoppa in i hud och leder opåverkat. Det sönderdelas till aminosyror och används till att bygga upp nya proteiner.

Visst, det är säkert bra att äta andra delar på djuret än bara musklerna, men man tar inte upp proteiner på det sättet.
 
Jag tänker varken lägga tid eller energi på att svara på idiotförklaringar. Tack till er som engagerat er i tråden, jag ska kolla upp om jag kan hitta goda asiatiska recept med benmärgsbuljong, annars verkar det som det kommer bli svårt för mig att få i mig sörjan. :grin: Min man får annars äta upp det jag gjort, han har problem med magkatarr och det vore roligt att se om det hade någon effekt på det. I annat fall får han väl bara i sig lite fler kalorier och animaliskt fett och jag tror knappast det kan skada med tanke på vår vanliga kost. Tack igen, ha en fin dag! 😘
 
Om du vill äta mer kollagen så kan du även äta sardiner/sardeller med ben, och annan inälvsmat. Du behöver inte tvångs-äta buljong :)
Om du vill ha buljong men har svårt med benmärgssmak, koka buljong på ett kycklingskrov. Blir ju jättegott. Annars kan du bli norrlänning och äta blodpalt och märgben, mums! :d
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 870
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 953
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp