Benbuljong

Luktpion

Trådstartare
Jag har gett mig på att göra benmärgsbuljong som ju ska vara så jättebra att äta med kollagenet och allt det där. Men HUR får man i sig det?! Jag har provat att blanda i lite i maten men det blev att lukta märg av alltihop och jag tyckte det var lite vidrigt. Jag har läst att folk dricker det och testade det med men det kommer aldrig gå att plåga i sig ens en tsk om dagen. Tips om hur man får i sig en skvätt om dagen utan att behöva känna märglukt eller dricka det som det är mottages tacksamt! Jag skulle nog verkligen behöva få i mig lite av detta regelbundet.
 
Jag har gett mig på att göra benmärgsbuljong som ju ska vara så jättebra att äta med kollagenet och allt det där. Men HUR får man i sig det?! Jag har provat att blanda i lite i maten men det blev att lukta märg av alltihop och jag tyckte det var lite vidrigt. Jag har läst att folk dricker det och testade det med men det kommer aldrig gå att plåga i sig ens en tsk om dagen. Tips om hur man får i sig en skvätt om dagen utan att behöva känna märglukt eller dricka det som det är mottages tacksamt! Jag skulle nog verkligen behöva få i mig lite av detta regelbundet.

Varför måste du få i dig det?

Kan det inte ersättas med kollagen-piller, hyaluronsyra eller ngt?
 
Jag har gett mig på att göra benmärgsbuljong som ju ska vara så jättebra att äta med kollagenet och allt det där. Men HUR får man i sig det?! Jag har provat att blanda i lite i maten men det blev att lukta märg av alltihop och jag tyckte det var lite vidrigt. Jag har läst att folk dricker det och testade det med men det kommer aldrig gå att plåga i sig ens en tsk om dagen. Tips om hur man får i sig en skvätt om dagen utan att behöva känna märglukt eller dricka det som det är mottages tacksamt! Jag skulle nog verkligen behöva få i mig lite av detta regelbundet.
Var har du blandat i det?På samma sätt som annan buljong?
Buljong använder man ju i såser, grytor och i kötträtter. Sällan som dryck?
 
Var har du blandat i det?På samma sätt som annan buljong?
Buljong använder man ju i såser, grytor och i kötträtter. Sällan som dryck?
Det är en grej det här med att dricka buljong för kollagenet. Så det handlar inte om traditionell användning av buljong.
Exet höll på med det ett tag.
 
Jag har gett mig på att göra benmärgsbuljong som ju ska vara så jättebra att äta med kollagenet och allt det där. Men HUR får man i sig det?! Jag har provat att blanda i lite i maten men det blev att lukta märg av alltihop och jag tyckte det var lite vidrigt. Jag har läst att folk dricker det och testade det med men det kommer aldrig gå att plåga i sig ens en tsk om dagen. Tips om hur man får i sig en skvätt om dagen utan att behöva känna märglukt eller dricka det som det är mottages tacksamt! Jag skulle nog verkligen behöva få i mig lite av detta regelbundet.

Kan du inte bara ta kollagenkapslar istället?
 
Jag har gett mig på att göra benmärgsbuljong som ju ska vara så jättebra att äta med kollagenet och allt det där. Men HUR får man i sig det?! Jag har provat att blanda i lite i maten men det blev att lukta märg av alltihop och jag tyckte det var lite vidrigt. Jag har läst att folk dricker det och testade det med men det kommer aldrig gå att plåga i sig ens en tsk om dagen. Tips om hur man får i sig en skvätt om dagen utan att behöva känna märglukt eller dricka det som det är mottages tacksamt! Jag skulle nog verkligen behöva få i mig lite av detta regelbundet.
Gör "vanlig" buljong med god smak istället och ät lite mer per dag, det bör bli samma effekt :idea:
Jag skulle inte heller kunna dricka enbart märgbuljong, men vi kokar alltid vår egen buljong på ben och den kan man äta som den är :d
 
Varför måste du få i dig det?

Kan det inte ersättas med kollagen-piller, hyaluronsyra eller ngt?

Det vore trevligt att äta det i mer naturlig form än som piller/tillskott då jag redan äter zink och magnesiumtabletter och ibland järn. Jag vill gärna åt det där att man kan göra det själv på råvaror man själv väljer ut så att man kan välja t.ex att ta ben från älg eller så istället för nöt eller gris.

Jag har förstått att det ofta inte är optimalt för kvinnor i barnafödande ålder att äta så lågt med fett som det ofta blir i plantbaserad kost vilket jag ätit i 8 år, så därför skulle jag vilja få i mig lite benmärgsbuljong då jag inte vill köpa smör.

Var har du blandat i det?På samma sätt som annan buljong?
Buljong använder man ju i såser, grytor och i kötträtter. Sällan som dryck?

Jag hade en färdig linsgryta som jag hade i typ en halv msk buljong i och värme på. Säkert inte optimalt... Tror du lukten kan försvinna om man har i buljong från början?

Kan du inte bara ta kollagenkapslar istället?

Det är mer än bara kollagenet som ska vara bra och jag som äter väldigt lågt med animaliskt fett skulle vilja komma åt den biten också. :)
 
Gör "vanlig" buljong med god smak istället och ät lite mer per dag, det bör bli samma effekt :idea:
Jag skulle inte heller kunna dricka enbart märgbuljong, men vi kokar alltid vår egen buljong på ben och den kan man äta som den är :d

Är det alltså samma sak som benmärgsbuljong bara att man tar ben utan märg i och kokar på? Vet inte om hela vitsen går förlorad då? Eller i alla fall lite av den. :)
 
Det vore trevligt att äta det i mer naturlig form än som piller/tillskott då jag redan äter zink och magnesiumtabletter och ibland järn. Jag vill gärna åt det där att man kan göra det själv på råvaror man själv väljer ut så att man kan välja t.ex att ta ben från älg eller så istället för nöt eller gris.

Jag har förstått att det ofta inte är optimalt för kvinnor i barnafödande ålder att äta så lågt med fett som det ofta blir i plantbaserad kost vilket jag ätit i 8 år, så därför skulle jag vilja få i mig lite benmärgsbuljong då jag inte vill köpa smör.



Jag hade en färdig linsgryta som jag hade i typ en halv msk buljong i och värme på. Säkert inte optimalt... Tror du lukten kan försvinna om man har i buljong från början?



Det är mer än bara kollagenet som ska vara bra och jag som äter väldigt lågt med animaliskt fett skulle vilja komma åt den biten också. :)

Det känns ju som att du behöver få i dig ganska stora mängder av buljongen för att få effekt?

Smakar/luktar det så illa hade jag hellre köpt tillskott.

Jag äter tex hyaluronsyra som eg är till häst/hund. Den är gelatinerad och jag upplever både att jag får mindre magkatarr och huden är fint återfuktad utan serum etc. Förutom att jag är bättre i kroppen värkmässigt och enklare att behandla för kiro.

Måste ju finnas sånt framtaget till människa med.
 
Det är större mängd än litegrann i en sås som man vill åt.
Men det blir det väl om man gör en gryta och slänger ned köttet med ben och allt (så som mamma och mormor alltid lagade gryta? och jag, men jag har insett att många inte verkar ha ben i.) tillsammans med morötterna och löken och ev linser om man vill ha i, om det nu ändå finns älgben så kan man väl bara låta blir att dela upp det i ben och kött innan man gör grytan.

Det blir ju garanterat mycket mer än en sked buljong i en linsgryta.
 
Det känns ju som att du behöver få i dig ganska stora mängder av buljongen för att få effekt?

Smakar/luktar det så illa hade jag hellre köpt tillskott.

Jag äter tex hyaluronsyra som eg är till häst/hund. Den är gelatinerad och jag upplever både att jag får mindre magkatarr och huden är fint återfuktad utan serum etc. Förutom att jag är bättre i kroppen värkmässigt och enklare att behandla för kiro.

Måste ju finnas sånt framtaget till människa med.

Ja alltså det verkar som att folk dricker 3-5 dl om dagen utan problem... Jag begriper inte hur det skulle kunna gå till och har väl tänkt att bara jag får i mig lite så är det bättre än inget. Det låter som du fått väldigt fin effekt! Det kanske är värt att kolla på tillskott ändå om jag inte klurar ut hur jag skulle kunna få i mig buljongen.
 
Förstår inte heller grejen egentligen, kollegorna äter kollagen på påse och brr, i kaffet, så kaffet smakar hm buljongigt på ett märkligt vis. Fungerar inte gelehallon och annat smågodis lika bra i så fall?
 
Ja alltså det verkar som att folk dricker 3-5 dl om dagen utan problem... Jag begriper inte hur det skulle kunna gå till och har väl tänkt att bara jag får i mig lite så är det bättre än inget. Det låter som du fått väldigt fin effekt! Det kanske är värt att kolla på tillskott ändå om jag inte klurar ut hur jag skulle kunna få i mig buljongen.
Fast ibland reflekterar jag över hur nyttigt någonting kan vara egentligen? I sådana mängder. Att koka ben i grytor är ju helt normalt.

Att äta en liten skål buljong som blivit gele som förrätt var väl vanligt under 1800-talet?

Men att hiva en halv liter buljong på ett bräde? Det borde ju ersätta en måltid i så fall? eller två? Man äter väl inte 5 dl soppa till middag ens?

(Tänker på en kollegas kusin som kör ett halvt kilo selleri om dagen i en juicer och välter ned och sörjer lite resten av sellerin som åker i komposten. Obalanser.)

Men hur de gör? Vissa tycker ju bara om saker som andra avskyr helt enkelt.
 
Är det alltså samma sak som benmärgsbuljong bara att man tar ben utan märg i och kokar på? Vet inte om hela vitsen går förlorad då? Eller i alla fall lite av den. :)
Nej vi använder benen med märg och allt, men att man även "smaksätter" den med örter och rotfrukter. Då blir det våran bas-buljong som vi sen kan lägga i det matiga i, ibland linser och mer rotfrukter, ibland en köttsoppa eller en ärtsoppa.
Dvs vi använder den istället för buljongtärning till matlagning, men med den nyttiga benmärgen i.
 
Men det blir det väl om man gör en gryta och slänger ned köttet med ben och allt (så som mamma och mormor alltid lagade gryta? och jag, men jag har insett att många inte verkar ha ben i.) tillsammans med morötterna och löken och ev linser om man vill ha i, om det nu ändå finns älgben så kan man väl bara låta blir att dela upp det i ben och kött innan man gör grytan.

Det blir ju garanterat mycket mer än en sked buljong i en linsgryta.

Jag lagar definitivt inte sådana grytor. 😬 Att göra grytor med köttben och allt känns väldigt långt från den maten jag är van vid att laga men det kanske skulle gå efter en liten invänjningsperiod...

Förstår inte heller grejen egentligen, kollegorna äter kollagen på påse och brr, i kaffet, så kaffet smakar hm buljongigt på ett märkligt vis. Fungerar inte gelehallon och annat smågodis lika bra i så fall?

Jaha, jag visste inte att detta var en "grej". Så vidrigt det låter med kaffet, haha!

Fast ibland reflekterar jag över hur nyttigt någonting kan vara egentligen? I sådana mängder. Att koka ben i grytor är ju helt normalt.

Att äta en liten skål buljong som blivit gele som förrätt var väl vanligt under 1800-talet?

Men att hiva en halv liter buljong på ett bräde? Det borde ju ersätta en måltid i så fall? eller två? Man äter väl inte 5 dl soppa till middag ens?

(Tänker på en kollegas kusin som kör ett halvt kilo selleri om dagen i en juicer och välter ned och sörjer lite resten av sellerin som åker i komposten. Obalanser.)

Men hur de gör? Vissa tycker ju bara om saker som andra avskyr helt enkelt.

Jag tror inte heller att det är bra att dricka 5 dl buljong, det känns väldigt överdrivet tycker jag. Men en dl i veckan hade jag varit nöjd med som någon sorts start. Tack, nu har jag fått kännedom om världens vidrigaste efterrätt! :up:
 
Nej vi använder benen med märg och allt, men att man även "smaksätter" den med örter och rotfrukter. Då blir det våran bas-buljong som vi sen kan lägga i det matiga i, ibland linser och mer rotfrukter, ibland en köttsoppa eller en ärtsoppa.
Dvs vi använder den istället för buljongtärning till matlagning, men med den nyttiga benmärgen i.

Jag förstår! Receptet jag gick efter innehöll morötter och lök och typ lagerblad eller vad det var. Så det var inte bara ben i. Sen skulle det koka typ 10 timmar. Min man tyckte inte det var så illa och kunde dricka en liten glöggmugg utan att grina illa men jag fick lov att spotta ut första lilla sippen och fick med nöd och näppe ner en liten mun. I maten hade jag mycket svårt för den där varma märg-lukten. Det luktade inte mycket men det fanns liksom där och förstörde för mig. :(
 
Jag lagar definitivt inte sådana grytor. 😬 Att göra grytor med köttben och allt känns väldigt långt från den maten jag är van vid att laga men det kanske skulle gå efter en liten invänjningsperiod...

Tja som vanligt var jag ju tvungen att googla lite nu när någon tog upp något som man stött på men inte riktigt reflekterat över. Då kom jag över detta:
https://ehdin.com/article/benmargsbuljong-for-battre-halsa/ Ehdin är ju en vanlig källa till nya dietmoden.

Nåja, men då skriver hon såhär:

Det är ingen slump att man i alla tider gjort långkok med köttbenen kvar i grytan. Inte heller är den senaste hälsotrenden, att koka egen benmärgsbuljong, något mystiskt. Det är nämligen i benen och märgen som supernäringen göms. Kollagen är oerhört nyttigt och essentiellt för att få starkare ben och leder, friskare mage, bättre syn, vackrare hår och ungdomligare hy.

– Problemet idag är att folk äter för mycket muskler (rent kött), och för lite kokta grytor med ben, skinn och andra animaliska delar, något vi gjort sedan historisk tid. Den kosten fyllde på med kollagen, vilket dagens kost inte gör på samma sätt.

Men då känns det ju lite som att gå över ån efter vatten att koka buljong för att dricka ur ett glas varje dag. Om problemet är att man har numera har för lite ben i grytan som man åt två gånger i veckan.

Så om du inte vill äta mycket kött, men vill få i dig ben, så kan du väl bara koka grytorna med lite kött på benen och mycket grönsaker och linser i, så var det klart?

Ofta tex om man köper ett gräsbetande helt lamm så är det rejäla mängder ben o grejs i förhållande till kött om man säger så.

För om det är någonting jag lärt mig av farmor och mormor, som ju levde på den tiden då man kokade ben, så är det att moderation i allt och slöseri och överdrift och att använda en del utan att använda en annan del, tex skala bort köttet från benen och bara koka benen, eller tvärtom, inte är äh grejen.

Jaha, jag visste inte att detta var en "grej". Så vidrigt det låter med kaffet, haha!

Ja jag provade såklart, brr. Då äter jag hellre gelesmågodis :D


Jag tror inte heller att det är bra att dricka 5 dl buljong, det känns väldigt överdrivet tycker jag. Men en dl i veckan hade jag varit nöjd med som någon sorts start. Tack, nu har jag fått kännedom om världens vidrigaste efterrätt! :up:

En dl i veckan låter ju inte knasigt.

Det var förrätt tror jag, Agatha Christie deckare inser jag nu, inte 1800-tal. De åt gelen liksom mellan andra rätter. Dvs tex en middag om 5 rätter med små mellanrätter, inte som efterrätt. Forfarande illa, men lite lite bättre. Efterrätten var iof lite hemsk, provade en gång, omelett med socker (och arsenik, arseniken skippade jag).
 
Förstår inte heller grejen egentligen, kollegorna äter kollagen på påse och brr, i kaffet, så kaffet smakar hm buljongigt på ett märkligt vis. Fungerar inte gelehallon och annat smågodis lika bra i så fall?
I kaffe :wtf:
Men "allt går att sälja med mördande reklam"... ;)
Istället för att äta nyttigt så ska det krånglas till med dyra ersättningar, ja ja, jag är väl gammal (igen) :p:D
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 870
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 953
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp