Benbrott på ETT (och italienare)

geting

Trådstartare
Hej!
Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att skaffa en liten sällskapsterrier, och ETT är på listan över potentiella kandidater.

Men jag har minnen av att jag någonstans läste att de bryter benen ofta eftersom de är så tunna och långa! Jag kan inte hitta vart jag läste om det, för när jag söker runt verkar det inte stå någonstans… Men har ändå för mig att det var någonting att tänka på, att de lätt bryter benen. Är det sant? Och hur ofta är ofta, om man jämför med italiensk vinthund? Har läst om italienare som bröt benen när de gjorde så lite som hoppade ner från soffan, och en så ömtålig hund vill jag inte ha. Står inte i RAS men det gör det knappt i italienarnas heller.

Har någon insikt i detta? :)
 
Hej!
Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att skaffa en liten sällskapsterrier, och ETT är på listan över potentiella kandidater.

Men jag har minnen av att jag någonstans läste att de bryter benen ofta eftersom de är så tunna och långa! Jag kan inte hitta vart jag läste om det, för när jag söker runt verkar det inte stå någonstans… Men har ändå för mig att det var någonting att tänka på, att de lätt bryter benen. Är det sant? Och hur ofta är ofta, om man jämför med italiensk vinthund? Har läst om italienare som bröt benen när de gjorde så lite som hoppade ner från soffan, och en så ömtålig hund vill jag inte ha. Står inte i RAS men det gör det knappt i italienarnas heller.

Har någon insikt i detta? :)
Jag har inte hört att det är ett lika stort problem som hos italienare. Men ETT är ju en mycket liten ras. Har bara träffat några få och de upplevde jag som mer robusta än vissa av italienarna.
 
Jag har inte hört att det är ett lika stort problem som hos italienare. Men ETT är ju en mycket liten ras. Har bara träffat några få och de upplevde jag som mer robusta än vissa av italienarna.
Ok, tack!! :) Skönt att de inte är lika sköra.

Det kan vara så svårt att hitta info om små raser, ibland känns det som om man bara får höra solskenshistorierna. Då blir jag osäker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 648
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 573
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras ska köpa hund till sommaren, har varit inne på dvärgpinscher ett bra tag men vill höra fler tips om fördelar/nackdelar även om andra...
Svar
7
· Visningar
2 109
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp