Ben remar?

TheHunted

Trådstartare
Tänkte fråg lite vad folk tycker är den bästa ben remen.

* Vanlig svannsrem
*Remar mellan bakbenen

Om ni har olika, varför?
När har ni tex: svansrem och när har ni benremmar??

Har ni era benremmar i kors eller bara runt benen?

Om man har ett täcke med bara framknäppning tycker ni man ska sätta på benremmar eller svansrem??

Tacksam för svar (skulle vara kul att veta)

Sv: Ben remar?

När jag har benremmar så är de ALLTID korsade annars är de inte till någon hjälp.

En av mina hästar får panik om jag skulle använda benremmar så på henne har jag bara svansrem fast längre ner. Fäster den i ringarna till bensnörena.

Allt beror på hur täcket är konsturerat. Är där benremmar så använder jag dem.

Jag använder bensnörena om det finns några sånna. Knäpper först den ena runt bara benet, sen trär jag den andra igenom den första benremmen och knäpper på sin sida. Så de liksom ligger i kors, men båda snörena knäpps på respektive snöres sida. Förstår du? :D

På utetäcke och stalltäcke vill jag ha både mag-gjordar och bensnören. På svett-täckena är jag inte så petnoga. Har ett med dubbla bogspännen, och ett svanssnöre, men jag är väldigt noga med att han inte får ligga / rulla med det täcket på. Sen har jag ett annat, med bogspännen, kryssgjordar och svansrem. Det slänger jag på honom när han ska få gå i hagen och torka.

Men jag använder aldrig täcken utan vanliga gjordar. Har täcket inga gjordar sätter jag alltid på en täckesgjord.

Benremmar är ett stort plus! För att inte säga nödvändigt. ;)

Bara svansrem kan funka på ett täcke som bara ligger på kortare stunder, typ ett svettäcke. Eller på ett utetäcke med bra passform på en stillsam häst...

På ett täcke med enbart bogknäppning syr jag på benremmar (köper lösa remmar och syr på ringar på täcket att fästa dem i), åtminstone om jag ska släppa hästen lös med det på i boxen eller dylikt. Ska jag bara ha täcket som svettäcke eller "promenadtäcke" behövs kanske inga benremmar.

Jag brukar trä remmarna i genom varandra, dvs jag knäpper vänster bensnöre på vänster sida, och trär sedan höger snöre igenom det och knäpper det på höger sida.

Det beror på hur täcket är konstruerat, vilken passform det har osv.

Men jag tror att det är så, att på alla utetäcken jag har så är det benremmar. Jag korsar dessa, annars så har dom ju ingen effekt alls egentligen. Men ibland har det hänt att vid fint väder har min häst kunnat gått ute i hagen med kompisarna (och dom kan det vara rejält krut i, mellan varven!) med typ svettäcke med bogspännen ev. kryssgjordar eller enkel täckesgjord samt svanssnöre. Och ändå så sitter täcket bra på plats, när man ska hämta in henne igen. Så jag tror att passformen på täcket har störst betydelse. Sedan är det nog individuellt hur vida du väljer bensnören eller svanssnöre. Men bensnören är väll att rekommendera, som sagt - om man har en häst som springer runt, stojar, busar osv. mycket. Men passformen är ändå viktigast.

Sedan är det väll allra vanligast, när man köper ett utetäcke (regn, fodrade, vinter osv.) att dessa är det i regel bensnören på. Svanssnören är väll däremot ett vanligare förekommande på typ svettäcken (bomulls, ylletäcken osv.) och lite mer "fintäcken", för det ser ändå snyggare ut (tycker jag i alla fall) och så är det väll inte lika vanligt att man använder svettäcken mer än just då hästen är svett, efter ridning och inga längre perioder som under t.ex. utevistelsen i hagen.

Senast ändrad:

har bara svansrem skulle ALDRIG sätta på ett täcke med benremmar, spec. inte i hagen och korsade.. leker dom och täcket hamnar på sniskan går det å skaver på insidan av bakbenen och kan bli riktigt fula sår..
tycker det räcker gott och väl med endast svansrem!

Jag har elastiska benremmar i kors, men oftast bara svansrem, tycker det funkar precis likabra + att det är mindre skaderisk.

Har benremmer på 1 täcke (unghästens regntäcke) og knäpper de som under her!
Knäpper först den ena runt bara benet, sen trär jag den andra igenom den första benremmen och knäpper på sin sida. Så de liksom ligger i kors, men båda snörena knäpps på respektive snöres sida.

Ellers har jeg bare svansrem på alle täcken. knäpper dem i benremmenes ringer bak.

Brukar använda mest korsade benremmar, men på mitt gamla Bucas-regntäcke räcker det gott och väl med svansrem, det ligger jättebra och still på hästen ändå :bump:

I stallet har jag bara svansrem, oroar mig annars för att han ska få in bakbenen i benremmar när han ligger ner. Det är även kryssgjordar på det täcket.
Ute har jag nästan alltid benremmar, fastsatta som tigertofflan sa: "Knäpper först den ena runt bara benet, sen trär jag den andra igenom den första benremmen och knäpper på sin sida. Så de liksom ligger i kors, men båda snörena knäpps på respektive snöres sida."
Har så på alla täcken utom det lättaste regntäcket.

Vilka här:

tar det högra bensnöret till den vänstra ringen och det vänstra bensnöret till den högra ringen

och vilka tar

Knäpper först den ena runt bara benet, sen trär jag den andra igenom den första benremmen och knäpper på sin sida. Så de liksom ligger i kors, men båda snörena knäpps på respektive snöres sida

Varför gör ni just så och vad har det för nytta

Jag gör som ditt förslag nr två för att de då fungerar som det är tänkt att de ska fungera dvs täcket dras automatiskt rätt om det t ex hamnar på sned när bensnörena sitter så. Elastiska bensnören fattar jag inte vitsen med.

Pollen har både och bak. En som går från ena sidan, till andra sidan om svansen och två som går i kors!

Jag brukar ta bort alla bensnören och sätta dit en svansrem, elastisk med plastslang över. Lätt att hålla ren, bara att dra av med en svamp. Har provat det på flera modeller av täcken och dom sitter lika bra som med bensnören.

jag använder inte bensnören på täckena till mina hästar, om det finns så tar jag bort dem. har bara svansrem.

bensnören i kors är det bästa om man nödvändigtvis ska ha bensnören, jag har svansrem på de flesta av mina täcken

Tigertofflan skrev:
Jag använder bensnörena om det finns några sånna. Knäpper först den ena runt bara benet, sen trär jag den andra igenom den första benremmen och knäpper på sin sida. Så de liksom ligger i kors, men båda snörena knäpps på respektive snöres sida. Förstår du? :D

Så gör jag med :D

Allra bäst sitter täcken med en riktig svansrem tycker jag. alltså den sorten som knäpps vid svansroten. tyvärr finns de nästan inte alls på täcken nuförtiden. Med en sån knäppt kan täcket inte åka på snedden alls. Synd att det inte finns längre.
Benbanden knäpper jag alltid runt benen, men drar "den ena genom den andra."

har helst bensnören i kryss mellan bakbenen på utetäcken och svansrem på ridtäcken, innetäcken spelar det ingen större roll på.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: MissFideli
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring