Ben problem! Kota som ej "kliver igenom" och lite mer...

G

GreenSourz

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :)

En häst som plötsligt blivit halt och inte kliver igenom kotan när den går. Det är svårt att förklara riktigt, men om den normala kotan böjer sej bakåt så går hästen för tillfället haltande fram och sätter ner hoven, men inte så mkt att kotan "går igenom". Benet är rakt och så även kotan. (Ett bakben)
Detta kom plötsligt och den går endast i hagen och blir riden då och då och vid dessa tillfällen lugnt riden, endast skritt och lite trav pga tidigare hälta innan sommaren. (Ett annat ben och en annan historia, :cool: tar den längre ner)
Hästen var väldigt stel och halt när den hittades i hagen. Då låg den ner.
Men när vi gick fram till hästen så reste den sej men var ovillig att gå. Kollades igenom, hittade inga skador på benet. Ingen egentlig svullnad men ömmade runt kotan.
Dock snurrade den runt när vi skulle smörja in den med salva. Det verkade vara okej för hästen.
Sen lockades den med (gick alltså frivilligt utan grimma) en längre bit i hagen och till en början gick den haltande och väldigt sakta ett långsamt steg i taget. För att sedan gå på i rask takt. Dock med det problemet jag skrivit tidigare. Den klev inte igenom kotan. Men den gick på med öronen spetsade framåt.
Den ställdes i en hage ensam för att dom andra hästarna ej skulle kunna jaga den eller att den skulle behöva springa undan.
Där gick den runt och betade fridfullt och rörde sej ganska mycket. Men utan att trampa igenom kotan.:mad: Visst verkade det göra ont men inte så fruktansvärt som det först såg ut och det verkade bli bättre och bättre när den rörde sej runt i hagen.
Avvaktar med veterinär i alla fall något för att se hur den ser ut i morgon.

Hästen har tidigare i princip hela dess ridna liv varit snubblig, den kan ibland sätta ner benet på framsidan av kotan istället för att kliva fram ordentligt och sätta ner hoven först. (benbenen) och fram kan den snubbla till bara sådär trots att man går på tex en gräsväg utan knölar eller gropar. Detta händer inte jätte ofta men tillräckligt ofta för att man skall fundera varför. Jag har aldrig varit med om detta tidigare och vet därför inte vad detta kan bero på eller om det är ett tecken på något. Eller helt enkelt bara för att hästen är lite speciell.:crazy:
Den har gått mycket på plan mark tidigare och man har haft lite känsla av att den kanske inte var så van att gå i kuperad mark. Men nu när hästen gått i kuperade hagar så tycker man den borde blivit bättre på lyfta på sina fötter för att inte snubbla.

Skall förtydliga att hästen går på plan åkermark nu när detta inräffat. Hästen är ej igång pga det jag nämnde tidigare som var en blödning i en framhov. Troligen något den klivit på i hagen som skapat en blödning då den inte hade sulor. Detta är läkt och ordentligt kollat av veterinär.

För övrigt är detta en frisk och stark häst. 6 år gammal.
Aldrig varit halt förutom hovböld/blödning i hoven och en sträckning i hagen i vintras.
Är väl för dagen överviktig då den gått på bete och som sagt inte blivit riden mer än sporadiskt sista veckorna.

Man blir fundersam vad detta kan vara och jag vill gärna höra om någon annan har några erfarenheter.
 
Sv: Ben problem! Kota som ej "kliver igenom" och lite mer...

Verkligen ingen som har några erfarenheter av något liknande?
 
Sv: Ben problem! Kota som ej "kliver igenom" och lite mer...

Det låter väldigt mysko för mig, jag har i alla fall inte sett en häst röra sig så. Min egna har en ganska allvarlig senskada, men hon trampar fortfarande igenom med kotan och visar sin hälta genom att inte belasta benet för mycket helt enkelt.
Antagligen så är det väl bäst att åka till kliniken, det går inte att säga så mycket genom internet tyvärr.
Hur ser det ut idag?
 
Sv: Ben problem! Kota som ej "kliver igenom" och lite mer...

Hästen är mkt bättre går utan att halta, men man märker av det när den vänder sej om på bakdelen. Då "knäar" den. Något svälld, men ömmar inte vid beröring. Jo kliniken är väl det som gäller. Men hur som helst kan det vara intressant att se om någon känner igen några symptom. Även på det jag skrev ang hur den ibland sätter ner kotan ist för hoven och snubblingar osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
13
· Visningar
580
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 001
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp