N

NaddeKarlsson

Jag har några frågor angående belsyning i stallet.

I stallgången och i boxarna måste man ha F - D märkta armaturer?
I foderkammaren måste det bara F - D märkta armaturer där med?

Men som i sadelkammare och fikarum måste man väl kunna ha "vanliga" armaturer??

Jag har sett många som har ljusstakar i fönsterna liksom innanför gallret får man ha det??

Tacksam för svar!!

Sv: Belysning

Det enda jag vet om belysning är att det är lika dammigt i stall, foderkammare och sadelkammare så samma typ av skydd måste finnas. Det är väl brandrisken som avgör har jag förstått det som.

Vid nyinstallation av lysrör ska de vara av ett visst ip-nummer. Kommer inte ihåg om det var 50 någonstans, vågar inte säga säkert. Men någon annan vet säkert.

Spotlights är förbjudna i stall efter vad jag förstått, de blir så hemskt varma.
Vad gäller andra lampor vet jag inte riktigt vad som gäller, men det ska vara skyddsglas och inte för stark lampa.

/M

Du måste ha minst IP44 i ett häststall. Den första siffran står för beröringsskydd den andra för dammtäthet.

Nästan rätt, så här är det.

Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät

Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.).
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten. Se tillverkarens råd.

Du måste ha minst IP44 i ett häststall. Den första siffran står för beröringsskydd den andra för dammtäthet.

De som ställer krav är ofta försäkringsbolagen. Länsförsäkringar tex hänvisar till Lantbrukets brandskyddskommite och där rekommenderas minst IP54 i häststall. Det står rekommendeation men i praktiken gör Länsförsäkringar det till ett krav.

På sidan 9 här står om belysning
http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Här är hemsidan för lantbrukets brandskydd
http://www.svbf.se/index53.asp

Jag har några frågor angående belsyning i stallet.

I stallgången och i boxarna måste man ha F - D märkta armaturer?
I foderkammaren måste det bara F - D märkta armaturer där med?

Men som i sadelkammare och fikarum måste man väl kunna ha "vanliga" armaturer??

Jag har sett många som har ljusstakar i fönsterna liksom innanför gallret får man ha det??

Tacksam för svar!!

En sak till om det är lysrörsarmaturer ni sätter in.

Man skall ha säkerhetständare och inte vanliga glimtändare. Säkerhetständare tillåter inte lysrör att stå och blinka. Just blinkande lysrör är en stor brandrisk.

Lysrör är väldigt temperaturberoende. Ett vanligt lysrör ger mycket ljus vid +35 grader. Vid 0 grader är ljusflödet ofta bara 40% av max och vid -20 grader ibland bara 10% av max! Det finns speciella lysrör för kalla utrymmen. Vill man ha ljust vintern igenom i ett kallstall så skall man använda dessa!

*kl*

I och med de nya föreskrifterna för hästhållning som trädde i kraft i Augusti så blev LBK´s rekommendationer tvingande och är numera att betrakta som "lag".

Foderutrymme och stall måste alltså hålla minst IP 54, lysrörsarmaturer ska vara försedda med EF-don eller säkerhetsglimtändare, tåla ljusbågar.

Elkablar ska vara metallskärmade (EKLK t.ex.), förläggas gnagarsäkert och stallet ska skyddas av jordfelsbrytare.

Listan kan göras ännu längre, men du kan beställa hem eller ladda ner broschyr om elsäkerhet i lantbruksbyggnader från LantbruketsBrandskydssKomitté på svbf.se

Om du lejer in en elektriker så är det alls inte säkert att han/hon vet vad som gäller för lantbruksbyggnader.... vilket innebär att DU måste veta vad som gäller när du beställer jobbet :eek:.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 952
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar