Belysning på vagnen

N

Nora

Igår när vi var ute och körde blev det rätt mörkt och ingen lampa hade vi. Vi började fundera vad för lampa man ska ha. Vi vill ha en som lyser upp en bit framför, typ strålkastare (inte bara ett litet ljus så man syns), men hur löser man det på vagnen?

Vad använder ni för belysning nu när det börjar bli mörkt? Några tips på var man kan köpa?

Sv: Belysning på vagnen

Jag har strålkastare monterade på rockarden vintertid.
De sitter en på vardera sida och det blir ett jättebra sken av dom!

Lite läskigt kan ju en del hästar tycka av skuggorna som blir.

Tyvärr går dessa enbart med ett bilbatteri som jag har kopplat dom med. Batteriet i sig kanske inte tar så stor plats men det känns lite otympligt att ha den i kassen eller brevid sig.
Har inte kommit på någon bättre lösning dock.

På giggen kan batteriet ligga jättekäckt därbak..men hur ofta kör man med den i vintermörkret...:smirk:

Ska skaffa mig en digitalkamera så att jag kan lägga in bilder någon dag..önska mig en i julklapp av tomten kanske.

Lite OT..om man har en sådan kamera, då behöver man väl ett speciellt program som gör att man kan lägga in bilderna i datorn..får man med det när man köper kameran oftast lr..?

En dinosaurie från Kritaperioden vid namn Trygg

Nora;Vad använder ni för belysning nu när det börjar bli mörkt? Några tips på var man kan köpa?[/QUOTE skrev:
Jag har satt cykelbelysning på rockarden - inte helt perfekt ur upplysningssynpunkt men en klar förbättring jämfört med inget lyse alls... och enkelt att montera och billigt att köpa :) men ska man köra när det är RIKTIGT mörkt är det kanske inte optimalt. Jag har mest lysena för att bli sedd, men lite för att se själv också. Hästen verkar inte bekymra sig om mörkret däremot så jag antar att hon ser bättre än jag i mörker.

jag har ju mopedlampor på min vagn, och drivs av ett 6 volts batteri. det är stort som en halv tegelsten bara och finns på clas ohlsson uppladdningsbart. Lyser så man ser dikena och precis framför hästen.
Glöm inte bakljuse.

Trygg: ja det följer med en cd skiva med drivrutiner till kameran. Du bör även skaffa programet Photoshop så du kan redigera, klippa och ändra storlek på dina bilder.

Igår när vi var ute och körde blev det rätt mörkt och ingen lampa hade vi. Vi började fundera vad för lampa man ska ha. Vi vill ha en som lyser upp en bit framför, typ strålkastare (inte bara ett litet ljus så man syns), men hur löser man det på vagnen?

Vad använder ni för belysning nu när det börjar bli mörkt? Några tips på var man kan köpa?

Hej! jag har extra lampor till bil fastmonterade på skacklarna (en på varje sida) och dom drivs med ett bilbatteri som jag har i en låda vid fötterna, funkade väldigt bra förra vintern, ska dock montera dit dom i gen, mia

Fasiken, det lät ju kanon med det lilla batteriet. Ska kolla upp det!

Aha, photoshop..det är därför dina hästar och selar alltid ser så "bra" ut här inne då!;) :D ;)

Tack för upplysningen säger Dino..som i mitten på 90-talet var grafikerlärling på en reklambyrå.
På den tiden var det lite mer klippa, klistra och björnlim innan tryckeriet satte igång :D :D :D

Vart tog Coral Draw och Mac vägen liksom..?

haha.. vadå "bra" ? De ser väl BRA ut!?? :p
Det är klippa o klistra tekniken fortfarande så du är snart ikapp!

Letade efter din moppebelysning på nätet men hittade den inte... har du något bra sökknep?

mina lampor underst, och mer positionsljus på shettisens lampor. God Jul i förskott förresten!

Mina lyser inte så bra fram, bara fram till hästen och lite åt sidan så man inte kör i diket. Jag skulle skaffa lite kraftigare lampor om jag fick välja igen. Jag tror det är 15 watts bara. Såna små man har till bakljuset på bilen typ.
batteriet är köpt på clas ohlsson med laddare till. Håller 4-5 dagar i -20 och kostade nog totalt ca 500:-

Glöm inte en bra pannlampa, om något händer och man måste gå av, då är det toppen med pannlampa.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för bilderna! Jag har ju inte så långt till Clas Ohlson så jag får väl parkera rumpan i bilen och åka och titta vad de har. Har bett pappa (som är elektriker :love: ) att fundera lite också för jag vill nog ha mer ljus än så. Jag jobbar nästan alltid till fem så jag är ute i stallet vid sextiden och hela vintern är det MÖRKT så dags så om jag skall kunna träna hästen under veckorna, vilket jag vill, så behöver jag bra ljus!

Pannlampa är guld värt! Jag har just satt fast min på hjälmen (lindat remmarna genom "öronremmarna" så att den sitter ordentligt och där får den nu sitta till dess björnarna och igelkottarna kommer fram igen! Oavsett om man skall köra eller rida är det alltid bra att ha en lampa med sig, det går dessutom så j-la fort när det börjar mörkna...och har man då långt hem så är det fiffigt att ha åtminstone en lampa med från början!

Mekonomen är min favvoaffär!
Kör med Talmus 21watts backlampor (2st) och ngn enklare röda lampor bakåt, typ gammal traktor, givetvis har jag ett 12volts bilbatteri som driver det hela, räcker i många kvällar. Har det monterat både på släde och vagn den mörka årstiden. Sambon har en riktigt kraftig orienteringslampa av värsta sort. Vi var ute i lätt snöfall, jag körde min häst först, när vi pausade skulle jag haft kameran, för konturena av hästen, snön och ångan av henne hade definitivt tagit ngn sorts fotopris, om man kunde skanna av min näthinna, för bilden är inbränd för överskådlig tid...:cool: :D
(6:e dagen med Arnold...)

Jag är nog också inne på någon form av bilbatteri och bra ljus... skall se om pappsen kan komma ut till stallet i helgen och titta om det låter sig göras!

Körde en sväng i går kväll med min cykelbelysning, en lampa framåt och två röda bakåt och så en rejäl pannlampa och det funkade ganska bra men mer lyse skulle definitivt vara att föredra. Tjejen som red med mig hade lite kul åt den stora "skuggrumpa" som jagade henne hela turen bara för eftersom lyset sitter på vagnen blir hästrumpan en stooooor skugga bara!:rofl:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Kakis
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård