belöning?

S

slayer

Hur belönar ni era hästar? Min tjej är lite rädd för att bli omklappad... Vet inte (och kan inte ta reda på...) om hon blivit slagen förr. Hon Kommer från ett hem där hon bara var undanstoppad så jag vet inte om det har hänt att hon blivit slagen, men det känns så. Hon stirrar med ögonen om jag klappar henne. Morötter älskar hon ju, men blir så fokuserad på dom om hon blivit belönad. Hon nafsar. Hur ska jag göra?
 
Sv: belöning?

använd rösten? stryk henne på halsen (om hon låter dig göra det) istället för att klappa om henne.... samtidigt som du säger "braaaa" eller "duuuuktig gumma" eller vad det nu är du vill få fram :p

kolla vad hon accepterar att du gör utan att bli stollig.. du vill ju inte skrämma henne.. men jag tror att om du börjar med att mjukt stryka henne på halsen .. så efter ett tag kommer du säkert att kunna klappa henne med.. när hon inser att DU inte kommer skada henne.. tar tid att bygga upp förtroende..

och så givetvis, som i alla andra trådar med hästar som beter sig "märkligt" - kolla så att hon inte har ont!
 
Sv: belöning?

Höj ej handen när du tänker smeka henne, utan börja nerifrån, långt ner på bogen.
Stå ej heller framför henne.

Alla individer tycker inte om att bli "ryggdunkade", utan vill ha en lätt smekning som du gör med katten
 
Sv: belöning?

Jag ger aldrig, eller åtminstone mycket sällan godis som belöning!!
Möjligtvis i krubban isf, men det är ju sällan hästen "behöver" någon belöning i boxen...:smirk:

Gillar inte heller att klappa om hästen så det smäller i halsen, det känns inte riktigt som att det är skönt?:confused:

Jag kliar några tag i mankammen, stryker hästen över halsen och/eller använder rösten, det brukar räcka väldigt bra. :)


Har du en häst som nafsar ska du definitivt inte ge godis!! Tala även om för andra i stallet att godisförbud gäller för din häst.:cool:
 
Sv: belöning?

Jag brukar klia vid manken, och prata mjukt vid rösten.. Fungerar utmärkt på min häst :D
 
Sv: belöning?

Hur belönar ni era hästar? Min tjej är lite rädd för att bli omklappad... Vet inte (och kan inte ta reda på...) om hon blivit slagen förr. Hon Kommer från ett hem där hon bara var undanstoppad så jag vet inte om det har hänt att hon blivit slagen, men det känns så. Hon stirrar med ögonen om jag klappar henne. Morötter älskar hon ju, men blir så fokuserad på dom om hon blivit belönad. Hon nafsar. Hur ska jag göra?

Jag håller med föregående :idea: Öva med att klappa (läs: mjukt smeka) henne över hela kroppen... Accepterar hon detta? Är det nåt ställe hon inte gillar så börja klappa runt omkring och närma dig försiktigt så kommer hon så småningom att vänja sig. Trötta inte ut med att hålla på för långa stunder. Om du håller på så lite varje dag så kommer hon säkert att upptäcka att det faktiskt är skönt! När du berömmer så klia o klappa lugnt och mjukt på nåt ställe hon tycker om.
 
Sv: belöning?

Dotterns häst tyckte inte heller om att man klappade,borstade,stod nära eller överhuvudtaget hade någon form av kontakt med henne i början.Vi tog det bara lugnt med henne och använde mycket beröm i form av ord och kroppsspråk.Nu två år senare har hon inget emot att kela och gnäggar alltid när man kommer.Hon har slutat få panik och resa sig på bakbenen,lyfter snällt på hovarna och är lugnet själv vid ridning,även tömköra går bra men vid själva inkörningen funkade det inte alls med medhjälpare vid släpan hon flippar ur och reste sig så fort dom kom upp vid hennes sidor för att hålla i repen som går från släpan.:confused:
 
Sv: belöning?

Har också haft svårt att få klappa min häst, men så tittade jag på en dvd med Pat Parelli, och där talar han om hur stoet hanterar sitt föl.
Det är ju inte fråga om att "dunka" då, utan att mjukt stryka uppifrån o ned med handen, i ett tempo som överraskade mig. Säkert två strykningar per sekund (120 i musikterminologi).
Efter att försiktigt ha strukit allt närmare de zoner hon var ovillig till, så kan jag nustryka henne överallt, och hon njuter av det.
Misstänker att hon blivit slagen tidigare, men vet inte.
Har alltid tyckt illa om att bli "dunkad", det känns som något som okänsliga män kan få göra på varandra, fast helst längre ned än de brukar...
 
Sv: belöning?

Känner du till "seven games"? Den första av dom sju lekarna går ut på just beröring.
Jag fick för ca 1 månad sen hem en foderhäst som sällskap till min egna och hade samma problem.
Jag fick knappt röra honom och misstänkte också att han blivit slagen..
Men jag lekte beröringsleken med honom och nu får jag ta på honom precis överallt. Har avancerat till att använda en plastpåse nu, lite läskigare, men det går!
Min egna häst har jag lekt med lite längre och honom kan jag linda in i en presenning nu! :)
 
Sv: belöning?

hmmmm 7 games... fler som nämnt det i andra trådar.. låter intressant :p

häst i pressening? :eek: haha.. inte illa :)
 
Sv: belöning?

Tack alla för era svar. Säger det igen. EN SÅN BRA SIDA!!!


Tack

Slayer
 
Sv: belöning?

min var oxå lite rädd för "närkontakt"...
rösten rösten och rösten som många redan sagt! Klappa på bogen/manken osv... närma dig "målet" sakta :)

jag gillar å pussa hästen på mulen, och det TVÄRVÄGRAR min, mest för att det var alldeles för nära som hon ville släppa in någon!
Men nu, 2 år senare kan man pussa på sidan av mulen...ok, "töntigt problem" men det handlar ändå i slutändan om att lita på människor.
sen var min rätt illa i kroppen länge (har kvar sviter om man säger så) så jag måste massera å köra liniment innan ridning, och det är ju beröring = kommer varandra närmre + att hästen gillar massage!

så, umgås med närhet och använd rösten i samband med klappar osv!!!

hoppas det går bra!! :)
 
Sv: belöning?

Just det här med klappandet ("ryggdunkandet") är faktiskt inte något som hästar uppskattar naturligt. Klappandet förekommer inte mellan hästar - de kliar och gnuggar på varandra.
Det är vi människor som genom att använda klappar i kombination med kliande, godis, röstberöm och andra sätt att ge positiv respons som lär hästen att en klapp innebär en belöning.

Att din häst reagerar med misstänksamhet på klappande behöver alltså inte betyda att den har blivit slagen. Hon kan lika gärna vara ohanterad, eller så har tidigare ägare använt andra sätt att visa uppskattning.
 
Sv: belöning?

Rösten använder jag JÄMNT vare sig jag är i paddocken eller iskogen, pratar, nynnar, muttrar smackar, *whoahhh-ar och morrar... :angel:


Dessa belöningar varierar jag mellan
  • En enkel övning som damen är expert på, när vi lyckats med en svår övning.
  • Lätta på inner tygel och stryka lätt på halsen
  • Klia på manken
  • Skritta ett varv då och då på lång tygel
  • Hoppa av ett par hundra meter hemifrån och lättar på sadelgjorden och leder sista biten hem.
 
Senast ändrad:
Sv: belöning?

Jag använder mycket lugn röst, klappar/stryker, ger lite eftergift på tygel/stryka lite på halsen, en liten godisbit efter pass ibland=) Slutar när det går som bäst etc. Sen berättar jag ju självklart att de är bäst också...;):angel:
 
Sv: belöning?

Det går redan jättebra. Vi har kommit varandra mycket närmre bara genom första leken i 7 games. på bara några dagar står hon stilla i gången, nafsar inte efter morötter, tillåter puss på mulen, och verkar gilla att jag kliar henne på halsen och i pannan. hon sparkar inte när det kittlas... en sån super häst jag har köpt...
Ok, visst kommer det att bli bakslag men just nu fungerar det toppen mellan oss. så nu tänker jag njuta!Hon verkar till och med ta in min röst.

tack alla för era svar.

mvh
Slayer
 
Sv: belöning?

Jag belönar genom eftergift (som är den självklaraste och mest exakta belöningen) samt genom röstlöge. Aldrig med godis.
 
Sv: belöning?

Många "klappar" på sina hästar men ... Testa det på dig själv..
Jag var själv en "klappare" innan tills jag träffade Jörgen Schwartz och var hemma hos honom ngra ggr och drack varmt te och bara satt och lyssnade ...

Smek din häst och beröm med mjuk röst. Som han sa..

Sök på Jörgen Schwartz och läs lite om honom .. Han ÄR helt OTROLIG!

Tjingeling...:banana:
 
Sv: belöning?

Det går faktiskt att lära en häst att klapp betyder att den gör rätt med. samma princip som när man "klickar" in med klicker eller lär in ordet "bra". Men då kravs att man fullföljt inlärnings processen på det man vill använda sig av. Och att man gör det i rätt ögonblick, vilket inte är helt lätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp