Belöning åt fd fånghäst

Carolus_Rex

Trådstartare
Hej

En av mina hästar som har haft fång för ca ett år sen.
Hon longeras och rids flera ggr i veckan och har bra hull och ingen övervikt.

Dock iom att hon är en shettis så har hon ju ett väldigt bestämt humör och blir lite sur ibland när hon inte vill. Som vanligt mao :D:D Men jag skulle vilja få råd och tips, alltså RÅD och TIPS, på vad man kan använda som belönings "godis"? om det finns nåt dvs.

Sv: Belöning åt fd fånghäst

Måste du ge godis alls?
Beröm med rösten och en klapp i stället, det duger lika bra!

Mina hästar får aldrig några godsaker, mer än möjligen några nedfallna äpplen utkastade i hagen....

Dock iom att hon är en shettis så har hon ju ett väldigt bestämt humör och blir lite sur ibland när hon inte vill.
Det där har INGET med rasen att göra, utan enbart uppfostran! Var tydlig med vad du vill att hon ska göra och ge henne inga andra alternativ.

Ja iom att jag bad om tips och råd om att ge godis så var min intention att göra just detta. Annars hade jag nog frågat OM man skulle ge godis eller inte.

Om nu shettisar inte skiljer sig från andra raser så undrar jag faktiskt varför så många hela tiden nickar instämmande och skrattar till när man pratar om envisheten och kommer med kommentarer som " Ja du. Hon/han är ju en shettis"

Fast du kanske vet nåt som inga andra vet?

För att allt för många shettisar är dåligt uppfostrade då det mestadels är barn sö hanterar dom. Och många glömmer bort att det är en stor häst i en liten kropp...likadant kan man beskåda i hundvärlden. Småraser får sällan den uppfostran de skulle behöva.

Stämmer till viss del men dom är enviiiiiiisa också:) Och det tycker jag är rastypiskt. Sen kan man aldrig lämna över uppfostran på barnen, men nu verkar det ju som TS inte har gjort det om jag uppfattat saken rätt?

Min förra ponny fick en näve pelleterat kraftfoder som belöning efter ridning, Krafft Grund, vilket han åt i vanliga fall också. Ibland fick han istället en mindre morotsbit.

Apropå hundvärlden, där finns många raser med många rastypiska drag, terriers har generella särdrag liksom schäfer etc. etc. Har sett många ouppfostrade stora hundar liksom små hundar, dock håller jag med om att många kan vara slappare mot småhundar då dom i större utsträckning ses som "bebisar"
Sorry TS, helt OT...

En liten mängd klarar de definitivt av, vilket även veterinären också höll med om. Runt en fjärdedels morot om dagen är inga problem.

RågRut knäckebröd kanske? Beror ju på hur känslig ponnyn är men när jag ska fjäska för mina (varav den ena en fångis som inte är särskilt känslig) kan jag ta såna och bryta upp i rutorna. Rutorna är ju pyttesmå nog att det kanske räcker med ett 10-tal rutor. Morot kan du ju också dela upp i väldigt små skivor. Jag tror att det ofta inte är själva innehållet utan mängden vi stoppar i dem som kan spöka.

Min fångis får alltså saker som hon verkligen inte borde äta men inte särskilt ofta och mycket.

Till min ponny fick jag för veterinären ge Happy Hoof från Spillers som belöning vid träning. Nu fnyser han bara åt det när jag erbjuder honom det (jag har alltså en del kvar som jag inte vet vad jag ska göra med), men enligt veterinären skulle det vara okej. Linfrökaka skulle också vara okej att ge.
Annars kan du ju ge det som annars ges i krubban, om ponnyn får något i krubban. Min äter gladligen mineralerna som godis, så det mesta funkar.

Happy hoof är verkligen inget bra foder till en fånghäst. Kan skriva varför sen då jag inte sitter på mobil.

Eftersom att det är "socker" som är problemet för en fånghäst så kan man titta på Glykemiskt Index.

Rå morot har ett lågt glykemiskt index (16-22) och är därför mycket bra godis till fånghäst.
Medan knäckebröd har ett ganska så högt GI (95-100) och därför inte är bra alls.

Man får tänka "diabetiker" så hamnar man rätt.

Just nu så är återväxten på betet fånghästarnas fiende Nr1.
Det korta späda gräset är fullproppat med socker.

Du får gärna berätta sen varför Happy hoof är dåligt att ge en fånghäst?

Jag skrev vad veterinären sa till mig. Det var OK från veterinärens sida att ge lite pellets som belöning (alltså inga mängder utan kanske 10-15 pellets/dag som max vid t.ex. trickträning).

För att allt för många shettisar är dåligt uppfostrade då det mestadels är barn sö hanterar dom. Och många glömmer bort att det är en stor häst i en liten kropp...likadant kan man beskåda i hundvärlden. Småraser får sällan den uppfostran de skulle behöva.

Shetlandsponnyer är envisa, det är många småraser som är envisa, och egensinniga. De protesterar gärna när de inte får som de vill. Min gör också det och då är han hanterad av vuxna, fram tills nu när äldsta tjejen som rider en dag i veckan är såpass gammal och duktig att hon kan leda honom till och från hagen själv. Shetlandsponnyn har ett lätthanterligt men något egensinnigt temperament...

Shetlandsponnyer är envisa, det är många småraser som är envisa, och egensinniga. De protesterar gärna när de inte får som de vill. Min gör också det och då är han hanterad av vuxna, fram tills nu när äldsta tjejen som rider en dag i veckan är såpass gammal och duktig att hon kan leda honom till och från hagen själv. Shetlandsponnyn har ett lätthanterligt men något egensinnigt temperament...
NEJ! Shettisar är inte ett dugg mer envisa än några andra raser. Förutsatt att man redan från början hanterar dem som HÄSTAR och uppfostrar dem konsekvent. Problemet är att många glömmer just den biten, kanske för att de tycker att de är små och söta. Och DÅ tar intelligensrn över hos dessa små smarta ponnyer, som snabbt lär sig att de inte behöver göra som de blivit tillsagda. Jag har fött upp drygt 20 och ägt ytterligare nästan lika många shettisar och INGEN v dem har varit annatn ouppfostrad, som gått att åtgärda.
Och man löser inga uppfostrings- eller hanteringsproblem genom att ge hästen godis!

NEJ! Shettisar är inte ett dugg mer envisa än några andra raser. Förutsatt att man redan från början hanterar dem som HÄSTAR och uppfostrar dem konsekvent. Problemet är att många glömmer just den biten, kanske för att de tycker att de är små och söta. Och DÅ tar intelligensrn över hos dessa små smarta ponnyer, som snabbt lär sig att de inte behöver göra som de blivit tillsagda. Jag har fött upp drygt 20 och ägt ytterligare nästan lika många shettisar och INGEN v dem har varit annatn ouppfostrad, som gått att åtgärda.
Och man löser inga uppfostrings- eller hanteringsproblem genom att ge hästen godis!

Min shettis är uppfostrad och hanterad - som jag skrev - av vuxna. Men får han chansen så tar han den. Även med mig, som haft honom i snart 6 år (4/9 är det 6 år). Jag har alltid hanterat honom som en häst och inte som en leksaksponny, med allt. Men liktförbannat är han mer envis än de hästar och ponnyer jag haft kontakt med under de snart 15 år jag hållt på med hästar när han sätter den sidan till och tar alla chanser han kan för att slippa göra något som är jobbigt eller som han inte vill göra. Han är inte ouppfostrad. Han är envis.

Hur vet du att TS inte ska trickträna sin ponny och därför vill belöna ponnyn? ^^ Eller klicka in ponnyn? TS ville ha det som belöningsgodis och det kan innebära olika saker.

Jag hade gett linfrökaka som godis. Ofarligt och till och med bra för fånghästar och mycket gott i de flesta hästars munnar :d Ge inte för mycket bara utan håll dig till någon dl eller max två om dagen till en liten shettis.

Min mest besvärliga häst någonsin var en Islandshäst som var "Trädgårdsuppfödd".
Islandshästar anses ju allmänt som lätthanterliga.
Men det är egentligen uppfödningen som gör det.

Jag tror att shettisar ofta är just "Trädgårdsuppfödda" och att problemet ligger där.
De har redan hamnat fel under sina första 6 månader och då lärt sig att ta över.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 396
Senast: Jadzia
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 333
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka