• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hampus
  • Startdatum Startdatum
H

Hampus

Hej!
Jag vill veta om det finns någon som vet hur hästar med Bellini i stammen är.
Anses Belliniavkommor vara intressanta ? Hur fungerar de i ridning,tävlingsmässigt etc. Finns det någon som vet vad Bellini dog av eller avlivades för.Han var ju bara 10 år.Han hade ju själv mycket höga extreriörpoäng även rörelserna fick höga poäng.Visserligen är det längesedan och avelsmålet har ju ändrats. Tacksam för svar.

Sv: Bellini

Bellini blev akut sjuk och avlivades.

En del tycker han är omodern och ointressant.

Andra tycker att han var väldigt bra och ska tas tillvara. Jag tillhör dem.
Har fött upp en tvååring e Lambourgini och alltså med Bellini till morfar, och den blev så bra att hans mamma är dräktig med ett helsyskon.

Det sägs att Bellini präglar sina avkommor temperamentsmässigt, att de ska bli lite nerviga. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock.

Själv har jag ett sto som är släkt med Bellini, hon är e Lambourgini- xx, och borde alltså temperamentsmässigt vara ganska nervig. Jag tycker dock att hon är ganska cool, kanske lite nerver ibland men på ett bra sätt.

Min är e Lambourgini - Ceylon och han är inte nervig. Vaken, reaktiv och lite försiktig, men absolut inte hispig eller stor i sina gester. Dessutom oerhört lättlärd och med ett luftigt steg.

Jag vet inte vilket som är värst; Lambourgini- Ceylon eller Lambourgini- fullblod :D Jag bara skojade, hoppas du förstod det :)

Jag har bara träffat ett par hästar efter Bellini som var lite knepiga (temperamentsfulla?) att rida, ridbarheten var inte så hög, svåra att påverka men annars är ju hästarna ofta väldigt snygga med bra gång!

Till ts, det är ju absolut ingen omodern hingst trots att det var ganska länge sen han föddes, det är min uppfattning i alla fall :)

Frågan är vilket som är värst:D

Jag tar inte ett dugg illa vid mig, vet ju att det blev så bra att jag vill ha en till:)

Jag red ett tag ett sto e Bellini. Hon var ganska stor, lång men vacker typ som hon fått en nia på. Ridbarheten var lite sådär i synnerhet på tävling där hon var väldigt spökig. Tror dock att hon hade blivit bättre om jag hade haft möjligheten att fortsätta rida och träna henne.

En vän till mig har haft ett 3/4 syskon till Bellini. Mamman till den var helsyster med Bellinis mamma och hon var e Ganesco. Den var lite kocko stundvis men har lämnat en unge e Cardento som hoppade 10-10 och fick totalt 53 poäng som treåring.

Jag har haft ett sto efter Bellini-Imperator. En otroligt energisk dam som sprang tills hon dog om man inte stoppade hennen. Dock var mamman till denna likadan så det kan man nog inte beskylla Bellini för;) Hästen rörde sig trevligt något markbunden i trav och galopp. Bra skritt. Fina travökningar! Hoppade mycket spänstigt och lätt. Inte den bästa tekniken. Otroligt snabb, vilket väl är en av fördelarna med den markbundna galoppen:angel: Otroligt tuff i huvudet, en riktigt kämpe.
Jag red henne upp till 120 hoppning, LA dressyr och CNC* fälttävlan.

Här finns några bilder
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2499232&l=c973d0d2b0&id=722884847
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2499693&l=be0aa063c2&id=722884847
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2608738&l=3afbdbe5b6&id=722884847
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2872352&l=36b8d1c25a&id=722884847

Jag tycker personligen att Bellini är intressant och att det är mycket synd att han dog så ung. Han ju ändå gjort en hel del avtryck i avel ffa genom sina söner Lambourgini och Black Coffee. Varav jag håller Lambourgini som den mest intressanta iom att han bpde kan hoppa och röra sig.

Jag skulle lätt kunna tänka mig ett bra Bellinisto i avelsboxen.

Som jag förstod det så dog han av ngn akut cancerform, kanske leukemi ?

Har träffat på ston efter bellini när jag arbetade på seminstation, ofta nerviga, men snygga att se på och bra gång, de var lite nerviga för allt nytt, men när de väl lugnat sig var de supertrevliga.
kan nog tänka mig bellini i stammen, han måste ha varit en bra typförbättrare

Nu sticker jag ut näsan men jag har gått igenom alla avkommor mellan Bellini och Black coffe .

Black Coffe har hittils mer av sina avkommor i klass 1 diplom än vad Lambo har .

Dessutom tror jag att fler av Black Coffes avkommor kommer nu att visas i omed att han fått fler och kanske bättre ston när han stog på flyinge .

Ytterligare 2 avkommor som visats iår på iofs fölmönstring fick 45 respektive 47 poäng och så stora årskullar har han inte fått hittils .

Jag tror att Black Coffe verkligen är en undervärderad hingst ...

Dessutom visade han i Ridsport nummer 11 så har han 86% av sina visade avkommor i klass 1 /diplom .

Mia

Jag hittade en tredje fölis vid årets fölvisningar, den fick 46 p :)

Nu sticker jag ut näsan men jag har gått igenom alla avkommor mellan Bellini och Black coffe .

Black Coffe har hittils mer av sina avkommor i klass 1 diplom än vad Lambo har .

Dessutom tror jag att fler av Black Coffes avkommor kommer nu att visas i omed att han fått fler och kanske bättre ston när han stog på flyinge .

Ytterligare 2 avkommor som visats iår på iofs fölmönstring fick 45 respektive 47 poäng och så stora årskullar har han inte fått hittils .

Jag tror att Black Coffe verkligen är en undervärderad hingst ...

Dessutom visade han i Ridsport nummer 11 så har han 86% av sina visade avkommor i klass 1 /diplom .

Mia

Smaken är som baken, jag personligen är mer intresserad av Lambo än BC, men det är av vad jag har sett och jag har ju inte sett allt.

Jag har haft två Bellinihästar i min ägo. Båda två ( liksom andra Bellinihästar jag träffat på) har varit mycket arbetsvilliga och tänkt framåt hela tiden, de hade ganska mycket nerv, men var kontrollerbara för det. Framför allt har deras trav varit mycket bra. De skulle aktiveras och helst ridas ordentligt varje dag för att vara riktigt nöjda. Båda mina Bellinihästar hoppade även bra. Skulle jag betäcka ett Bellinisto skulle jag leta efter en hingst med bra gångarter och ett ganska coolt temperament.

Bellini avlivades 1997, som cirkus skrev, pga av att man upptäckte att han hade leukemi.

Ja det har jag förstått att du gillar Lambo ,det tror jag inte har undgått någon på buke ;)

Dock visar BC bättre siffror på de bedömningar som deras avkommor visat om man jämför dessa 2 hingstar . Då är iof BC bedömd på ca 15 avkommor och då endast tagit emot på naturlig betäckning och det tror jag gör skillnad på stomatrialet och Lambo visat 35 avkommor och då även stått på semin ? Om jag inte minns fel och därmed troligen även kunnat få något bättre stomatrial ?

Och 86 % på årets 3 års test är inte dåligt i klass 1/diplom även om det kan vara stor felmarginal på detta ,som BC fick i Ridsport :)

Och de filmer jag sett på Lambobarna har jag inte tyckt att de har några speciella gångarter .

Men det vore kul att se lite filmer på både Lambos och vuxna Black Coffe avkommor .

Hur som var det tråkigt att Bellini försvann så tidigt ur aveln . Dock tror jag att han kommer göra sig bättre lite längre bak än en avkomma direkt efter honom . Trors att både Lambo och Bc verkar ge ett trevligt temprament så upplevde jag fler av Bellinis avkommor väldigt känsliga ,men det kanske var de jag träffade .. Men min drömhingst var han på den tiden ;)

Mia

Nånstans har jag hört att BC har väldigt trevligt och lugnt temperament !
Har för mig att han fick vara "utbildningskille" när man skulle lära ut eleverna på Flyinge hur en hingst skall hoppapå bocken - just för att han är så sansad. Det tror jag kan vara en stark faktor på att avkommorna har gått bra.

Det jag har sett är treårstest och kvalitetsbedömningar.

Lambo har stått på semin en del år och naturlig andra.

Har ingen film men ett foto på min Lambo - Ceylon från härom dagen. Född i april 2008. Han är mycket lik sin mamma i mycket men Lambo har kortat överlinjen och längt halsen, och till mammas spänstiga och välbalanserade rörelser har han han tillfört en luftighet som jag sett hos många Lamboavkommor.

DSC00398.jpg

Jag har träffat på tre Bellini avkommor, varav jag red två ganska mycket. Jag tyckte om de hästarna, arbetsvilliga, vakna och positiva men visst lite känsliga var dom. De jag red skulle kanske inte passat som ridskolehästar direkt men mycket trevliga individer.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 896
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka