Belgisk vallhund?

Red_Chili

Trådstartare
Nu vill jag veta mer om dem! :bump:
Vad jag förstått så finns det 4 olika raser (typer?) av Belgisk vallhund.

Är det någon som har erfarenhet av någon sådan och har lust att berätta lite om hur de är mentalt sett?

Det är nämligen så att jag blev riktigt rädd för en sådan för tja... 5 år sedan. En mellanstor, korthårig, ljus sak med svart i ansiktet.
Han var extremt ouppfostrad (bet människor i jackor som han drog sönder, jagade småungar m.m.), var väl understimulerad kan jag tro.. Han hade en stressad matte som aldrig verkade bry sig spec mkt om sin hund utan lät honom springa omkring lös i ett ridskolestall där hon jobbade...

Denna hund gjorde så att jag blivit extremt skeptisk mot dessa hundar - och nu vill jag gärna att någon kan bevisa för mig att jag råkade träffa på en ovanligt dum sådan så att jag kan komma över min rädsla för dem :idea:

Sv: Belgisk vallhund?

jag har två mallar hemma, en på snart 8 år och en på 8veckor:love:
Det låter som att du träffat en mkt understimulerad individ.. eller ja de andra tre grupperna vet jag ju inte så mycket om.. men det spelar väl egentligen inte särskilt stor roll, jag tror att de flesta individer kan bli sådana, oavsett ras, om de ej får tillräckligt med stimulans
Mallen är en ganska krävande ras, samtidigt som den är väldigt lättlärd
Men visst, de flesta mallar jag träffat har ett litet överdrivet hälsande, det kan vara naggande av kläder, i princip sitta i knät och klonka i tänder (obs! absolut inte bita) när de pussas.. ungefär som att de inte hinner få ut tungan tillräckligt för det ska pussas så mkt

Senast ändrad:

jag har hört att dom är otroligt svårtränade, men när man väl lyckats så står den vid din sida i vått och torrt!
sen skulle dom vara väldigt intelligenta också, lite luriga, lite ögonkännare liksom.

det är vad jag vet om dom :)

Japp, belgisk vallhund finns i 4 varianter med samma rasstandard (då det bara är pälslaget som skiljer dem åt)

Tervueren (Nervureren :devil:)- långhårig
Laeknois- Korthårig, ganska strävhårig?
Groenendael- långhåriga, svarta
Malinois- Korthåriga (populära hundar hos polisen)

Jag har bara erfarenhet av tervuerener då min lärare bara har tervar på huvudet. De tervar jag har träffat har varit lite nerviga och halvskraja...lärarens terv är opålitlig och har huggit efter klasskamrater och försökt äta upp min hund ett par gånger. Men - det är som alltid. Det är individer, och i det här fallet har jag bara stött på mindre trevliga sådana.
Någon föreläsare som var på skolan fnös för övrigt bara åt hennes hund och kallade den för "belgisk låtsas-schäfer" :rofl:

jag har hört att dom är otroligt svårtränade, men när man väl lyckats så står den vid din sida i vått och torrt!
sen skulle dom vara väldigt intelligenta också, lite luriga, lite ögonkännare liksom.

det är vad jag vet om dom :)

Nej, nej och åter nej.
Hur sjuton kan någon tro att Belgare är otroligt svårtränade:confused:
Det är tvärtom!
Mer samarbetsvilliga och arbetsvillig ras får man leta efter!
Ok Border collie naturligtvis och ett par vallhunds raser till.

Lättlärdheten gör självklart att de lär sig dumma saker lika snabbt som bra....
Men att kalla dom svårtränade:confused:

Japp, belgisk vallhund finns i 4 varianter med samma rasstandard (då det bara är pälslaget som skiljer dem åt)

Tervueren (Nervureren :devil:)- långhårig
Laeknois- Korthårig, ganska strävhårig?
Groenendael- långhåriga, svarta
Malinois- Korthåriga (populära hundar hos polisen)

Jag har bara erfarenhet av tervuerener då min lärare bara har tervar på huvudet. De tervar jag har träffat har varit lite nerviga och halvskraja...lärarens terv är opålitlig och har huggit efter klasskamrater och försökt äta upp min hund ett par gånger. Men - det är som alltid. Det är individer, och i det här fallet har jag bara stött på mindre trevliga sådana.
Någon föreläsare som var på skolan fnös för övrigt bara åt hennes hund och kallade den för "belgisk låtsas-schäfer" :rofl:

Vad tråkigt att du har negativ erfarenhet av Terv:(
Det är en helt underbar ras i mitt tycke:love:
Dock så finns det, precis som i alla raser tyvärr dåliga exemplar.
Rasen har också tyvärr delats upp i utst linjer resp bruks linjer. även om det inte är lika extremt som i andra raser.
Man bör alltså välja uppfödare och blodslinjer med omsorg, precis som man alltid ska göra när man köper en arbetande bruksras.

*KL

Jag har fått den uppfattningen att Groendalen, Terven och Lakenoisen är lite mildare till sättet än vad Mallen är.
Att dom inte är lika skarpa, men jag vet inte om det är så?

Sen tycker jag också att både Terven och Groendalen är rätt nervösa och spattiga hundar, inte alls trevliga :crazy:

Däremot har de Mallar jag träffat varit hur trevliga som helst, även om de Malleägare jag träffat sagt att de är hur viktigt som helst (mer än med andra hundar) att verkligen socialträna dom, för att få en tillgänglig hund.

De ska inte vara nervösa och är det i regel inte heller.
Däremot är det en livlig ras med snabba reaktioner, "tanke och handling är ett" och kan ibland på grund av detta upplevas som nervösa.
Det är också en ras som behöver "något att göra" inte bara några koppel promenader per dag alltså...

Som alla valraser har det stort behov att följa med, ingen Bellagare trivs som tex "hundgårdshund" eller att bli lämnad mycket ensam.

Det är också en ras som det är väldigt viktigt med miljö träning, vilket i och för sig de flesta vall och bruks raser kräver.

Sedan finns det som jag tidigare skrev dåliga exemplar precis som inom alla andra raser.

Jag har haft terv och jag har mestadels träffat stabila och trevliga tervar och belgare överlag iofs.Det är en lättlärd ras som mer än gärna är föraren till lags om än lite ögontjänare faktiskt,det är inte för utan de kallas Dr Jekyll och Mr Hide faktiskt...

Kräver en del aktivering och träning men fixar man det så är belgaren en suverän hund att ha.

Jag har haft en terv och det var en väldigt skojig hund att jobba med.
När något nytt skulle läras in fick man motivera till 100% för att få hunden att göra det man ville men lyckades man med det så satt det bergsäkert.
Min jycke var en utpräglad enmanshund för henne fanns bara en viktig person och det var jag, det tog flera år innan hon accepterade min karl. Däremot vaktade hon våra barn stenhårt när de kom hon gillade inte när folk skulle kika i barnvagnen.
Min hund var inte nervös men hos belgare är reaktionerna så snabba att de ofta anses nervösa.
Jag rekommenderar tervuren, men du ska ha god hundvana, stort träningsintresse och massor av tid.
Har man småbarn så skulle jag välja en annan ras som bättre tål att "stå" om man inte har tid.

Vad trevligt att här finns fler Belgar ägare!:banana:

Jag har haft rasen sedan 1970 (oj vad länge sedan) alltså redan på kennel Partner och Femandos tiden.....
Har passerat många under åren både röda och svarta.

Och vist har man ofta fått höra om att de skulle vara nervösa…
Mins speciellt ett par som högljutt stod och disk rasen vid en utställnings ring, att de var vackra men ack så nervösa..
Kunde inte låta bli att säga med hög röst: ja det syns ju!
Min egen + flera till låg utsträckta och SOV runt ringen, folk fick alltså kliva över dom….:rofl:

Som sagt det är en livlig mycket alert ras, tror att det är detta som folk uppfattar som nervöst?

Rasen har enormt många som tävlar framgångsrikt i ”allt” som går att tävla i!
I samtliga bruksgrenar har ofta Belgare bra placeringar på SM och Nordiska osv
Agility ofta i topp, lydnad likaså, även IPO så klart.
Väldigt många är godkända som räddningshundar och andra tjänstehundar som bevakning.
Polisen går mer och mer över till Malle.
Många, många har höga kornings poäng.

Om rasen överlag var nervös, svårlärd och annat som det påstås här hur tror ni detta skulle vara möjligt:confused:

Men rasen kräver en hel del av sin ägare och tyvärr köper en del Belgare utan att vara medvetna om detta...

Älskar Tervueren! Köpte min första då jag var 12 år. För lite mer än ett år sedan fick jag avliva de två sista tervarna. Har levt med rasen i 19 år och tänker återkomma till den en dag då jag har tid att engagera mig i bruksträning. Tills dess håller jag mig till en mindre krävande ras. Har haft totalt 8 tervar och som mest 3 samtidigt.

Nej, nej och åter nej.
Hur sjuton kan någon tro att Belgare är otroligt svårtränade:confused:
Det är tvärtom!
Mer samarbetsvilliga och arbetsvillig ras får man leta efter!
Ok Border collie naturligtvis och ett par vallhunds raser till.

Lättlärdheten gör självklart att de lär sig dumma saker lika snabbt som bra....
Men att kalla dom svårtränade:confused:

ojojoj lugn och fin :)

det var bara vad jag hört, så då måste jag ju hört fel eller missuppfattat, ingen fara på taket, my bad :bump:

kan ju va så att det som menades var att dom är svåra att träna rätt då kanske, att dom får ovanor om man inte aktar sig, eller är noga i sin träning?

den enda belgiska vallhunden (vet ej vilken av de fyra sorterna dock) som jag träffat, var en 7 månaders tik som höll på att käka upp vår golden valp på 3, ägaren bara skrattade och sa att hon är SÅÅÅ snäll, vill BAAARA leka :crazy:

ojojoj lugn och fin :)

det var bara vad jag hört, så då måste jag ju hört fel eller missuppfattat, ingen fara på taket, my bad :bump:

kan ju va så att det som menades var att dom är svåra att träna rätt då kanske, att dom får ovanor om man inte aktar sig, eller är noga i sin träning?

den enda belgiska vallhunden (vet ej vilken av de fyra sorterna dock) som jag träffat, var en 7 månaders tik som höll på att käka upp vår golden valp på 3, ägaren bara skrattade och sa att hon är SÅÅÅ snäll, vill BAAARA leka :crazy:

Ok du är förlåten!
Det där låter mer som det var ett ägar proplem...

Ok du är förlåten!
Det där låter mer som det var ett ägar proplem...

puh vilken tur :)

ja jo såklart, jag baserar inte min åsikt på den händelsen, för tanten verkade minst sagt rätt knasig :crazy:

mina svärföräldrar funderade på att skaffa en sån, en belgisk vallhund, och dom hade pratat med nån som sa sig vara mer eller mindre expert på området, därifrån har jag hört det.
men dom kanske var "mindre" experter då;)

Har schäfer idag, schäferns flickvän är en liten malleflicka.

Nästa hund blir definitivt en malle, men som andra sagt här inne är de otroligt snabba i reaktionerna (ibland springer de ifrån sin egen hjärna:p), vilket nog gör att folk blir lite avvaktande.
Sedan är de ju ganska jaktglada också.

Kallas också IKEA-schäfer, kanske trots allt ett ganska bra uttryck då de kräver en del av sina ägare.

Utseendemässigt finns det ju en stor variation inom mallarna, kanske inte så mkt inom de övriga belgarna. Fördelen är att de än så länge är friskare än t ex schäfern, fast det kan ju ändras i framtiden.

Men som ras i helhet inte mer opålitliga än vilken hund som helst.

Schäferns malleflicka, ca 10 veckor:

10172950.jpg

Men rasen kräver en hel del av sin ägare och tyvärr köper en del Belgare utan att vara medvetna om detta...
Detta skulle fler tänka på för det är inte bara en otroligt mjuk pälsboll man får om man skaffar en terv.
Man får dessutom en rätt hård hund som i fel händer kan bli direkt farlig och en hund som aldrig klarar av att vara stillastående.
Men fixar man jycken så har man en väldigt bra kompis som går genom eld för sin ägare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka