Belgisk vallhund?

Sv: Belgisk vallhund?

Detta skulle fler tänka på för det är inte bara en otroligt mjuk pälsboll man får om man skaffar en terv.
Man får dessutom en rätt hård hund som i fel händer kan bli direkt farlig och en hund som aldrig klarar av att vara stillastående.
Men fixar man jycken så har man en väldigt bra kompis som går genom eld för sin ägare.

Hårda:confused: har själv ägt + träffat mängder av Tervar och aldrig någonsin träffat på en hård?
Men vi menar kanske inte sama sak med hård?
Och aldrig vara stillastånde tja de sover ju ibland de små liven:D

Annars har du helt rätt, tyvärr faller många för det vackra yttret och tar inte reda på vad det innebär att ha en aktiv, energisk, levnadsglad hund som dessutom är intelegent och väldigt snabbtänkt...

det är därför det är så bra med disk forum!
Man får många olika åsikter när man frågar och sedan kan man själv sortera efter vad man själv tycker låter vettigt;)

:bow:
Det är därför jag skriver här, för att få höra lite olika åsikter :D
Tackar för alla svar, det verkar helt klart som om jag bara träffat en hund som varit i fel händer (vilket även var vad jag misstänkte)

Fortsätt gärna skriva allt ni vet.

Hårda har själv ägt + träffat mängder av Tervar och aldrig någonsin träffat på en hård?
Men vi menar kanske inte sama sak med hård?
Och aldrig vara stillastånde tja de sover ju ibland de små liven
För mig är en hård hund en hund som inte viker undan när något händer utan försöker ordna upp situationen.
Med stillastående menar jag att det är hund som inte klarar av att man "ställer av" den en tid för att man inte orkar, har tid, vill aktivera hunden.

För mig är en hård hund en hund som inte viker undan när något händer utan försöker ordna upp situationen.
Med stillastående menar jag att det är hund som inte klarar av att man "ställer av" den en tid för att man inte orkar, har tid, vill aktivera hunden.

Och detta tycker du är rastypiskt för Belgare:confused:
Skulle vara väldigt intressant om du kunde ge exempel på någon sådan (via PM om du inte vill skriva här)
för jag som har hållt på så länge med rasen, kan inte påmina mig någon alls..
Ok det är en ras med stor personlighet finns inte två som är lika, så kan tänka mig att det finns någon enstaka någonstans men rastypiskt:confused:

Måste ju tillägga att jag älskar den rasen och kommer nog aldrig byta ut den!
Har vuxit upp med rasen, främst Tervueren och Groenendael (min bästa kompis föräldrar har alltid haft kennel) och nu är jag fast för alltid!
Visst finns det endel dåliga ras exemplar, men säg en ras som inte har de?!

Men som ni har sagt innan, man bör ju tänka efter innan man skaffar sig en belgare. Trots att de är väldigt vackra och se på så kräver de mycket motion och stimulans för att bli bra hundar!

Bild på min terv kille
HH%20Halftroll3.jpg

Jag har träffat många Malinois och aldrig stött på en mentalt hård hund? Däremot har belgaren STORA reaktioner, vare sig det är flykt eller framåt marsch. Flera av dom har lite halvdan dådkraft, men löser mycket med sin sociala kamp.

Oftast väldigt förarvecka och goa :love:

Jag har träffat många Malinois och aldrig stött på en mentalt hård hund? Däremot har belgaren STORA reaktioner, vare sig det är flykt eller framåt marsch. Flera av dom har lite halvdan dådkraft, men löser mycket med sin sociala kamp.

Oftast väldigt förarvecka och goa :love:

Sama här, har som jag skrev heller aldrig träffat på en HÅRD belgare, skulle vara intressant om vi kunde få ett exempel på en sådan...

Dom kan säkert uppfattas som hårda, kan jag tänka mig. För att dom har livligt temperament, mycket kamplust och låga retningströsklar. Men bakom den fasaden så är dom allt annat än hårda! Hade dom varit mentalt hårda hade det heller inte gått så bra att träna dom som det faktiskt gör :bow:

Jo så kan det ju vara förstås...
Eller också menar vi inte samma sak med hårda?
Jag som har levt hela mitt liv med rasen och varit aktiv inom rasklubben, fattar liksom inte att man kan uppfatta dena följsama, arbets villiga ras som hård.

Tackar:)

Jo det är han, har honom tillsammans med HH. Vad ahr du någontans ifrån?

Han ställdes ut mer förut så 2002 blev han ÅBB... Men nu i år blev han ju veteran så ska väl ställa honom på någon rasspecial lr ngt e de tänkt.

Som sagt, det är en trevlig och väldigt lättlärd ras som man kan göra de mesta med!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka