Belgisk hare

T

Tofflan

Jag var på utställning idag och fick för första gången syn på denna underbara ras :love:
Är det någon här som har en eller känner till rasen?

Jag har letat bilder å fakta men hittar inget. :(

Sv: Belgisk hare

har nog någon bild på en nånstans på datorn, sett rasen några gånger och en bekant som är uppfödare har i minimal skala, gud vilka underbara djur! :love:

Åhh, jättefin! :love:
Jag har fått höra att dom är väldigt lugna och trevliga,stämmer det på din?

Jag har haft en belgisk hare/vädur. Världens goaste snällaste plutt :)

Ja de är lugna! Det märks på hoppbanan, aldrig att hon stressar men otroligt hindersäker! MEN de har enorm energi och de kan ha temprament. Men bara man får dem som små så, de vet vad de vill om man säger så. Detta gäller alltså den belgiska oxå. Fast de belgiska väger ca 3.5 kg och är svåra att lära sig hålla då kroppen är som en enda lång, hal musklig ål :smirk: Pälsen är ju mycket kortare och blankare och lenare än på vanliga kaniner.

Nix en belgisk jätte väger över 7 kg (honorna) och hanarna ännu mer, de är viltgrå, eller viltgula vanligast eller vit rödögda och mycket tjocka med jätteuppåtöron!

Hararna väger 3-4 kg och ser ut som vilda harar men ännu elegantare och kraftigt röda med svarta hårspetsar, färgen heter viltröd. DE kan oxå finnas i färgen i svart tan då är de svarta med kraftigt kastanjeröd mage, sidor och runt ögonen och så. Men de är jätteovanliga i den färgen!

Gå in på tazzlandet och se på jättarna och jämför med denna hare:

http://www.gille.kaniner.se/
gå in på harar! Och överst ser ni Kangaroo, min kanins mamma :love:

Här finns då ännu fler som dessutom är ännu smidigare i kroppen:

http://hem.passagen.se/rabbit79/index.html

Senast ändrad:

Okej då vet jag.
Men gulliga ninisar på Tazzlandet va? :love:

Jag blev med belgisk harkanin oväntat i våras när min förra nin dog knall och fall och jag var övertygad om att jag aldrig skulle bli glad igen.. Men det blev jag! Redan dagen där på skuttade den här mysiga ninen in i mitt liv. Jag vet egentligen inte mycket om de, och förr när jag sett de på hopptävlingar tyckte jag de var hemskt fula :o Men det tycker jag inte längre ;)
Min har ett väldigt trevligt temperament. Är inte alls lika rädd av sej som "vanliga" kaniner är. Framåt och possitiv är han. Tror det är något som de har i sej. Jag ångrar inte alls att jag köpte han. De sägs ju vara bra hoppare också, men det har jag inte provat med min, annat än att han hoppat över katten (frivilligt) och de pinnar och stockar som jag lagt ut i hans bur.

Någon direkt fakta har jag inte, men du kanske hittat det nu?
Några bilder har jag iallafall, inte de bästa men han går att se lite.
Han är 1år och några månader på bilderna.
Inne, Kollage, Lite större

vi har en belgisk harkanin som heter günther, köpte honom för 400;- förra sommaren. stor och bortskämmd har han blivit :D

aravir skrev:
Min har ett väldigt trevligt temperament. Är inte alls lika rädd av sej som "vanliga" kaniner är. Framåt och possitiv är han. [/URL]

får jag fråga just hur en "vanlig" kanin beteer sig då? :smirk: såvitt jag kan förstå av mina kaniner är dom orädda och framåt dom också.

har en kompis som har tävlat med en avelshona, segt gick det både över och mellan hindrerna men hon petade inte ner någon bom för det, förskräckligt söt var hon också! tyvärr dog hon helt plötsligt :(

Hon menar just nog det att de är lite lugnare (segare) än andra kaniner, tex när de hoppar och kan ofta gå lösa fint pga det! Men min som har dvärghare i sig är lite snabbare pga det men ingen nervös racare :smirk:

paradiset skrev:
Hon menar just nog det att de är lite lugnare (segare) än andra kaniner, tex när de hoppar och kan ofta gå lösa fint pga det! Men min som har dvärghare i sig är lite snabbare pga det men ingen nervös racare :smirk:

nä jag köper inte det ändå att dom är lugnare än många andra raser, det är nog individstyrt (som att säga att alla franska vädurar är jättebra barnkaniner :crazy: ) Jag har två dvärgvädurar som går hel bana själv, "löshoppning" utan som helst några problem.

MEN min ena dvärgvädur är som din dvärghare, det går snabbt men ingen övernervöst knippe för det inte :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 137
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 729
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar