Belasta bakben lika mycket

Camilla_H

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp med övningar för hur jag ska få min häst att belasta bakbenen lika mycket i dressyrarbetet. Jag rider sällan för instruktör nuförtiden, mestadels för att jag är kräsen och det är sällan vi får hit bra, erfarna instruktörer.

Min häst är en 10-årig arabvalack som är mycket lydig och lätt på hjälperna i ridningen. Han har inga överdrivna ryggrörelser och är därför lätt att sitta på men därmed också svår att känna bakbenen på (tycker jag).

Jag har egentligen inga problem med honom men han har en naturlig snedhet så att han skjuter ut höger bog och skjuter ut vänster bakben. Men det verkar som det är vänster bakben som ändå arbetar mest då han inte tar i så mycket med höger bak. Sammanfattat enligt vad jag TROR nu (baserat på flera olika instruktörers kommentarer):

* Vänster bakben arbetar bra men kliver inte under. Skyfflar mer alltså.
* Höger bakben kliver bättre under men bär inte så mycket tyngd.

Jag rider också western på min häst och i vändningar till vänster så kan man känna att han inte tar i med höger bak som han ska = vändningen blir inte rask och centrerad. Till höger går det utmärkt och det är väl för att där kliver han över med det starka vänstra bakbenet och det högre är under honom.

Även om jag inte har något problem så vill jag ju ta mig lite längre i både hans och min utbildning och för att lyckas med det så måste jag få honom att arbeta mer lika bak, så långt har jag förstått.

Men HUR?

Rakriktning jobbar vi en del med både genom voltarbete, kontraställning, öppnor, slutor, skänkelvikningar och han är egentligen inte problematiskt sned. Skänkelvikningar till höger vill gärna bli lite ostkrokiga så där får jag tänka lite mer sluta men det är också minimala korrigeringar. Han tar alltid rätt galopp och det enda jag verkligen känner av av snedheten är när jag rider på en hand, då han blir lite svårare att böja till höger.

Problemet är mestadels att jag har svårt att känna hur mycket han tar i med varje ben, just för att han är så mjuk och stilla i ryggen. Men jag ser ju muskulärt att han arbetar mer med vänster men instruktörer tycker att han "fuskar" mer med det, men det de ser är antagligen att han skyfflar med det istället för att kliva inunder.

Så jag skulle vilja ha bra övningar för att träna liksidigheten bak, övningar där jag vet jag vad jag ska leta efter för känsla och där jag har checkpunkter för när det blev rätt och när det blev fel.

Är det någon som förstår mitt surr?

/Camilla

Sv: Belasta bakben lika mycket

Jag har inga tips på att få det mer jämnt, men de övningarna jag gör för att sträka min hästs bakdel, görs i båda varven, så då kan du konctrera det till den svaga sidan.

Den ena är att rida i galopp och gå in en liten, liten volt i galopp och svänga runt hästen där för ytter skänkel och se till att den är rak i yttersidan. Detta är riktig mjölksyreövning så gör m å n g a pauser.

Annat som stärker bakbenen är vanliga skritt- galoppövergångar.

Din häst låter väldigt lik min :D

Nu är detta egentligen inget "dressyr"-svar för som jag förstår av ditt inlägg så jobbar du redan i övrigt - dressyrmässigt, som jag skulle gjort.

Men, Jag har insett att det inte helt och hållet är en rid-fråga utan till stor del "comes down to" arbete från marken. Jag jobbar en hel del medvetenhetsövningar med honom. Min är egentligen ganska kroppsmedveten men jag tror att den oliksidighet han har är en ganska normal sådan trots kroppsmedvetenheten - han vill gärna bli lite "tung" på ena frambenet och ena bakbenet, använder sitt ena bakben som "ståben" och det andra som "rörelseben" (skyfflingsben om du så vill) och det är ju fullt normalt, det gör ju också vi. Det märks extra mycket när jag sitter på eller när han blir lite stressad av någon anledning i arbete från marken - vilket skulle innebära att det handlar om ett rörelsemönster som han vant in (nervsystemet!), av någon anledning, i kroppen men så länge han rör sej "medvetet" så kommer det inte fram, det är när han hamnar i en ovan situation (med mej på ryggen) eller blir stressad som det märks allra tydligast.

Det jag tänker är att jag vill kunna påverka honom att använda sitt ståben mer som ett rörelseben och sitt rörelseben mer som ett ståben - på det viset kan vi kanske komma åt oliksidigheten som känns.
Jag upplever det helt enkelt som att vänstra bakbenet är det bakben han gör det mesta "jobbet" med - och han är också väldigt medveten om det. Men det är också där han drar på sej skit när han blir överansträngd eller liknande, reagerar lite i knäet/länden på den sidan. Något mer musklad på insida lår på vänster sidan också, även fast det är marginellt. Höger bakben "hänger med" för att det sitter fast på kroppen :p - jag tror att han använder det som "ståben", dvs han lägger över vikt på det och balanserar över på det och låter vänster bakben "fladdra" (till exempel när man tömkör och kikar på bakbenen så ser han ut att lyfta vänster has högre än höger has). När han står och vilar kan man till exempel se att han vilar vänster bak oftare än höger bak vissa perioder. Nu märks det inte då han är så medveten på sitt sätt - när man jobbar med halter och han är "med", men ifall man gör halter med honom när han är stressad eller ofokuserad så hamnar höger bak "bakom" vänster bak för det mesta. Han saknar medvetenhet här och vet inte riktigt vars han har det bakbenet. Ibland när man ska lyfta benen så blir han helt förvirrad - står och lyfter vänster bak och ser övertygad ut om att det är höger bak han har i luften. Jag tror absolut det beror på nervsystemet och det "muskelminne" han har - han är inte särskilt "medveten" om höger bak.

Vid ridning vill min gå på sniskan med vänster bak inunder så det är kanske det som skiljer din och min åt, men jag har sett att hästar kan lösa en sådan här "ett starkt medvetet bakben och ett bortglömt bakben"-grej på väldigt olika sätt.

Jag gör TTEAM-cirklar med benen upplyfta, jobbar med "hudlyftning" och "muskellyft" på benen, små TTEAM-cirklar på benen. Har du läst om Feldenkrais och "Awareness through movement" (ATM)? Jag tänker att det till stor del handlar om att "lära kroppen att lära", medvetenhetsarbetet. Viktigt hela tiden att han är med i rörelserna - jag tänker att idealet är när jag initierar en rörelse och han "slutför" den själv med bara min hjälp.
Sedan kan man ju utveckla det och jobba med bomövningar till exempel - att lyfta en hov i taget över en bom, backa över en bom, flytta sidvärtes över en bom - hjälper medvetenheten massor ifall man är noga med att alla rörelser görs låååååångsamt och hästen verkligen känner sej för med sitt "omedvetna" bakben.

Det är mina tips....

Förresten - jag tänker att man måste kunna flytta tyngdpunkten lite från sida till sida, och det har min häst lite svårt med. Han vill väldigt gärna förskjuta tyngdpunkten något till höger både i fram och bakdel - dvs är lite "tyngre" på höger fram och höger bak. Detta kan man ju jobba med från marken genom att lära hästen - till exempel med tygelhjälp (när du tar i vänster bör hästen väga över på höger fram, när du tar i höger bör hästen väga över på vänster fram), eller att jobba med "fokus i blicken" på att hästen ska väga av - som om den skulle lyfta en hov för hovkratsning men utan att lyfta hoven. Att "peta" på hästen på manken så den blir tyngre i ena framhoven.
Visa hästen att det är "ok" att förändra rörelsemönstret och väga över på den sida den försöker väga av från, att det kanske till och med kan vara skönt och positivt. Det förutsätter förstås att hästen inte har "ont" i grund och botten (annat än på grund av oliksidigheten...) eller dras med onödiga låsningar som försvårar.

Samma i ridningen sedan, jag märker att när han väl väger av lite från sitt höger fram så blir rörelsen genom kroppen väldigt positiv och efter något steg kommer frustandet och pustandet.

Mitt sätt att lösa detta är med rakriktning, men en rakriktning som inenfattar lite mer än att hästen skall spåra.
Det jag menera med rakriktning är att tornutskotten i hästens ryggrad skall stå rakt upp istället för att tippa (oftast åt höger) så att hästen belastar sina benpar liksidigt - istälelt för att som du säger bära mer på ena sidan och skjuta på på andra.

De flesta hästar belastar höger fram mer än vänster fram och vi hjälper ofta till - genom att vi själva belastar höger sittben mer än vänster.:angel:

För att komma till rätta med detta behöver rytteren bli mer kroppsmeveten.:smirk:

Du måste kontrollera att du sitter på mitten av hästen och att även sadeln gör det- En del ryttares sadlar ligger upp till 1 dm åt höger :angel:
Du rider med western? Annars borde du kolla stoppningen också...

Beroende på hur du placerar din bröstkorg placerar du din vikt hö - vä. Även rytatre som glider ned åt vä brukar placera bröstkorgen till hö...
Viker du dig i midjan på böjda spår vilket jag inte sett ngn ryttare INTE göra - så placeras vikten fel utifrån rörelsen. Ofta blockerar man mer i ena varvet än det andra.
Som ryttare så _stjälper_ man oftare än hjälper säten i det svårare varvet.
Så fort man rätar upp ryttaren så blir hsäten plötsligt väldigt begåvad :p

Beroende på hur du placerar dina sittben släpper du in hästens bakben olika lätt och påverkar därmed bärande och skyfflande i bakbenen.

Om man lyckas rakikta sig själv så att vikten ligger på mitten, axalrna är placerade lika långt fram och sittbenen lika långt fram, så når man fram till en fysiologisk rakriktning där hästen hamnar i en optimal balans, det märks TYDLIGT i rörligheten i gången, som blir friare då hästen blir fri från spänning orsakad av ryttarens och sin egen obalans.

Hoppsan så blev kvaliteten plötsligt 2 poäng högre i den gångarten...

Att hantera sin egen kropp under röresel tar tid att lära sig och i början behöver man feedback från en instruktör kunnig i att rida med sätet.

Förresten - ett tillägg, vid ridning eller arbete överhuvudtaget - då hästen "hittar igen" sitt bortglömda bakben och blir medveten om det, brukar hästen i början vilja stanna upp/göra halt och fundera en stund. Du känner att NU kommer arbetet och i samma sekund så stannar hästen :p. Det är ett gott tecken är min erfarenhet - när hästen har stannat upp 5-6 gånger på ett pass brukar det nästa pass ha ramlat ner många poletter.

Först bara till alla ni som svarat - ni förstod precis vad jag menade! Tack och lov! :D Tack, tack ,tack! Nu till svar till var och en:

Tack för galoppövningen. Jag gör faktiskt den ibland i westernridningen då man tränar reining (större galoppvolt, mindre galoppvolt) och då rider jag enbart för ytterhjälperna. Har dock inte tänkt på hur rak han är i yttersidan. Ska testa detta.

Våra hästar låter väldigt lika (och olika) precis på det sätt du beskriver! Skönt när man gör sig förstådd!

Det låter jätteintressant med detta fokus på markarbetet. Jag är ju NH:are så jag är inte direkt främmande för att lösa problemen från marken.. ;)

Jag har dock inte tittat så mycket på TTEAM men jag kanske ska ta och låna en bok!

Backa över bommar är nog ingen dum övning, vi har ju gjort det en hel del förut men jag borde kanske lägga in det mer i träningen.

Mm, min häst är ju verkligen mycket lätt att påverka (både på gott och ont) så jag brukar var noga i tex halterna att han verkligen står jämnt på alla fyra innan jag är nöjd och då kan jag justera varje ben med mycket små lätta tygeltag. Jag borde nog utnyttja detta tankearbete och finlir mer...

Min häst är precis genomgången av ET och han hade inga låsningar, dock har han varit behandlad pga känningar i framkotor och -knän plus kota VB men är helt fri från reaktioner i knäna, dock lätta reaktioner i kotorna vid böjning. Så jag skulle nog säga att han är helt frisk, faktiskt friskare än någonsin eftersom han hittills dragits med mycket muskelproblem i ländryggen men efter sadelbyte i maj (bomlös) nu är finare än någonsin. Så det finns nog egentligen inget hinder för att han ska förändra rörelsemönstret, snarare är det nog så att kota VB skulle må bättre av det... (och framkotorna, som är följder av VB).

Jag rider western, men jag rider mest i min bomlösa nu och där känner jag tydligt att jag glider till höger och rättar hela tiden till det.

Men just jag har ju ett problem som jag inte vet egentligen hur mycket det påverkar ridningen. Jag har artros i vänster höft och får större och större problem med den. Första kvarten i sadeln går åt till att få höften att släppa och låta benet slappna av så jag kommer ner i sadeln på vänster sida. Därför är jag nog rätt oliksidig i mina sittben, också för att höftena är roterade åt olika håll.

Som du hör är jag lite kroppsmedveten iaf och tänker hela tiden på min sits. Ibland låter jag min voltige-utbildade kompis longera mig och göra lite övningar. Tyvärr blir det för sällan.

Intressant dock med infallsvinkeln ryttaren!

/Camilla

evis skrev:
Förresten - ett tillägg, vid ridning eller arbete överhuvudtaget - då hästen "hittar igen" sitt bortglömda bakben och blir medveten om det, brukar hästen i början vilja stanna upp/göra halt och fundera en stund. Du känner att NU kommer arbetet och i samma sekund så stannar hästen :p. Det är ett gott tecken är min erfarenhet - när hästen har stannat upp 5-6 gånger på ett pass brukar det nästa pass ha ramlat ner många poletter.

ooh va glad jag blev nu =) Hade jätteproblem med vänstersidan i somras. Antingen sköt han ut bogen å när man fick in bogen sladdade rumpan ut. Å när man väl fick koll på alla delar gick d ett steg å man kände jaa nu gick d =) Å sen tvärstopp å så va d inte kul längre. Men kanske bara va en funderare då =)

Kanske att det börjar hända något nu...

Igår red jag ett pass på ridplanen och efter uppvärmning i rask skritt och ordentlig trav så började jag jobba öppnor och slutor på volt, först i skritt och sen i trav. Det här brukar jag göra men nu fokuserade jag jättemycket dels på sitsen (Tack Susan!) och dels på var bakbenen var.

Jag upptäckte att jag har lätt för att vika mig i sidan i höger varv, dock ej i vänster, så jag var jätteuppmärksam på detta och även min balans öht.

Spirre brukar vara lätt att lägga i sluta, fast han har svårare för högerslutan och det har jag alltid trott berott på mitt svagare vänsterben och jag har alltid, åt båda hållen, fått använda hela benet för hjälpgivningen.

Plötsligt lossnade allt och lika mycket i båda varven! Han gjorde slutor hur enkelt som helst utan taktförlust för bara min sits! Jag bara liksom satte mig i slutan och han reagerade omedelbart och dessutom utan att komma upp med huvudet först (har lätt för det - högställd och stjärnkikartendenser).

Sen jobbade vi spinn i skritt (kom ihåg att jag också är westernryttare!) och då gick vänstervarvet mycket bättre än det brukar och höger var till och med ännu bättre.

Avslutade med att jobba ett enkelt galopparbete på volt, för att jobba form och böjning och han gick faktiskt riktigt bra samt blev fort trött så att han ville bryta av. Annars brukar han rusa i galoppen och kan galoppera hur länge som helst... Jobbade också med små galoppvolter i den stora volten (tack Dressyrryttare!) och upptäckte då att det var lätt i höger galopp men mycket svårare i vänster galopp.

Antagligen måste jag ha kommit åt honom bättre och i och med att jag var så medveten om de mindre detaljerna och tänkte till lite mer när det gäller just detta. Sen känns han också för tillfället som en rund miljon både i fysik och humör och det hjälper förstås till.

Men min höft var verkligen inget rolig i början i går. Direkt jag satte mig i sadeln tänkte jag att "det här går aldrig" och det är första gången jag öht tänkt tanken att jag inte kan rida på grund av smärtan... :( Men efter en stund slappnar musklerna runt om av och leden får lite mer smörjning men jag känner ändå av den om Spirre tex snubblar till eller reagerar på något så det blir ett litet halvsteg och jag dunkar till i sadeln på vänster sidan. Då vill jag helst kliva av och kräkas...

Så den borde verkligen påverka ridningen, ffa för att jag antagligen har en höftlivräddningssits för att undvika att den ska utsättas för smärta och det måste ju påverka hela ridningen. Det är bara att fundera ut hur och kompensera det på något sätt.

/Camilla

Mmmmmmmm:d

It's all in the rider....
:D :D :D

Grattis.

GOD JUL till dig och hästen!

Tack så mycket och detsamma! Fast nu är det väl Gott Nytt År som gäller... ;)

På juldagen red en kompis min häst en halvtimme i ridhuset och det var mycket lärorikt för både honom och mig. Hon är en betydligt duktigare dressyrryttare än mig, mycket inriktad mot AR och har en fd kallblodstravare som hon kommit mycket långt med så hon kan verkligen rida. Hon har aldrig suttit på min häst förut.

Hon hade mycket gott att säga om honom :D bl.a. stor lydighet, känslig för hjälperna men framförallt att han väntar på ryttaren. Men hon tyckte att han tog i för dåligt bak i trav och galopp när jag red så hon jobbade en del med detta i traven. Här var det mycket framåt och jag såg att min häst sneglade tveksamt på mig varje gång de red förbi hörnet där jag satt ;)

Först fick han inte till det riktigt med benen men sen började han JOBBA och gick plötsligt hur bra som helst! Men så fort hon tog ner tempot så ville han krypa bakom så hon jobbade med detta tills att han behöll formen (dvs bakbenen) även i temposänkningen. På det här sättet aktiverade hon igång båda bakbenen och han fick mycket svårare att spara på krafterna i något av dem så han blev mycket jämnare.

Så Spirre fick en ordentlig teknikgenomkörare och jag fick se vad som saknas hos mig. Jag är lat som ryttare så jag blir gärna liggandes i en bekväm ridning som inte alltid tränar hästen så bra utan mest förstärker det som är dåligt... :(

Så nu kliver vi upp förhoppningsvis upp på nästa platå!

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 537
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka