Bekymrad hingstunge!

Eastwick

Trådstartare
Jag har följande problem med en inackordering, 8 månaders hingst, 150cm hög och kontaktsökande men tycker INTE om att bli tagen på! Har varit här nu i tre veckor, kommer från ett större ställe med gruppbox. Inget kli eller smek, det närmaste han kan komma att "acceptera" är en fast masserande rörelse utan naglar, endast handflata och fingertoppar och inte heller detta finner han sig i om man inte håller fast honom. Grimma av och på har gjorts till en rutin morgon och kväll men jag ser inga egentliga framsteg, det är kanske lättare att få på och av grimman men i gengäld kan jag inte närma mig honom utan att han går undan och han vänder gärna baken till. Har jag väl fått grimman runt nosen står han oftast stilla, han är inte rädd om näsan men dock öronen. Tips någon?
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Inte mer än att jobba på bara, det är en hingst som är ganska stor/gammal och dom kan vara svåra att komma inpå.
 
Senast ändrad:
Sv: Bekymrad hingstunge!

Han är ju oerhört känslig och tror jag, rädd, men där finns även något annat bakom som glimtar ibland, hingstighet? Han kan få för sig att nafsa lite om man låter honom hållas men tillrättavisar man honom då så går han undan. Eller snarare kastar sig undan...
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Ge hingsten Tid så löser det sig.

Funderingar. Det är en inackordering. Varför skall du klappa och massera på den? Är inte det ägarens jobb? Det räcker väl om du kan hantera in och ut i grimma?

/P Döben
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Jag har samma problem med mitt 8 månaders sto! vi köpte henne i tisdags och hon får gå med grimma på sig nu i början för hon gillar inte när man ska hämta henne. Andra dagen jag hade henne så tog det nog 20 minuter att hämta henne. så fort man kom i närheten så gick hon. Nu börjar hon acceptera det mer så nu kan jag klappa henne lite då och då. Men jag tror faktiskt att man får ge dem lite tid. Din kanske inte har blivit hanterad så mycket?? Jag vet att mitt sto inte har blivit mycket hanterad, så det är väl bara att ha tålamod och vänta in dem. någon gång kommer det att bli bättre :smirk:
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Jo, men det hänger ju ihop, jag hanterar ut och in i grimma men jag vill att det lätt skall gå att få av och på grimman och det gör det inte i dagsläget då han går undan från folk. Han står på helinackordering då hans ägare inte hinner mer än 2-3 dagar i veckan och jag tror han behöver lite mer daglig hantering. Jag hanterar honom för egen vinnings skull.
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Det ändrar sig nog snart. Har haft ett par föl som endast varit lite hanterade under betesperioden och det tog några veckor innan de började tycka om och lita på människor. Men sedan blir de lika lätthanterliga som andra hästar.
Förra hösten hade jag ett stoföl som avvandes vid 5 mån och hon var jobbig. Ville inte bli klappad, kelad eller ryktad. Jag märkte dock att hon gillade att bli ryktad runt manken. Så då gjorde jag det ett par min var kväll och hon ändrade sig jättemycket. Hon blev sedan den som alltid kom först fram till mig i hagen.
 
Sv: Bekymrad hingstunge!

Detta är en av andledningarna till att vi väljer att vänja av vid 5 månaders ålder. Dom blir så himla sociala om man gör det innan 6 månaders ålder tycker VI iaf.
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
M
Träning Historien om hur jag fick Wimsan går att läsa i tråden "Helt ohanterad 5-åring". Här kommer en kort sammanfattning... Jag såg henne...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 983
Senast: FunnyFlyer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp